|
ORM2028 | Orman Entomolojisi | 2+1+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 1 saat uygulama | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | PROF. DR. Mahmut EROĞLU | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Böceklerin toplanması, tanılanması ve sınıflandırılmasında arazi ve laboratuar deneyimi kazanmak.
Tanılama anahtarı kullanarak yaygın böcek familyalarını teşhis etme yeteneği geliştirmek.
Geleneksel ekonomik entomolojide, zararlı böcek populasyon dinamiğine, örneklemeye, gözleme, ekonomik zarar düzeyine ve zararlı yönetimi varsayımı ile zararlı böceklerle mücadele görüşlerine dayalı sağlam bir altlık sağlamak.
Orman ekosistemlerindekilere odaklanarak, Türkiyede ekonomik önemi olan belirli zararlı böcek türlerinin yaşam döngüleri ve biyolojilerini anlamak.
Zararlı böceklerin etkilerini, böceklerin toplumsal, ekonomik ve ekolojik kıymetleri ile birlikte değerlendirmek
Eklembacaklı zararlıların geçerli biyolojik mücadelesinin temellerini öğrencilere tanıtmak.
|
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Öğrenciler böcek grupları arasındaki filogenetik ilişkileri kavrayabilecek ve yaygın taksonları tanılayabileceklerdir. | 1,3,5 | | ÖK - 2 : | Öğrenciler entomolojideki yeni gelişmelerden bilgi sahibi olabilecekler, bilimsel yolu kavrayabilecekler ve laboratuar veya arazideki çalışmaları kıymetlendirebileceklerdir. | 1,3,5 | | ÖK - 3 : | Öğrenciler böceklerin biyoloji, çeşitlilik ve dağılımı ile diğer omurgasızlar ve çevre ile olan ilişkileri hakkında bilgileneceklerdir. | 1,3,5 | | ÖK - 4 : | Öğrenciler, canlı ve cansız etkenlerin, böceklerin gelişme, populasyon büyümesi, tür etkileşimleri, fizyolojik gereksinimleri ve davranışları üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir. Bazı böceklerin hangi nedenlerle zararlı olabildiklerini takdir edebilecekler, yararlı ve zararlı türler arasındaki dengeyi kavrayabileceklerdir. | 1,3,5 | | ÖK - 5 : | Öğrenciler, böceklerin ormanda üretimi nasıl etkilediklerini, orman habitatlarında yararlı ve yıkıcı böcek türlerinin populasyonlarını güvenli olarak idare etmeyi ve en az çevresel etki ile orman ekosistemlerinden üretimi öğrenebileceklerdir. | 1,3,5 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Böceklere genel bakış: yapıları, işlevleri ve sınıflandırma; Böcek morfolojisi, anatomi ve fizyoloji; üreme ve gelişme; orman çevresi, cansız etmenlerin etkileri, canlı etkenlerin rolü, örnekleme, gözlem, tahmin yürütme ve ekonomik zarar düzeyleri; populasyon ekolojisi; zararlılarla mücadele; orman zararlısı böcekler; doğal ormanlar ve ağaçlandırma alanlarındaki anahtar zararlıların tanılanması, ekolojisi, yaşam döngüsü, ekonomik önemi ve mücadele seçenekleri; yaprak tırtılları, yaprak arıları ve yaprak kınkanatlıları; özsu emen böcekler; gal böcekleri; tohum ve meyve zararlıları; kabuk böcekleri; odun ayrıştırıcı böcekler; manaslar, zararlı yönetimi teorisi ve mücadele ilkeleri; biyolojik mücadelenin tanıtımı; bakteri, protozoa ve viral patojenlerin biyolojileri; eklembacaklı predatörlerin biyolojisi; böcek parazitoidlerinin biyolojisi; biyolojik mücadelenin ekolojik temeli; tümleşik zararlı yönetiminde biyolojik mücadele; biyoteknoloji ve biyolojik mücadele.
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Böceklerin önemi, Böcek biyoçeşitliliği, Soyoluş, Hexapodların diğer eklembacaklılarla ilişkileri, Taksonomi ve sınıflandırma, Yaşayan Hexapodlar: 1. Entognatha: Protura, Collembola ve Diplura; 2. Insecta Sınıfı (Gerçek böcekler), 2.1. Archaeognatha ve Zygentoma (Thysanura), 2.2.Pterygota: Palaeoptera (Ephemeropteroidae ve Odonatoptera); Neoptera: Polyneoptera, Paraneoptera ve Endopterygota (Tambaşkalaşımlılar)
| | Hafta 2 | Dışsal Anatomi (Morfoloji): Kutikula, Renk oluşumu, Segmentasyon ve tagmosis; Baş, Ağız parçaları, Baştaki duyusal yapılar; Göğüs, Bacaklar, Kanatlar; Karın, Terminalia (Karnın anal-genital kısmı)
| | Hafta 3 | İçsel Anatomi ve Fizyoloji: Sindirim borusu, sindirim ve beslenme, Boşaltım sistemi ve atıkların uzaklaştırılması, Dolaşım sistemi, Trake sistemi ve gaz değişimi, Kaslar ve hareket, Sinir sistemi ve eşgüdüm, Endokrin sistem ve hormonların işlevleri, Üreme organları
| | Hafta 4 | Duyusal Sistemler ve Davranış: Mekanik dürtü, Ses algılama, Ses üretme; Termal dürtü; Kimyasal dürtü, Semiokimyasallar: Feromonlar, Eşey, toplanma ve dağılma, iz ve alarm feromonları; Semiokimyasallar: Kayromonlar, allomonlar ve sinomonlar; Böcekte görme: Deri ışık alıcıları, Stemmata, Ocelli, Bileşik gözler, Işık üretme; Böcek Davranışı
| | Hafta 5 | Üreme: Eşeysel seleksiyon, Çiftleşme, Genital morfolojide çeşitlilik, Sperm depolama, döllenme ve eşey belirleme, Yumurta koyma, Ovoviviparite ved viviparite, Üremede fizyolojik denetim
| | Hafta 6 | Böceklerde Gelişme ve Yaşam Döngüleri; Gelişme, Yaşam döngüsü model ve evreleri, Deri değiştirme süreci ve denetimi, Generasyon sayısı, Diyapoz, Göç, Polimorfizm ve polifenizm, Yaş ayırımı, Gelişmeyi etkileyen çevresel etkiler, İklim ve böcek dağılımları
| | Hafta 7 | Orman Çevresi: Ekosistem yapısı ve ekosistemlerde böceklerin rolü; Abiyotik etkenler: Orman iklimi ve böceklere etkisi, Işık, Sıcaklık, Yağış ve Orantılı Nem, Rüzgar, Mevsimsel iklim değişiklikleri ve böcek fenolojisi, Orman Yangını, Böcek/ağaç ilişkileri, Rekabet ve kaynak paylaşımı, Predatör ve parazitlerin rolü: Av/konukçu bulma, Av/konukçu seçimi ve özgünlüğü, Populasyon biyolojisi-predatör/parzitoid ile av/konukçu çokluğu
| | Hafta 8 | Orman zararlıları: Zarar şekilleri, Türkiye orman zararlılarının listesi, Böceklerin ağaç gelişimine etkileri, Birincil ve ikincil zararlılar, Orman böceklerinin populasyon dinamiği, Bazı böceklerin zararlı olma durumları, Kuraklık, Atmosferik kirlenme, Küresel değişimin sonuçları | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Zararlı Yönetimi: Böcek zararlıları, Konukçu bitki dayanıklılığı, Kültürel önlemler, Fiziksel/Mekaniksel kontrol, Tuzak ağaçları, Biyolojik mücadele, Feromonlar ve diğer böcek çekicileri, Zararlı böceklerin genetik manupulasyonu, Kimyasal savaş, İnsektisitlerin etkileri, Tümleşik savaş
| | Hafta 11 | Yaprak- İğneyaprak Böcekleri: Lepidoptera yaparak zararlıları: İğneyapraklarda zarar yapanlar, Çam kese böceğinin ayrıntılı biyolojisi ve mücadelesi, Yapraklı ağaçlarda zarar yapanlar, Sünger örücüsü ve Altınkıçlı kelebeğin biyolojisi ve mücadelesi, Diğer yaprak zararlıları; Yapraklı ve iğneyapraklı ağaçlarda zarar yapan yaprakaraıları, Diprionid yaprak arıları; Yapraklı ağaçların yaprakklarında zarar yapan Coleopterler: Yaprak böcekleri, Hortumlu böcekler ve Mayıs böcekleri
| | Hafta 12 | Özsu Emen Böcekler: Koşniller, Bitki bitleri ve Tahtakuruları, Bazı yaygın koşniller ve bitki bitleri, Galler ve gal böcekleri, Meşelerde Cynipid mazı arıcıkları, Andricus gallaeitinctoria ve A. kollari; Chermesid bitki bitleri, Dreyfusia and Pineus cinsinin türleri, Diğer gal eşkanatlıları, Gal sinekleri, Diğer gal böcekleri
| | Hafta 13 | Çiçeklerde, Meyvelerde ve Tohumlarda Zarar Yapan Böcekler: Orman çevresinde meyve ve tohumların önemi, Çiçek yiyen böcekler, Konifer kozalak böcekleri, Palamut, kestane, kayın tohumu ve diğer yapraklı ağaç tohum zararlıları, Köklerle beslenen böcekler, Mayıs böcekleri ve hortumlu böcek türleri
Yarıyıliçi Çalışma | | Hafta 14 | Kabuk Böcekleri (Scolytidae) ve İlişkili Fauna: Kabuk böceklerinin morfoloji ve anatomisi, Kabuk böceklerinin ağaçları işgali, Bazı önemli kabuk böceği türlerinin biyolojisi, Kabuk böceklerinin commensalleri, pradatörleri ve parazitoidleri, Kabuk böceklerinin mücadelesi; Saproxylik böcekler; Odunun ayrışması ve böcek süksesyonları
| | Hafta 15 | Entomolojik Yöntemler: Böceklerin toplanması, hazırlanması, saklanması ve tanılanması (Laboratuar Uygulamaları) | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Eroglu, M. 2002, Orman Entomolojisi, Ders Notu, Trabzon, 140s. | | 2 | Demirsoy, A., 1995. Omurgasızlar/Böcekler (Yaşamın Temel Kuralları), Cilt2/Kısım2, Meteksan Yayınları, Meteksan Basımevi-Ankara, 941s. | | |
1 | Gullan, P.J. and Cranston, P.S. 2005. The Insects: An Outline of Entomology, Blackwell Publishing, 498p. | | 2 | Dajoz, R., 2000. Insects and Forests. Lavoiser Publishing, Paris, 668p. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 4/04/2019 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 23/05/2019 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 6 | 12 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 3 | 7 | 21 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 1 | 14 | 14 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 6 | 12 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 89 |
|