|
ORM4009 | Amenajmanın Temel Esasları | 2+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Mehmet MISIR | Diğer Öğretim Üyesi | PROF. DR. Mehmet MISIR, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, orman amenajman kavramının teorik yapısı ve planlama esasları hakkında öğrencilere geniş yelpazede bilgi sunmak ve ulusal ve uluslar arası ormancılık politikalarına göre planlama kavramını tanıtmak, planlama ilkelerini aktarmak, orman envanter bilgilerini sunmak, işletme amaçları-koruma hedeflerini ve kısıtlayıcı koşulları belirlemek |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Ormancılık çekirdek derslerin konularını hatırlar, orman amenajmanın kavramsal çerçevesini çizer ve ulusal ve uluslararası ormancılık ilkleri ile ilişkilendirir | 2,3,4 | | ÖK - 2 : | Orman envanter çalışması ile ekosistemi tanımlar, meşcere tipleri ayırımını yapar, alanlarını hesaplar ve her bir meşcerenin hektardaki hacmi, göğüs yüzeyi ve artımı gibi meşcere parametrelerini hesaplar | 2,3,4 | | ÖK - 3 : | Yaş sınıfları ile çap sınıfları amenajman metotlarının planlama ilkelerini ayırt eder | 2,3,4 | | ÖK - 4 : | Orman formlarını ve orman fonksiyonlarını belirler ve orman formları ile fonksiyonlarını ilişkilendirir | 2,3,4 | | ÖK - 5 : | Planlamada katılımcılığın esaslarını uygular | 2,3,4 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
A.Orman amenajmanının tanımı, kavramsal çerçevesi, görevleri, tarihçesi, diğer bilim dalları ile ilişkisi, yararlandığı yöntemler, planlama kavramı, ölçeği ve kapsamı
B. Ormancılığın temel ilkeleri, uluslararası ve ulusal ölçekte ormancılık, sürdürülebilir orman işletmeciği ve ormancılıkta sertifikalandırma
C.Orman fonksiyonları tanımı, ölçüt ve göstergeleri ile uygulanacak silvikültürel müdahaleler
D.İşletme amaçları, koruma hedefleri, orman formları, orman formu-fonksiyon ilişkileri ve işletme şekilleri
E. Plan ve planlama kavramı, planlama süreci, planlama yaklaşımları (klasik, Ekosistem tabanlı çok amaçlı planlama, münferit planlama, yaş ve çap sınıfları metotları)
F.Aktüel ve optimal kuruluşun tespiti için alan envanteri, ağaç serveti ve artımın envanteri, yetişme ortamı envanteri, biyoçeşitlilik, ODOÜ, sağlık, ekonomik durum ve kapasite envanterleri, deneme alnının belirlenmesi, ağaçların ölçümü, fonksiyonların belirlenmesi, yaş sınıfları ve bonitet haritası, hasılat tablosu, ortalama bonitet ve redüksiyon faktörü hesabı, orman fonksiyonları ve hizmetleri, hasılat ve büyüme modelleri (Bu konu "orman amenajmanı" dersi ile birlikte işlenecek)
G.Karar verme tekniklerinin (similasyon, doğrusal programlama) orman amenajmanındaki kullanımı
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Tanışma: Dersin içeriği ve işlenişi hakkında genel bilgiler | | Hafta 2 | A. Orman amenajmanının tanımı: kavramsal çerçevesi, görevleri, tarihçesi, diğer bilim dalları ile ilişkisi, yararlandığı yöntemler | | Hafta 3 | Planlama kavramı, ölçeği ve kapsamı, hiyerarşik planlama | | Hafta 4 | Planlama süreci ve sürdürülebilir orman amenajmanı ilkeleri | | Hafta 5 | Uluslararası Ölçekte Ormancılık: uluslar arası süreçler ve anlaşmalar, ulusal ormancılık programı, kalkınma planları, stratejileri ve eylem planları, temel ormancılık ilkeleri ve planlamaya yansımaları | | Hafta 6 | Ormancılıkta sertifikalandırma kavramı ve SOY ölçüt ve göstergeleri | | Hafta 7 | Ulusal ormancılık prensipleri: Çok amaçlı yararlanma, biyoçeşitlilik koruma, ve disiplinler/sektörler arası yaklaşım/katılımcılık
Odev 1: Gruplar halinde kendilerine verilen konularda derleme yapılacak ve sunulacak | | Hafta 8 | Orman fonksiyonları, işletme amaçları, koruma hedefleri, orman formları, orman formu-fonksiyon ilişkileri, işletme şekilleri | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Orman fonksiyonları ayırma ölçüt ve göstergeleri ile uygulanacak silvikültürel müdahaleler: Orman fonksiyonlarının tek tek tanıtımı | | Hafta 11 | Orman fonksiyonları ayırma ölçüt ve göstergeleri ile uygulanacak silvikültürel müdahaleler: Orman fonksiyonlarının tek tek tanıtımı (devam). Taslak orman fonksiyon haritasının oluşturulması | | Hafta 12 | B. Ormanın Aktüel Kuruluşun Tespiti: Orman ekosistem envanteri-1: Alan envanteri, meşcere tiplerinin tanıtımı, CBS ortamında harita üretimi, veri tabanı kurulumu, harita okuma ve yorumlama, örnekleme yöntemleri
Uygulama/Ödev 3: Amenajman planları tanıtımı ve harita okuma becerisi. | | Hafta 13 | Orman ekosistem envanteri-2: Ağaç serveti ve artımın envanteri, servet ve artım çizelgeleri
Kısa sınav
Uygulama/Ödev 2: Ağaç serveti ve artımını hesaplanması. | | Hafta 14 | Orman ekosistem envanteri-3: Yetişme ortamı envanteri, bonitet hesabı, yaş sınıfları ve bonitet haritası, ortalama bonitet ve redüksiyon faktörü hesabı | | Hafta 15 | Orman ekosistem envanteri-4: Orman fonksiyonları ve hizmetleri, biyoçeşitlilik, ODOÜ, sağlık (Seviye 1-2), ekonomik durumu ve kapasite envanterleri. | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Ünal ASAN, 2017, Orman Amenajmanı (Planlama Sistemleri) | | |
1 | Fikret KAPUCU, 2004, Orman Amenajmanı | | 2 | Ünal ASAN, Orman Amenajmanı Esasları (Temel Kavramlar, Amaçlar ve İlkeler) | | 3 | Orman amenajman yönetmeliği,OGM Orman İdaresi ve Planlama Dairesi, Ankara (5 Şubat 2008) | | 4 | Belirli planlama birimlerinin orman amenajman planları | | 5 | Ekosistem Tabanlı Fonksiyonel Orman Amenajman Planlarının Düzenlenmesine Ait Usül ve Esaslar (Aralık 2017 tarih ve 299 Sayılı Tebliğ) | | 6 | Diğer kaynaklar için bakınız: http://www.ktu.edu.tr/ormanamenajmani-Ders Notları | | 7 | Eraslan İ, and Eler, Ü., 2003. Orman İşletmelerinin Planlanması ve Denetimi. SDÜ, Isparta | | 8 | Lawrence S Davis, K. Norman Johnson, Peter S. Bettinger, Theodore E. Howard, 2001, Forest Management, 4th Edition: To Sustain Ecological, Economic, and Social Values | | 9 | William A. Leuschner. 1991, Introduction to Forest Resource Management. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 14/11/2019 | 1,5 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 02/01/2020 | 1,15 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 15 | 30 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 10 | 10 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 5 | 10 | 50 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 2 | 3 | 6 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 8 | 1 | 8 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 117 |
|