KURULUŞ ve TARİHÇE |
|
Şehir ve Bölge Planlama yüksek lisans programına Fen Bilimleri Enstitüsü bünyesinde 1996 tarihinde eğitime başlamıştır. |
|
KAZANILAN DERECE |
|
Yüksek Lisans Derecesi |
|
DERECENİN DÜZEYİ |
|
Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi (AYA-YÇ), 2. Düzey
Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi-Yaşam Boyu Öğrenme (AYÇ-YBÖ), 7. Düzey |
|
EĞİTİM TÜRÜ |
|
Tam Zamanlı I. Öğretim |
|
KABUL ve KAYIT ŞARTLARI |
|
- Fen Bilimleri Enstitü Kurulu tarafından belirlenen ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Senatosu tarafından onaylanan "Lisansüstü Programlarına Başvuruya Esas Teşkil Eden Mezuniyet Ön Koşulları"nı karşılayan bir bölüm veya fakülte mezun olmak.
- Fen Bilimleri Enstitü Kurulu tarafından belirlenen ve KTÜ Senatosu tarafından onaylanan ALES (SAYISAL) ve Yabancı dil hazırlıktan muaf olabilmesi için Yabancı Dil taban puanına sahip olmak (KTÜ Fen Bilimler Enstitüsü Lisansüstü Programlara Başvuru ve Giriş Koşulları).
- Programa alan dışından kabul edilen öğrencilerin Bilimsel Hazırlık Programına katılması ve Enstitü Kurulunca belirlenmiş derslerden başarılı olmaları zorunludur. |
|
PROGRAMIN AMACI |
|
Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı yüksek lisans programının temel ilkeleri: şehir ve bölge planlama alanında teorik ve pratik olarak farklı ölçeklerdeki sorunlara (bölgesel, kentsel, çevresel vs) çözüm üretebilen ulusal ve uluslar arası düzeyde araştırma, tez hazırlama ve sunma becerisine sahip mezunların yetiştirilmesidir. |
|
ÖNCEKİ ÖĞRENMELERİN TANINMASI |
|
Karadeniz Teknik Üniversitesi'nin tüm programlarında kayıtlı öğrencilerin, bir yükseköğretim kurumu dışında edindikleri kazanımların tanınması, kredilendirilmesi ve intibakı için uyulması gereken esasları belirlemek üzere 28.07.2023 tarih ve 340 sayılı Senato Kararı "Önceki Öğrenmenin Tanınması Yönergesi" kabul edilmiş ve yürürlüğe girmiştir.
Yönerge;
* Özel ilgi ile kazanılmış bilgi, beceri ve yetkinliklerinin program derslerinin yerine sayılmak üzere muafiyet sınavı yolu ile tanınması,
* İş yeri ve staj deneyimlerinin program derslerinin yerine sayılmak üzere portfolyo değerlendirme suretiyle tanınması,
* Özel ilgileri doğrultusunda akredite olmuş kurumlardan aldıkları sertifikaların kredilendirilmesini kapsamaktadır.
Önceki öğrenmelerin tanınması kapsamına alınan derslerin ilanı, başvuruların alınması ve değerlendirilmesi akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Önceki Öğrenmenin Tanınması öğrencilerimize ve işverenlere çok sayıda fayda sunacaktır. Öğrencilerimiz açısından; mesleki gelişim ve işgücü piyasasındaki hareketliliği artırması, eğitim tekrarı ve zaman israfını önlemesi, erken mezuniyet sağlaması, öğrenmenin maliyetini azaltması, öğrenmeyi teşvik etmesi, öğrencinin motivasyon ve öz güveninin artmasını sağlaması önceki öğrenmelerin tanınmasının getireceği faydalar arasında sayılabilir. İşverenler açısından bakıldığında ise; işyerindeki beceri veya yeterlilik eksikliklerinin giderilmesine, çalışanların eğitim amacıyla işyeri dışında geçireceği sürenin azaltılmasına ve böylece kaynakların daha verimli kullanılmasına katkı sağlayacaktır. |
|
KAZANILACAK DERECEYE YÖNELİK GEREKLİLİKLER ve KURALLAR |
|
- Programın öğrenim süresi dört yarıyıl olup en fazla altı yarıyıla uzatılabilir. En geç dördüncü yarıyılın sonunda, toplam 21 krediden (120 AKTS) az olmamak koşuluyla öğretim planında yer alan zorunlu ve seçmeli derslerden biri İngilizce olmak üzere en az yedi dersin, seminer dersinin ve ?Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği? dersinin (kredisiz) alınarak başarılması ve en geç altıncı yarıyılın sonunda ise tez çalışmasının gerçekleştirilerek tez savunma sınavında yeterli bulunulması gerekmektedir (bkz. KTÜ Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği).
KTÜ Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği |
|
SINAVLAR, ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME |
|
Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, seminer, kısa sınav, ödev veya ikinci bir ara sınav) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Dersin başarı notuna ara sınavın katkısı %30, yarıyıl içi çalışmanın katkısı %20 ve yarıyıl sonu sınavının katkısı %50?dir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir öğrencinin bir dersten başarılı sayılabilmesi için o dersten yarıyıl sonu başarı notu olarak en az ?CC? harf notu almış olması gerekir. |
|
MEZUNİYET ŞARTLARI |
|
Yüksek lisans programından mezun olmak için;
- Toplam 21 krediden (en az ikisi 5000 kodlu kredili derslerden) (120 AKTS) az olmamak koşuluyla programın zorunlu dersleri dahil biri İngilizce olmak üzere en az yedi dersin, seminer dersinin ve ?Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği dersinin? (kredisiz) en geç dördüncü yarıyılın sonuna kadar,
- Tez çalışmasının en geç altıncı yarıyılın sonuna kadar başarı ile tamamlanması gerekir. |
|
MEZUNLARIN İSTİHDAM ALANLARI |
|
Şehir ve Bölge Plancıları kamu kurum / kuruluşlarında ve özel sektörde görev yapmaktadır. Şehir ve Bölge Plancıları kamu kurum ve kuruluşları olarak belediyeler, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Başbakanlık Toplu Konut İdaresi, Devlet Planlama Teşkilatı, Türkiye İstatistik Kurumu, Çevre Bakanlığı ve Özel Çevre Koruma Müdürlüğü, Turizm Bakanlığı, Devlet Su İşleri'nde çalışabilmektedir. Özel sektör kuruluşları olarak, planlama, mimarlık, müteahhitlik büroları gibi özel girişimler, taşınmaz mal yatırımları ile ilgilenen girişimler, altyapı mühendisliği, ulaştırma konuları ile ilgilenen özel girişimler ve danışmanlık bürolarında, kentsel alanlarda şube açan mağaza zincirlerinde plancı ve danışman olarak çalışabilmektedirler. |
|
ÜST DERECE PROGRAMLARINA GEÇİŞ |
|
Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi (AYA-YÇ), 3. Düzey
Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi-Yaşam Boyu Öğrenme (AYÇ-YBÖ), 8. Düzey |
|
İLETİŞİM BİLGİLERİ |
|
|
|
Anabilim Dalı Olanakları |
|
Derslerin yürütüldüğü, teknoloji donanımlı bir yüksek lisans dersliği bulunmaktadır. Stüdyo çalışmalarına kısıtlı yanıt vermektedir. Ayrıca Mimarlık Fakültesi'nin ve ilişkili olduğumuz diğer fakültelerin, özellikle bilgisayar laboratuvarlarından yararlanılmaktadır. |