|
MINE3005 | Operational Research | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Uzay KARAHALİL | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencilere bilimsel/matematiksel karar verme tekniklerinin Maden Mühendisliği alanında kullanımını; sistem, disiplinler arası ve bilimsel yaklaşımları gözeterek öğretmek. Doğrusal programlama ve amaç programlama teknikleri yardımıyla, kısıtlı maden kaynaklarından en uygun düzeyde yararlanmak üzere model kurma, çözme ve sonuçlarını analiz etme becerisi kazandırmak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Yöneylem araştırmasının tarihçesi, tanımı, farklı teknikleri ve model çözümünde kullanılan yazılımlar hakkında bilgi sahibi olurlar | 2,3 | 1,3, | ÖK - 2 : | Yöneylem araştırması tekniklerinin madencilik sektöründeki önemini açıklar ve kullanım alanlarını tanımlar | 2,3 | 1,3, | ÖK - 3 : | Gerçek madencilik problemlerinin doğrusal programlama ve amaç programlama teknikleri yardımıyla modelini kurar | 2,3 | 1,3, | ÖK - 4 : | Kurulmuş bir modeli grafik yöntem, simpleks yöntem ve bilgisayar programları ile çözer, çıktıları problem yapısı ile ilişkilendirerek yöneticiye takdim eder | 2,3 | 1,3, | ÖK - 5 : | Model çıktılarını analiz eder, yorumlar ve her bir kısıtın ya da katsayı değişikliğinin amaca ve çıktılara olan etkilerini belirler | 2,3 | 1,3, | ÖK - 6 : | Problemin sahibi kurumdaki olası risk ve fırsatları değerlendirerek alternatif çözüm yolları sunar | 2,3 | 1,3, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Yöneylem araştırmasının temel prensipleri, sistem, model, amaç-kısıtlayıcılar gibi temel kavramların tanıtımı, tarihçe ve madencilik bilim dalları ile ilişkisi, yöneylem araştırmasının temel öğeleri. Model kurma ve çözme, çözümün denenmesi ve uygulanması, modelleme yöntemleri, doğrusal ve amaç programlama, bu yöntemlerin madencilik sorunlarına uygulanması. Doğrusal programlamanın (DP) yapısı, bileşenleri, örnek problemlerin DP ile modellerinin kurulması, madencilik problemlerin DP ile modellerinin kurulması, grafik ve simpleks yöntemleri ile çözümleri. Duyarlılık analizi (ekonomik analiz), DP model çözümlerinde dualite kavramı, kaynak değerlerinin, amaç fonksiyonu katsayılarının ve yeni bir ürün eklenmesinin duyarlılıkları. LINDO programının tanıtımı ve uygulamaları. Amaç programlamaya giriş, amaç programlama modellerinin kurulması, amaçların ve önceliklerinin belirlenmesi, değiştirilmiş simpleks yöntemi ile çözümleri. Örnek problemlerin amaç Programlama ile çözümü. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Yöneyleme araştırmasına giriş (tanım ve tarihçe), maden mühendisliğinde kullanım alanları | | Hafta 2 | Yöneylem araştırmasının temel prensipleri, sistem, model, amaç-kısıtlayıcılar gibi temel kavramların tanıtımı | | Hafta 3 | Doğrusal programlamaya (DP) giriş | | Hafta 4 | Örnek problemlerin DP ile modellerinin kurulması | | Hafta 5 | Madencilik problemlerinin DP ile modellerinin kurulması | | Hafta 6 | DP modellerinin çözümü: Grafik Yöntemi | | Hafta 7 | DP modellerinin çözümü: Simpleks Yöntemi | | Hafta 8 | Duyarlılık analizi (Ekonomik analiz) | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Duyarlılık analizi (Ekonomik analiz, devam) | | Hafta 11 | LINDO programının tanıtımı ve uygulamaları | | Hafta 12 | Tamsayılı Programlama | | Hafta 13 | Madencilik problemlerin TP ile modellerinin kurulması | | Hafta 14 | Amaç programlamaya giriş: model kurma ve çözüm | | Hafta 15 | Örnek problemlerin Amaç Programlama tekniği ile çözümü | | Hafta 16 | Yarıyıl sonu sınavı | | |
1 | Winston, W.L. 2004; Operations Research: Applications and Algorithms, Fourth Edition, Thomson, ISBN 0-534-38058-1, 1418 p. | | 2 | Hillier, F.S., Lieberman, G.J., 1990; Introduction to Operations Research, Mc Graw-Hill, NewYork,5. Baskı | | |
1 | Halaç, O. 1991; Kantitatif Karar Verme Teknikleri (Yöneylem Araştırması), 3. Baskı, Evrim Dağıtım, İstanbul. | | 2 | Anderson, D.R., Sweeney, D.J., Williams, T.A. 1997; An İntroduction to Management Science, Quantitative Approaches to Decision Making, Eighth Edition, West Publishing Com., Minneapolis. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 11/11/2022 | 1 | 30 | Ödev | 12 | 02/12/2022 | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 04/01/2023 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 15 | 30 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 3 | 3 | Arasınav için hazırlık | 5 | 4 | 20 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 1 | 15 | 15 | Ödev | 4 | 5 | 20 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 5 | 30 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|