|
ORM4014 | Çevre Koruma | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Prof.Dr.Ertuğrul BİLGİLİ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Yeryüzü sistemlerinin başlıca bileşenlerini ve nasıl yürüdüklerini bilmek. Çevre korumada politik, ekonomik, toplumsal ve eğitsel güçlerin önemli etkilerini tanımak. Sağlıklı ekosistemler (hava, su ve toprak) ile sağlıklı insan toplulukları arasındaki bağı kavramak. Çevre üzerinde insanların tarih ve tarih öncesi etkileri ile bu ilişkilerin günümüz ve gelecek koruma idaresi, arazi ıslahı ve kaynak yönetimiyle iç içe olması ile ilgili tam bir anlama sağlamak. Doğal çevrelerin yönetimi ve bozulmuş çevrelerin ıslahı ile bağıntılı uygulamalı ekolojinin varsayım ve ilkeleri ile ilgili ayrıntılı bir anlayış geliştirmek. Doğa koruma/çevre akımı gelişim yolunu, bunun politika üretme ve çevre koruma ve ıslah politikalarının iyileştirilmesinde sahip olduğu etkiyi araştırmak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | toprak, hava ve su kaynaklarının kalitesini etkileyen bazı önemli süreçler hakkında bilimsel bir kavrayış geliştirebilecekler. | 4,8,11 | | ÖK - 2 : | tarih öncesi ve tarihsel süreçteki insan/çevre ilişkilerinde temel bir anlayış sergileyebilecek ve bunların günümüz ve gelecek çevre ve koruma yönetimini nasıl etkilediğini gösterebilecekler. | 4,8,11 | | ÖK - 3 : | doğa ve çevre korumada yasamanın önemini, yönetimlerin ve yönetim dışı kuruluşların rolünü idrak edebilecekler. | 4,8,11 | | ÖK - 4 : | mineralleri, fosil yakıtları, yenilenebilir enerji ve su kaynaklarını içeren doğal kaynakların öneminin, dağılımının ve istismarının farkına varabilecekler. | 4,8,11 | | ÖK - 5 : | çevre koruma programlarının tasarımı ve yürütülmesi ile ilgili bilgiye sahip olabilecekler. | 4,8,11 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Çevre koruma kavramı; tarih öncesi ve tarihsel süreçteki insan/çevre ilişkileri; geleneksel yönetim tekniklerinin rolü; tür ve habitat değişikliği ve doğal süreçler; populasyon, topluluk, doğal peyzaj ve ekosistem ekolojisine özel vurgulu teorik ekoloji ve biyocoğrafya görüşleri; doğa ve çevre korumada hukuksal gelişim, yönetimlerin ve yönetim dışı kuruluşların rolü; şehirleşme, yanlış tarımsal uygulamalar ve ormancılık uygulamalarının çevreye nasıl zarar verdiği; su ve hava kirleticilerinin belirli çeşitleri ve bunların çevreye ve/veya insan sağlığına zarar verme şekilleri; ozon tükenimi; küresel ısınma; iklim değişikliği; toprak kirliliği problemi; kimyasal pestisitlerin kullanılmasından kaynaklanabilen sorunlar; atık yönetiminde yasal ve çevresel çerçeve; yerleşim ıslahı ve gelişme ile ilişkili problemler; fosil yakıtların kullanılması, nükleer santrallerle ilgili çevre tartışmaları ve hidroelektrik, rüzgar gücü ve deniz dalgasını içeren sürdürülebilir enerji kaynaklarının geliştirilmesi; doğa koruma ve doğal kaynakların korunması. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Çevre koruma kavramı | | Hafta 2 | Tarih öncesi ve tarihsel süreçteki insan/çevre ilişkileri | | Hafta 3 | Geleneksel yönetim tekniklerinin rolü; tür ve habitat değişikliği ve doğal süreçler | | Hafta 4 | Populasyon, topluluk, doğal peyzaj ve ekosistem ekolojisine özel vurgulu teorik ekoloji ve biyocoğrafya görüşleri | | Hafta 5 | Doğa ve çevre korumada hukuksal gelişim, yönetimlerin ve yönetim dışı kuruluşların rolü | | Hafta 6 | Şehirleşmenin, yanlış tarımsal ve ormancılık uygulamalarının çevreye olumsuz etkileri | | Hafta 7 | Hava kirliliğinin nedenleri, etkileri ve mekanizmaları, Birincil ve ikincil kirleticiler, sağlığa ve ekosistemlere etkileri, Politik mekanizmalar, Hava kalitesi eğilimleri (bölgesel, bölümsel ve yerel) | | Hafta 8 | Su ve hava kirleticilerinin belirli çeşitleri ve bunların çevreye ve/veya insan sağlığına zarar verme şekilleri | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Ozon kaybı | | Hafta 11 | Atmosferin sera etkisi; Küresel ısınma; İklim değişikliği | | Hafta 12 | Toprak kirliliği problemi; kimyasal pestisitlerin kullanılmasından kaynaklanabilen sorunlar | | Hafta 13 | Atık yönetiminde yasal ve çevresel çerçeve; geri dönüşüm ve gelişme ile ilişkili problemler | | Hafta 14 | Fosil yakıtların kullanılması, nükleer santrallerle ilgili çevre tartışmaları ve hidroelektrik, rüzgar gücü ve deniz dalgasını içeren sürdürülebilir enerji kaynaklarının geliştirilmesi | | Hafta 15 | Doğa koruma ve doğal kaynakların korunması | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Eroglu, M., 2006. Cevre Koruma, Ders Notu, KTÜ Orman Fak. 150s. | | |
1 | Yıldız, K.; Sipahioğlu, Ş.; Yılmaz M.,2000. Çevre Bilimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 208s. | | 2 | Primack, R.B., 2002. Essentials of Conservation Biology (3rd ed.).- Sinauer Associates, Sunderland, Massachusetts. 698 pp. | | 3 | Gökdayı, İ., 1997. Çevrenin Geleceği: Yaklaşımlar ve Politikalar, Türkiye. Çevre Vakfı Yayını, Ankara,171s.Türkiye Çevre Vakfi, 1995. Türkiye?nin Çevre Sorunlari, TÇV, 548s. | | 4 | Çepel, N., 2007. Ekoloji Doğal Yaşam Dünyaları ve İnsan. Palme Yayıncılık, Ankara, | | 5 | Çepel, N., 2004. Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri TÜBİTAK Yayınları / Popüler Bilim Kitapları Dizisi, Ankara, 183s. | | 6 | Kocataş, A., 1996. Ekoloji, Çevre Biyolojisi, Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, Ege Üniversitesi Matbaası, İzmir, 564 s. | | 7 | Şişli, M.N., 1996. Ekoloji, Çevre Bilim, Yeni Fersa Matba., Ankara, 492 s. | | 8 | Odum, E., 1971. Fundamentals of Ecology, 3rd Edition, Sounders, Philedelphia, USA. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 02/04/2019 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 29/05/2019 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 6 | 12 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 2 | 7 | 14 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 2 | 6 | 12 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 6 | 12 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 80 |
|