|
ORM3012 | Yöneylem Araştırması | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Uygulama, Uzaktan Eğitim | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Uzay KARAHALİL | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Orman mühendislerini bilimsel karar verme teknikleri ile donatmak, sistem anlayışı ile ormancılık disiplininde en iyi kararların alınması mantığını kazandırmak. Öğrencilere doğrusal programlama ve amaç programlama teknikleri ile kısıtlı orman kaynaklarından azami derecede yararlanmak için model kurma, çözme ve sonuçlarını tahlil etme becerisini kazandırmak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Yöneylem araştırması tekniklerinin ormancılık sektöründe kullanımının önemini tanımlar ve açıklar | 2,4 | 1,3, | ÖK - 2 : | Gerçek ormancılık problemlerini doğrusal programlama ve amaç programlama teknikleri yapılarına göre modelini kurar. | 2,4 | 1,3, | ÖK - 3 : | Kurulmuş bir modeli grafik yöntemi, simpleks yöntemi ve bilgisayar programları ile çözer, çıktıları problem yapısı ile ilişkilendirerek yöneticiye takdim eder | 2,4 | 1,3, | ÖK - 4 : | Model çıktılarını analiz eder, yorumlar ve her bir kısıtın yada katsayı değişikliğin amaca ve çıktılara olan etkilerini belirler | 2,4 | 1,3, | ÖK - 5 : | Problemin sahibi kurumdaki olası risk ve fırsatları değerlendirerek alternatif çözüm yolları sunar | 2,4 | 1,3, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Yöneyleme araştırmasının temel prensipleri, sistem, model, amaç-kısıtlayıcılar gibi temel kavramların tanıtımı, tarihçe ve ormancılık bilim dalları ile ilişkisi, problem kavramı ve karar problemi, yöneylem araştırmasının temel öğeleriModel kurma ve çözme, çözümün denenmesi ve uygulanması, modelleme yöntemleri, doğrusal ve maç programlama, bu yöntemlerin ormancılık sorunlarına uygulanması. Doğrusal programlamanın (DP) yapısı, bileşenleri, örnek problemlerin DP ile modellerinin kurulması, ormancılık problemlerin DP ile modellerinin kurulması, grafik ve simpleks yöntemleri ile çözümleriDuyarlılık analizi (Ekonomik analiz) , DP model çözümlerinde dualite kavramı, kaynak değerlerinin, amaç fonksiyonu katsayılarının ve yeni bir ürün eklenmesinin duyarlılıklarıLİNDO programının tanıtımı ve uygulamalarıAmaç programlamaya giriş: amaç programlama modellerinin kurulması, amaçların ve önceliklerinin belirlenmesi değiştirilmiş simpleks yöntemi ile çözümleriÖrnek problemlerin Amaç Programlama ile çözümlü |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Yöneyleme araştırmasına giriş (tanım ve tarihçe) | | Hafta 2 | Yöneyleme araştırmasının temel prensipleri, sistem, model, amaç-kısıtlayıcılar gibi temel kavramların tanıtımı | | Hafta 3 | Doğrusal programlamaya (DP) giriş
| | Hafta 4 | Önek problemlerin DP ile modellerinin kurulması
| | Hafta 5 | Ormancılık problemlerin DP ile modellerinin kurulması | | Hafta 6 | DP modellerinin çözümü: Grafik Yöntemi
| | Hafta 7 | DP modellerinin çözümü: Simpleks Yöntemi
| | Hafta 8 | Duyarlılık analizi (Ekonomik analiz) | | Hafta 9 | Ödev | | Hafta 10 | Duyarlılık analizi (Ekonomik analiz, devam)
| | Hafta 11 | LİNDO programının tanıtımı ve uygulamaları | | Hafta 12 | Amaç programlamaya giriş: model kurma ve çözüm
| | Hafta 13 | Örnek problemler ve çözümleri
| | Hafta 14 | Örnek problemlerin Amaç Programlama tekniği ile çözümü
| | Hafta 15 | Amenajman planlarının yapımına yönelik örnek problemlerin modellerinin kurulması, LİNDO ile çözümü ve duyarlılık analizinin yapılması (devam) | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Yöneylem Araştırması: Modelleme ve Doğal Kaynak Uygulamaları, 2004. Prof.Dr. Emin Zeki Başkent. KTÜ Matbaası, Trabzon 417 shf | | |
1 | Osman Halaç, Kantitatif Karar Verme Teknikleri (Yöneylem Araştırması), 3. Baskı, Evrim Dağıtım, İstanbul-1991 | | 2 | W.L. Winston, Operations research Applications and Algorithms, Second Edition, Duxbury Press, California, 1991 | | 3 | F.S. Hillier, G.J. Lieberman, Introduction to Operations Research, Mc Graw-Hill, NewYork, 5. Baskı, 1990 | | 4 | D.R. Anderson, D.J. Sweeney, T.A. Williams, An İntroduction to Management Science, Quantitative Approaches to Decision Making, Eighth Edition, West Publishing Com., Minneapolis, 1997 | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 18/04/2024 | 1 | 50 | Kısa sınav | | | | | Dönem sonu sınavı | 16 | 04/06/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 1 | 2 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 6 | 5 | 30 | Arasınav | 0 | 0 | 0 | Uygulama | 1 | 5 | 5 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 3 | 6 | 18 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 100 |
|