|
KAM2013 | Türk Parlemonto Tarihi | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Selçuk AKINCI | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, devletin yasama, yürütme ve yargı erklerinden, temelde yasa yapma ve denetim işlevi gören organ olarak parlamentonun dünyada ve Türkiye'de tarihsel gelişimi, kurumsal yapısı ve işleyiş biçimi ile ilgili bilgiler vermektir. Konunun siyasal ve tarihsel yönünden çok hukuki ve işlevsel yönü ağırlıklıdır. Ancak genel yasama bilgisi dışında, devlet yönetimi ve siyasetin kalbi olarak yasama organının pratikte nasıl işlediği, parlamento uygulamalarının tarihsel ve siyasal kökeni Kamu Yönetimi Bölümü öğrencilerine öğretilmek istenmektedir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Parlamenter rejimin tanımı, özellikleri ve başkanlık sisteminde yasama organıyla farklarını öğrenir | 1,2 | 1, | ÖK - 2 : | Dünyada ve Türkiye'de parlamentonun gelişim tarihini öğrenir | 1,2 | 1, | ÖK - 3 : | Yasama ve yasama organı ile ilgili temel bilimsel kavramları öğrenir | 1,2 | 1, | ÖK - 4 : | Parlamentoların işleyişi ve çalışma düzeni hakkında bilgi sahibi olur | 1,2 | 1, | ÖK - 5 : | Parlamentonun demokratik düzen içerisinde önemini kavrar | 1,2 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Parlamentonun dünyada ve Türkiye'de gelişim süreci, Türk parlamentoculuk hareketleri, yasama ile ilgili hukuki ve kavramsal çerçeve, TBMM'nin kurumsal yapısı, Genel Kurul, Başkanlık Divanı, Komisyonlar ve siyasi parti grupları ile ilgili temel bilgiler, TBMM'nin görev ve yetkileri ve bunları yerine getiriş biçimi, TBMM'nin hükumeti denetleme ve bilgi edinme araçları |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Demokrasi: Anlamı, tarihsel gelişimi ve uygulama
biçimleri | | Hafta 2 | Yasama Organı: Parlamento. Terminoloji, İngiltere'de Parlamentonun doğuşu ve gelişimi | | Hafta 3 | İhtilalci yol: Fransa'da parlamentonun doğuşu ve gelişimi | | Hafta 4 | Osmanlıdan günümüze Türkiye'de parlamento | | Hafta 5 | Parlamentoların yapısı: Tek ve iki meclisli parlamentolar | | Hafta 6 | Yasama fonksiyonu ve yasama işlemi kavramları | | Hafta 7 | Çok Partili Yaşama Geçiş Sürecinde Seçim, Parlamento ve Yönetimde Dönüşüm Üzerine | | Hafta 8 | Türkiye'de Demokrat Parti Dönemi Parlamentolarının Analizi | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | 1960-1970 Dönemi Parlamentolarının Analizi | | Hafta 11 | 1970-1980 Dönemi Parlamentolarının Analizi | | Hafta 12 | 12 Eylül (1980) Sonrası Parlamentolarının Analizi | | Hafta 13 | 1990'lar Parlamentolarının Analizi | | Hafta 14 | 2002-2011 Parlamentolarının Analizi | | Hafta 15 | 2011 Sonrası Parlamentoların Analizi | | Hafta 16 | Final | | |
1 | İba, Ş. 2020; Parlamento Hukuku, 7. Baskı, Seçkin Yayınevi, Ankara | | 2 | Halıcı, Ş. 2013; Türkiye'de Demokrasi ve Parlamento Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir | | 3 | Gözler, K. 2015; Devletin Genel Teorisi, 6. Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa | | |
1 | Bakırcı, F. 2000; TBMM'nin Çalışma Yöntemi, İmge Kitabevi, Ankara | | 2 | Neziroğlu, İ. 2008; Türk Parlamento Hukukunun Temel Kavramları, Seçkin Yayıncılık, Ankara | | 3 | Arslan, K.O. 2018; Türk Parlamento Hukuku, Adalet Yayınevi, Ankara | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 11/2023 | 35 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 01/2024 | 35 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 4 | 7 | 28 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 8 | 40 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 4 | 1 | 4 | Diğer 2 | 3 | 1 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|