|
ORM4012 | Korunan Alanlarının Planlanması | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Uzaktan Eğitim | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Uzay KARAHALİL | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Mehmet MISIR | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, korunan orman alanlarını tanıtmak ve korunan alan statüleri hakkında bilgi vermek, ülkemizde korunan alanların planlanması konusunda yaşanan sorunları anlatmak, geçmişten günümüze korunan alanlar için düzenlenmiş amenajman planlarını irdelemek, bu alanların planlanmasında son dönemde ortaya çıkan yeni yaklaşımları aktarmak, korunan alanlarda öne çıkan orman fonksiyonlarını tanıtmak, bu alanlarda yapılacak envanterden bahsetmek, katılımcılığı sağlamaya yönelik yapılabilecek anket çalışmalarından bahsetmek, ülkemizde bu alanların planlanmasında karşılaşılan yangın, fırtına, böcek zararı gibi çeşitli faktörlerden en az nasıl etkilenilebileceği hakkında teorik bilgi vermek, bu alanlara özgü koruma hedeflerinin neler olacağı ve bu alanlarda yararlanmanın nasıl düzenleneceği ve korunan alanlarda meydana gelen değişimin nasıl izleneceği konularında öğrencilere uygulamalı bilgi aktarmak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Korunan alan kavramını tanımlar ve koruma statülerini ayırt edebilir | 3,4 | 1, | ÖK - 2 : | Ülkemizde geçmiş dönemde klasik yaklaşımla hazırlanmış korunan alan amenajman planları ile son dönemde ETÇAP yaklaşımı ile hazırlanmış amenajman planlarını tartışabilir, eksiklikleri ve avantajlarını irdeleyebilir. | 3,4 | 1, | ÖK - 3 : | Korunan alanların planlanması aşamasında karşısına çıkabilecek sorunları tanır ve sorunları çözmede yeterli bilgiye sahip olur. | 3,4 | 1, | ÖK - 4 : | Korunan alanlarda yararlanmanın düzenlenmesi ve meydana gelen değişimin nasıl izleneceği konularında ayrıntılı bilgiye sahip olur. | 3,4 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Korunan alanların tanımı, doğa koruma kavramının tarihçesi, Türkiye'de korunan alan kavramının tarihsel gelişimi, korunan orman alanları için geçmiş dönemde hazırlanmış amenajman planları ve bu planların eksik yönleri. Son dönemde korunan orman alanlarının planlanmasında yeni yaklaşımlar, korunan alanlarda öne çıkan orman fonksiyonları, işletme amaçları, koruma hedefleri, orman formu-fonksiyon ilişkileri. Korunan alanlarda envanter, korunan alanlarda karşılaşılan yangın, böcek zararı, fırtına gibi zararların önlenmesine yönelik tedbirlerin tanıtımı, korunan alanlarda meydana gelen değişimlerin izlenmesi, korunan alanlarda katılımcılığı sağlamaya yönelik gerçekleştirilebilecek envanter çalışmaları. Korunan alanlarda yararlanmanın düzenlenmesinin yöneylem araştırması tekniklerinin kullanımı ile gerçekleştirilmesi
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Tanışma ve ders içeriği ve öğrencilerden beklentilerin açıklanması | | Hafta 2 | Korunan alan tanımı, ülkemiz için önemi, ülkemizde korunan alanlardan sorumlu kurumlar ve organizasyon yapıları | | Hafta 3 | Doğa koruma kavramının tarihçesi, Türkiye'de korunan alan kavramının tarihsel gelişimi, korunan alanlarda söz sahibi uluslar arası kuruluşlar ve bu kuruluşların yaptıkları tanımlar, ülkemizde korunan alanların statüler dikkate alındığında kapladıkları alan miktarları | | Hafta 4 | Korunan alanlar için orman amenajman planlarının düzenlenmesinin gerekliliği, bu konudaki yasal düzenlemeler, korunan orman alanları için geçmiş dönemde hazırlanmış amenajman planları ve bu planların eksik yönleri. | | Hafta 5 | Son dönemde korunan orman alanlarının planlanmasında yeni yaklaşımlar, korunan alanların planlanması için geliştirilen örnek kavramsal çerçevenin irdelenmesi. | | Hafta 6 | Korunan alanlarda öne çıkan orman fonksiyonları ve bu fonksiyonların sayısal hale getirilmesi, korunan alanlarda öne çıkan işletme amaçları ve çelişen amaçlar için optimal çözümün araştırılması. | | Hafta 7 | Korunan alanlarda öne çıkan koruma hedefleri, silvikültürel amaçlar, geçmişte düzenlenen amenajman planlarının bakım ve gençleştirme anlamında irdelenmesi, orman formu-fonksiyon ilişkileri. | | Hafta 8 | Korunan alanlarda envanter çalışmaları. | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Korunan alanlarda katılımcılığı sağlamaya yönelik gerçekleştirilebilecek anket çalışmaları, korunan alanlarda turizm-rekreasyon potansiyelinin saptanması. | | Hafta 11 | Korunan alanlarda meydana gelen alansal ve konumsal değişimlerin izlenmesi, bu konuda ülkemizdeki korunan alanlarda yapılan çalışmaların tanıtımı | | Hafta 12 | Ülkemizde düzenlenmiş korunan orman amenajman planları | | Hafta 13 | Korunan alanlarda karşılaşılan yangın, böcek zararı, fırtına gibi zararların önlenmesine yönelik tedbirlerin tanıtımı, yangın riskinin modellenmesi ve korunan alan orman amenajman planlarına entegrasyonu. | | Hafta 14 | Korunan alanlarda yararlanmanın düzenlenmesinin yöneylem araştırması tekniklerinin kullanımı ile gerçekleştirilmesi | | Hafta 15 | Model plan sonuçlarının çıktıları ile irdelenmesi, Orman Genel Müdürlüğü ile Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü arasında imzalanan protokol ve bu protokolün içeriği. | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Lee, T., ve Middleton, J., 2003. Guidelines for management planning of protected areas, Best Practice Guidelines Series No:10, IUCN:The World Conservation Union, 79 s. | | |
1 | Lockwood, M, Worboys, G. L., ve Kothari, A. 2006. Managing Protected Areas:A Global Guide | | 2 | Prato, T. ve Fagre, D., 2005. National parks and protected areas : Approaches for balancing social, economic, and ecological values, Blackwell Publishing, 446 s. | | 3 | Karahalil, U., 2009. Korunan Orman Alanlarında Amenajman Planlarının Düzenlenmesi (Köprülü kanyon milli parkı örneği) Doktora Tezi, K.T.Ü., Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 08/05/2021 | 1,00 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 26/06/2021 | 1,00 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 12 | 24 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 12 | 12 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 4 | 4 | 16 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 6 | 24 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 78 |
|