|
|
| BIL5090 | Paralel Süreçleme | 3+0+0 | AKTS:7.5 | | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | | Yazılım Şekli | Seçmeli | | Bölümü | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Cemal KÖSE | | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Genal amaçlı paralel süreçleme ve paralel programlama yaklaşımları hakkında bilgi vermektir. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | paralel bilgisayar modellerini değerlendirebilir ve modern bilgisayarların ayrıntılarını verebilir. | 1 - 3 - 4 - 5 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 14 - 15 | 1 | | ÖK - 2 : | problemleri paralelleştirebilir ve paralel programlamadaki zorlukları açıklayabilir. | 1 - 3 - 4 - 5 - 7 - 8 - 9 - 12 - 13 | 1 | | ÖK - 3 : | hesaplama modellerini, problem açılımını ve problem çözme metodolojilerini açıklayabililir, ve paralel uygulamaları değerlendirebilir. | 1 - 3 - 4 - 5 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 13 - 14 - 15 | 1,3 | | ÖK - 4 : | iş ve veri yönetim tekniklerini paralel programlama için uygulayabilir. | 2 - 3 - 4 - 5 - 7 - 8 - 9 - 10 | 1 | | ÖK - 5 : | genel amaçlı paralel hesaplamalar için haberleşme stratejilerini belirleyebilir. | 2 - 3 - 4 - 5 - 7 - 8 - 9 - 15 | 1,3 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Paralel süreçlemeye giriş, Paralel bilgisayar mimarileri, Paralel modeller; PRAM, UMA, NUMA, COMA, ve PVM modelleri. Senkron paralel modeller. Senkronizasyon ve haberleşme primitifleri. Problemlerin paralelleştirilmesi; Problemden kaynaklana zorluklar. Problem açılımı; domain ve algoritmik açılım. Paralel problem çözme metodolojileri. SAMD modeli. Paralel program gerçeklemelerinin değerlendirilmesi. Hesaplama modelleri; veri sürülen ve istek modeller. İş yönetimi. Veri yönetimi. Sistem iletişimi ve ağ modelleri; konfigürasyonlar. Haberleşme stratejileri. Yönlendirme ve fazlalık mesajların azaltılması. Bir problem çözme metodolojileri. Data diffusion bilgisayar. Sahte kodlar; sıralı ve paralel yapılar. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Paralel süreçlemeye giriş ve paralel bilgisayar mimarileri | | | Hafta 2 | Paralel modeller; PRAM, UMA, NUMA, COMA, ve PVM modelleri
| | | Hafta 3 | Senkron paralel modeller. Senkronizasyon ve haberleşme primitifleri | | | Hafta 4 | Problemlerin paralelleştirilmesi; Problemden kaynaklana zorluklar | | | Hafta 5 | Problem açılımı; domain ve algoritmik açılım | | | Hafta 6 | Paralel problem çözme metodolojileri | | | Hafta 7 | SAMD modeli. Paralel program gerçeklemelerinin değerlendirilmesi | | | Hafta 8 | Hesaplama modelleri; veri sürülen ve istek modeller | | | Hafta 9 | Arasınav | | | Hafta 10 | İş yönetimi
| | | Hafta 11 | Veri yönetimi
| | | Hafta 12 | Veri tutarlılığı , ve kısa sınav | | | Hafta 13 | Sistem iletişimi ve ağ modelleri; konfigürasyonlar. Haberleşme stratejileri | | | Hafta 14 | Yönlendirme ve fazlalık mesajların azaltılması | | | Hafta 15 | Bir problem çözme metodolojileri | | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | | |
| 1 | Alan Chalmers (1996), Practical parallel processing, Thomson Computer Press | | | |
| 1 | Barry Wilkinson (1999), Parallel Programming; Techniques and applications using networked worksataions and parallel computers, Prentice Hall.
| | | 2 | Kai Hwang (1993), Advanced computer architecture; parallelism, sclability and programmability, McGraw Hill.
| | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 07/04/2013 | 2 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 02/06/2013 | 2 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | | Sınıf dışı çalışma | 6 | 14 | 84 | | Arasınav için hazırlık | 22 | 1 | 22 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 30 | 1 | 30 | | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | | Diğer 1 | 10 | 1 | 10 | | Diğer 2 | 10 | 1 | 10 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 200 |
|