|
ORM2020 | Orman Koruma | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Ertuğrul BİLGİLİ | Diğer Öğretim Üyesi | PROF. DR. Ertuğrul BİLGİLİ, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Orman kaynaklarını korumak için alınabilecek koruyucu ve önleyici tedbirlerle savaş yöntemlerinin neler olacağını ve nasıl kullanılmaları gerektiğini öğretmek. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Orman korumanın önemini ifade edebilir | 3,11 | | ÖK - 2 : | Ülkemizdeki temel orman koruma konularını sıralayıp, sebep sonuç ve öneriler bağlamında tartışabilir | 3,11 | | ÖK - 3 : | Yanıcı maddeler ve bunlara bağlı yangın tiplerini tanımlayabilir | 3,11 | | ÖK - 4 : | Yangın davranış ve yangın amenajmanı kavramlarını tanımlar | 3,11 | | ÖK - 5 : | Yangınların kontrol altına alınabilmesi ve yangınların bir araç olarak kullanılabilmesi için yanıcı madde, topografya ve hava hallerini dikkate alan basit planlamalar yapabilir | 3,11 | | ÖK - 6 : | Otlatma, açmacılık ve kaçakçılık gibi orman koruma problemlerini teknik, idari, ekolojik, ve sosyo-ekonomik açıdan tartışabilir | 3,11 | | ÖK - 7 : | Abiyotik (cansız) çevre faktörlerini orman sağlığı ile ilişkiye getirebilir, abiyotik zararları belirleyebilir ve bunlara karşı koruyucu ve önleyici tedbirler önerebilir | 3,11 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Orman korumanın tanımı ve tarihçesi, Ormanlarda zarar veren etmenler biyotik ve abiyotik etmenler, Orman yangınları, Yangın davranışı, Yangın istatistikleri, Yangınları önleme ve mücadele yöntemleri, Otlatma zararları, Yemlik yaprak yararlanması, Açmacılık, Kaçakçılık, Hayvanların ve bitkilerin yaptıkları zararlar, Gaz zararları, Kumullar. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Orman koruma tarihsel gelişimi, orman korumanın görevleri ve disiplinlerle ilişkisi
| | Hafta 2 | Ormanda zarar yapan faktörler, temel orman koruma problemleri, orman yangınlarına giriş ve temel kavramlar | | Hafta 3 | Türkiye ve dünyada yangın problemi, yangın istatistikleri, yangınların sosyo-kültürel, ekonomik ve ekolojik temelleri | | Hafta 4 | Yangın davranışı, yanıcı maddeler, topografya ve hava halleri | | Hafta 5 | Yangın Tehlike Oranları Sistemi (YTO) bileşenleri ve uygulamaları (MYI ve YDTS) | | Hafta 6 | Yangın amenajmanı (Koruyucu ve önleyici tedbirler) | | Hafta 7 | Yangın amenajmanı (yangınla mücadele ve yangının kullanımı, kontrollü yakma)
| | Hafta 8 | Arasınav | | Hafta 9 | Ormanda otlatma, açmacılık ve kaçakçılık | | Hafta 10 | Çevre ve ortam kirlenmesi | | Hafta 11 | Biyotik and Abiyotik faktörler | | Hafta 12 | Kumullar | | Hafta 13 | Genel tekrar ve ödev teslimi | | Hafta 14 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Bilgili E. 2009. Orman Koruma Ders Notları, Trabzon. | | |
1 | Çanakçıoğlu, H. 1993. Orman Koruma, İstanbul Üniversitesi Yayınları No. İstanbul. | | 2 | Chandler, C. ; Cheney, P. ; Thomas, P. ; Trabaud, L. , 1991. Fire In Forestry, Volume II, Forest Fire Management and Organization. John Wiley and Sons. | | 3 | Edward A. Johnson, Kiyoko Miyanishi, 2001. Forest fires : behavior and ecological effects, 594 p., San Diego, Calif. : Academic Press, Inc. | | 4 | Margaret Fuller, 1991. Forest Fires: An Introduction to Wildland Fire Behavior, Management, Fire Fighting, and Prevention. Pages:238 Publisher: John Wiley and Sons, Inc. | | 5 | Pyne, Stephen J., 2001. Fire : a brief history. 204 p. Seattle : University of Washington Press | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 04/04/2019 | 1 | 30 | Yıl içi çalışma | 12 | 11/05/2019 | 0,7 | 20 | Dönem sonu sınavı | 14 | 13/06/2019 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 4 | 4 | 16 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 92 |
|