|
FBE5009 | Geographical Information Systems(GIS) | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ENSTİTÜ (ORTAK DERSLER) ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama, Uzaktan Eğitim | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Çetin CÖMERT | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Çetin CÖMERT | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | CBS ve konumsal analiz konularında teorik ve pratik bilgilerin kazandırılması. CBS yazılımlarının kullanımının öğrenilmesi (derste QGIS kullanılmaktadır) |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | CBS temel kavram ve teknolojilerini tanımlayabilecek | | | ÖK - 2 : | CBS yazılımlarını (desktop) kullanabilecek | | | ÖK - 3 : | Projelerini, tasarlayarak çözüme ulaştırabilecek | | | ÖK - 4 : | Sözlü sunum ile projelerini savunabilecek | | | ÖK - 5 : | Projeleri gerekli teorik bilgi araştırmasını yapabilecek. | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
CBS üstbakışı. Kavramlar ve uygulamalar, Graph (Çizge) teorisi ve topoloji, Topolojik veri yapıları, CBS'de Topoloji kurma, CBS'de veritabanı tasarımı. SQL (Structured Query Language), Ulusal Konumsal Veri Altyapısı (UKVA), Kavramlar, teknoloji ve standartlar, CBS de Konumsal Analizler. (KA) KA işlemlerinini sınıflandırılması, Vektör bindirme işlemleri, Konumsal sorgu işlemleri. Raster KA; Yeniden sınıflandırma, raster bindirme, yakınlık analizleri, Ağ analizleri. Yol, enerji, ve hidrografik ağlarda analizler, En Kısa Yol algoritmaları, dinamik süreçlerin ve konumsal-zamansal verinin modellenmesi, Computational Fluid dynamics and its applications in GIS, Space-time cube, İstatistik ve CBS; Hot Spot Analizi, Dönem projesi.
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | CBS temel kavramlar ve uygulamalar; mevcut durum ve trendler. Graph teorisi. Topoloji ve CBS deki rolü, Toolojik veri yapıları | | Hafta 2 | Lab- CBS yazılımlarında topoloji kurma | | Hafta 3 | Veri tabanı yönetim sistemleri, veri modelleri, ilişkisel, varlık-ilişki, UML veri modelleri, veri tabanı tasarımı, UKVA, INSPIRE kavramlar ve teknolojiler | | Hafta 4 | Lab-SQL (structured Query Language) uygulaması- PostGIS | | Hafta 5 | | | Hafta 6 | Konumsal Analizler ve sınıflandırılması, Çok ölçütlü analiz, raster veri temsilinde analizler; eğim, bakı, flow accumulation | | Hafta 7 | Konumsal analiz uygulaması - Çığ riski analizi | | Hafta 8 | arasınav | | Hafta 9 | | | Hafta 10 | | | Hafta 11 | Web CBS | | Hafta 12 | Web CBS uygulaması | | Hafta 13 | dönem projesi | | Hafta 14 | Dinamik süreçlerin ve konumsal-zamansal verinin modellenmesi; Akışkanlar dinamiği (CFD) ve taşkın modellemeye uygulaması | | Hafta 15 | Dönem projesi Sunumları ve sözlü savunma | | Hafta 16 | Dönem projesi Sunumları ve sözlü savunma | | |
1 | An Introduction to Digital maping, S.E. Masry, Y.C. Lee, Lecture Notes, Department of Surveying Engineering, University of new Brunswick, Fredericton, Canada, June 1988. | | 2 | Fundamental operations in computer-assisted map analysis, International Journal of Geographical Information Science, Volume 1, Issue 2 1987 , pages 119-136 | | |
1 | Principles of Geographical Information Systems for Land resources assessment, P.A. Burrough, Oxford University Press, 2nd edition, 1998 | | 2 | Geographic Information Systems and Science, Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., Willey 2001. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 01/12/2021 | | 20 | Proje | 15 | 15/01/2022 | | 30 | Dönem sonu sınavı | 16 | 26/01/2022 | | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Laboratuar çalışması | 3 | 5 | 15 | Arasınav için hazırlık | 5 | 1 | 5 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Proje | 2 | 5 | 10 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 1 | 5 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 79 |
|