|
BTM3024 | Populasyon Dinamiği | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | BALIKÇILIK TEKNOLOJİSİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet ŞAHİN | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Yahya TERZİ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Stokların iyi bir şekilde yönetimini sağlamak ve biyolojik değişikleri matematiksel modellerle ifade edebilmek amacıyla belirli çevre şartlarında yaşayan balık stokları hakkında temel bilgileri elde etmek, balıkçılık yönetimi ile ilişki kurulmasını sağlamak.
|
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | birim stok, stok ve populasyon ilişkisini kavramış olurlar, | 9,10,11,12,13,14,15,16,17,19 | 1,6 | ÖK - 2 : | populasyonu etkileyen faktörleri standart matematiksel modellerle ifade edebilirler, | 3,9,10,11,12,13,14,15,16,17,19,20 | 1,2,4 | ÖK - 3 : | elde edilen modellerin önceki araştırmalarda bulunanlarla karşılaştırılması konusunda deneyim kazanmış olurlar, | 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,19 | 1,5 | ÖK - 4 : | ekonomik olarak işletilen populasyonlarda avcılığın düzenlenmesine yönelik teknik önlemleri alabilir ve uygulayabilirler. | 6,7,9,10,11,12,13,14,16,17,19 | 1,4 | ÖK - 5 : | temel stok tahmin yöntemlerini uygulayabilirler. | 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 | 1 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Populasyon ve örnek, stok ve birim stok; populasyonu etkileyen faktörler; yaş tayin yöntemleri, büyüme, boy ve ağırlıkça büyüme, kondisyon faktörü, boy-ağırlık ilişkisi, von Bertalanffy büyüme denklemleri; üreme ve yenilenme; yaşama ve ölüm oranları; göçler, av istatistikleri, av çabası ve birim çabada av miktarı; temel stok tahmin yöntemleri |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Populasyon dinamiği nedir? Tanımlar, bu alanda dünyada ve ülkemizdeki gelişmeler, ders araçlarının takdimi(kitaplar, hesap makinesi). | | Hafta 2 | Stok populasyon ilişkisi, stok ayırma kriterleri, populasyonu etkileyen faktörler. | | Hafta 3 | Balıklarda büyüme, büyümenin matematiksel olarak incelenmesi, mutlak ve oransal büyüme, kondisyon faktörü, boy-ağırlık ilişkisi, yaş-boy ve yaş-ağırlık ilişkisi. | | Hafta 4 | Üreme, yenilenme, benzerlik ve ayrılıkları, cinsiyet tayini, eşey oranları, büyüme karakteristiği, cinsi olgunluk yaş ve büyüklüğünün belirlenmesi ,GSI | | Hafta 5 | Büyüme ve üremeye ilişkin örnekler. | | Hafta 6 | Döl verimi, yumurta ve larva sayılarının belirlenmesi, volumetrik ve gravimetrik yöntemlerin kullanılması, denizde yumurta ve larva sörveylerinin yapılması. | | Hafta 7 | Ölüm nedir? Bileşenleri nelerdir? Tanımlar, ölüm oranlarının hesaplanmasında kullanılan yöntemler. | | Hafta 8 | Arasınav | | Hafta 9 | Balıkçılık ve doğal ölüm oranlarının belirlenmesinde kullanılan yöntemler, modeller. | | Hafta 10 | Avlanabilir stok miktarının belirlenmesi, stok tahmin yöntemleri | | Hafta 11 | Av istatistiklerinin tutulması ve bu verilerle yapılan tahminler, markalama yöntemi. | | Hafta 12 | Taranan alan yöntemi | | Hafta 13 | Genel tartışma | | Hafta 14 | Genel tartışma | | Hafta 15 | Veri kalitesi ve tahmin yöntemleri | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Erkoyuncu, İ. 1995. Balıkçılık Biyolojisi ve Populasyon Dinamiği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları. Yayın No: 95 Sinop .ISBN 975-7636-29-0 | | |
1 | Korkmaz, Ş. 2008. Populasyon Dinamiği. Ankara Üniversitesi yayınları. Ankara. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 16/04/2024 | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 07/06/2024 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Arasınav | 3 | 1 | 3 | Kısa sınav | 0 | 1 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 101 |
|