|
ORM4018 | Orman Amenajmanı | 2+2+0 | AKTS:6 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 2 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Mehmet MISIR | Diğer Öğretim Üyesi | PROF. DR. Mehmet MISIR, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; orman amenajman kavramını pratiğe yönelik uygulamaları ile öğrencilere tanıtmak, orman fonksiyonlarını ekolojik, ekonomik ve sosyo-kültürel temalarda belirlemek-haritalamak, sürdürülebilirlik ilkesine göre orman kaynaklarından çok amaçlı yararlanmayı düzenlemek, karar verme teknikleri ile en uygun plan stratejisini belirlemek ve örnek bir uygulama alanının orman amenajman planını gruplar halinde hazırlayarak sunma ve savunma becerisini kazandırmak |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Planlama esaslarını hatırlar ve orman amenajmanı ile ilişkiye getirir | 3,4,5 | | ÖK - 2 : | Uygulamadaki her hangi bir amenajman planını okur, değerlendirir ve uygular. | 3,4,5 | | ÖK - 3 : | Bir planlama birimi için karbon birikimi, oksijen üretimi, su üretimi, toprak erozyonu önleme ve eko-turizm gibi ekolojik ve sosyal fonksiyonları da dikkate alarak amenajman planını gruplar halinde hazırlar, irdeler ve savunur. | 3,4,5 | | ÖK - 4 : | İşletme amaçlarını, koruma hedeflerini ve kısıtlarını katılımcı yaklaşımla paydaşlarla birlikte belirler ve planlara yansıtır | 3,4,5 | | ÖK - 5 : | Örnek bir orman amenajman planı yapar (dönem projesi) ve bunun için 10-15 kişilik grup çalışması ile görev ve sorumluluk paylaşımı yaparlar ve etkin plan kararlarının alınması için bilgi/veri toparlarlar | 3,4,5 | | ÖK - 6 : | Ormandan yararlanmayı düzenler: Bir planlama biriminde meşcerelere uygulanacak müdahalelerin miktar, zaman ve mekanına karar verir (etayı kararlaştırır) | | | ÖK - 7 : | Orman ekosistem envanterini düzenler | 3,4,5 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
A.Faydalanmanın düzenlenmesi: Amenajman metodları, işletme sınıflarının belirlenmesi, silvikültürel müdahalelerin hazırlanması, ara ve son hasılat kesim planlarının oluşturulması, idare süreleri, dönüş süreleri, eta ve çeşitleri, ODOÜ- reçine,kekik defne vs ağırlıklı ormanlarında planlama yaklaşımı
B.Arazi uygulaması: Harita okuma ve araziye uyarlama, örnekleme alanlarının belirlenmesi, GPS ile ulaşım ve arazideki ölçümler
C.Seçme ormanlarda planlama: Bonitetleme, optimal kuruluş, kesim planlarının hazırlanması
D.Ülkemizde kullanılan planlama yaklaşımları: Akdeniz ormancılık kullanım projesi, münferit planlama, FRIS, Ekosistem Tabanlı Çok Amaçlı Planlama (ETÇAP) ve örnek uygulamalar
E.Orman dinamiği: Sistem yaklaşımı ve yöneylem araştırması ile optimal karar verme stratejilerinin oluşturulması ve orman dinamiğinin kavranması
F.Planların denetimi ve müzakeresi: Örnek amenajman planlarının hazırlanması, sunumu ve katımcı yaklaşımla planların sınıfta topluca müzakere edilmesi |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Orman envanteri ve üretim İşlerinin Düzenlenmesi: Planlama birimi kavramı, işletme sınıfı kavramı ve ayrılması, bölmeleme-iç taksimatlandırma | | Hafta 2 | Ormanın gelecekteki durumu (Optimal Kuruluşun Tespiti)
Aynıyaşlı ve maktalı ormanlarda: temel planlama kavramları, hasılat ve büyüme modelleri, planlama sistemleri, optimal kuruluş hesabı | | Hafta 3 | Faydalanmanın düzenlenmesi kavramı, amenajman metotları, yararlanmanın düzenlenmesi (karar verme) teknikleri,silvikültürel müdahale rejiminin (reçetenin) hazırlanması | | Hafta 4 | Orman dinamiği, sebep-sonuç ilişkileri, performans göstergeleri, zaman terimleri (idare süreleri, dönüş süreleri vs), dönem proje ödevinin verilmesi | | Hafta 5 | Eta ve çeşitleri, kesim planlarının (ara ve son hasılat) oluşturulması
ODOÜ- reçine,kekik defne vs ağırlıklı ormanlarında planlama, baltalıklarda planlamanın tanıtımı, Türkiye'de amenajman plan yapım sürecinin uygulanmasında karşılaşılan darboğazlar ve çıkış yoları: deneyimler ve tartışma:
| | Hafta 6 | Bir önceki hafta konularına devam ve uygulamada çalışan Amenajman Başmühendis deneyimlerinin sunumu ve tartışma | | Hafta 7 | Arazı Uygulaması: harita okuma, araziye uyarlama, örnekleme alanlarının belirlenmesi, GPS ile ulaşım, ağaç serveti -artımı, orman fonksiyonlarına yönelik ölçümler | | Hafta 8 | Kesim planlarının hazırlanması, değişik yaşlı seçme ormanlarda bonitetleme, optimal kuruluş, kesim planları | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Model planlar: Akdeniz ormancılık kullanım projesi, Münferit planlama (devamlı ormanlar), FRIS, Fonksiyonel planlama, Ekosistem Tabanlı Çok Amaçlı Planlama (ETÇAP) | | Hafta 11 | ETÇAP süreci, GEF-II ve BTC deneyimi (CD gösterimi): Biyoçeşitlilik (fauna, flora) toplum kalkınma, ve Silvikültür uzmanlarının sunumu. | | Hafta 12 | Planlama stratejileri, tehditler, sistem yaklaşımı ve Karar Destek Sistemleri ile optimal karar verme | | Hafta 13 | Proje çalışmalarının kontrolü ve değerlendirilmesi | | Hafta 14 | Planların Müzakeresi: Ormanların ekonomik, ekolojik ve sosyo-kültürel eksenli planlanmasına yönelik üç temsilci grubun müzakeresi (sektörler arası yaklaşım ve katılımcılığın sağlanması) | | Hafta 15 | Öğrencier tarafından hazırlanan örnek orman amenajman planlarının sözlü savunma sınavı ile alınması | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Ünal ASAN, 2017, Orman Amenajmanı (Planlama Sistemleri) | | 2 | Orman Amenajman Yönetmeliği, OGM Ankara, 2008 | | 3 | Fonksiyonel Amenajman Planlama Sürecine İlişkin Emir ve Orman Fonksiyonları ve İşletme Amaçları Tablosu, 2008 OGM Ankara | | 4 | Ekosistem Tabanlı Fonksiyonel Orman Amenajman Planlarının Düzenlenmesine Ait Usul ve Esaslar, (Aralık 2017 tarih ve 299 sayılı tebliğ) | | 5 | http://www.orman.ktu.edu.tr/om/abd/amenajman/amenajman_giris.php | | 6 | Lawrence S Davis, K. Norman Johnson, Peter S. Bettinger, Theodore E. Howard, 2001, Forest Management, 4th Edition: To Sustain Ecological, Economic, and Social Values, | | 7 | Eraslan İ, ve Eler, Ü., 2003. Orman İşletmelerinin Planlanması ve Denetimi. SDÜ, Isparta | | |
1 | Fikret KAPUCU, 2004, Orman Amenajmanı | | 2 | Ünal ASAN, 2013, Orman Amenajmanı Esasları (Temel Kavramlar, Amaçlar ve İlkeler) | | 3 | Örnek planlama birimlerin orman amenajman planları | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 10/04/2019 | 1,5 | 20 | Proje | 14 | 10/05/2019 | 7 | 10 | Uygulama | 11 | 24/04/2019 | 8 | | Sözlü sınav | 15 | 1315052019 | 20 20 | 15 | Sunum | 15 | | 8 | 5 | Dönem sonu sınavı | 16 | 01/06/2019 | 3 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 9 | 27 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 4 | 2 | 8 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 2 | 14 | 28 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 5 | 7 | 35 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Diğer 1 | 1 | 1 | 1 | Diğer 2 | 7 | 1 | 7 | Toplam Çalışma Yükü | | | 149 |
|