|
JFZ4022 | Arkeojeofizik | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | JEOFİZİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Aysel ŞEREN | Diğer Öğretim Üyesi | yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Arkeolojik alanlarda çeşitli sebeplerle yeraltında kalmış eserlerin jeofizik yöntemlerle araştırılıp ortaya çıkarılmasına yönelik problemleri tanımlama ve çözüm için yaygın kullanılan jeofizik yöntemlerin, gerektiğinde kullanılabilecek yöntemlerin seçilmesini ve bunların uygulama becerisini kazanmış mezunlar yetiştirmek. Öğrenciye arkeolojik alanların araştırılmasında jeofizik yöntemlerin uygulaması hakkında temel bilgi verip örnek çalışmalar yaptırmaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Arkeo-jeofizik çalışmaların temellerini ve uygulamalarını kavrayabilecekler. | 2 | | ÖK - 2 : | Arkeojeofizik arama düzenini ve kullanılan jeofizik yöntemlerin ölçü alım şekilleri, manyetik yöntemle gradyent ölçümü, özdirenç ve yer radarı yöntemleri ile arama yapabilecek. | 5 | | ÖK - 3 : | Literatürde yapılmış çalışmaların irdelenerek her öğrenci seçtiği çalışmayı derleyip sunabilecek. | 6 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Arkeojeofizik arama düzeni, arkeolojide kullanılan jeofizik yöntemler, ölçü alım şekilleri, manyetik yöntemle gradyent ölçümü, özdirenç arama, EM arama, Yer radarı (GPR), saha verilerinin yorumu, yapılan çalışmaların irdelenmesi |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Arkeojeofiziğin tanımı ve arkeolojideki önemi | | Hafta 2 | Arkeolojik alanlarda jeofizik yöntemlerin uygulanışının tarihsel temeli | | Hafta 3 | Arkeolojik alanlarda jeofiziksel prospeksiyonun önemi | | Hafta 4 | Arkeolojik aramalarda kullanılan etkin jeofizik yöntemler | | Hafta 5 | Dünyada ve Türkiye'de arkeojeofizik çalışma örnekleri | | Hafta 6 | İdeal bir arkeojeofizik çalışma planı
| | Hafta 7 | Arkeojeofizik çalışmalarda arkeologların yönlendirmesi ve beklentisi sonucunda çalışma alanının sınırlandırılması | | Hafta 8 | Arasınav
| | Hafta 9 | Arkeolojik alanlarda genel olarak araştırılan yapılar | | Hafta 10 | Fiziksel özelliklerine göre arkeolojik kalıntıların sınıflandırılması | | Hafta 11 | Arkeologların jeofizikçilerden beklentileri | | Hafta 12 | Tümülüs ve höyüklerin genel yapısı. Bu tür alanlarda yapılan arkeojeofizik çalışmalar | | Hafta 13 | Dönem içi çalışmaların sunumu | | Hafta 14 | Jeofiziğin Türkiye arkeolojisi açısından önemi | | Hafta 15 | Çeşitli arkeolojik modellerden ve jeofizik uygulamalardan örnekler | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | | | | | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 12 | 1 | 12 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Proje | 2 | 4 | 8 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 12 | 1 | 12 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 92 |
|