|
JFZ3023 | Jeofizikte Ters Çözüm | 2+1+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | JEOFİZİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 1 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Hüseyin GÖKALP | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrenciye jeofizikte ters çözüm hakkında temel bilgi ve becerileri kazandırmak |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | ters çözüm" felsefesinin genel özelliklerini öğrenecekler. | 1,2 | 1 | ÖK - 2 : | farklı ters çözüm problemlerini anlayacak ve çözüm yollarını irdeleyebilecekler | 1,2 | 1 | ÖK - 3 : | jeofizikteki değişik veri türlerinin ters çözüm yolları hakkında temel bilgilere sahip olabilecekler | 1,2 | 1 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Ters Çözüm Felsefesi'nin tanıtımı. Düz-Ters problemler arasındaki ilişki. Jeofizikte ters çözümün uygulanması. ve önemi. Lineer cebire genel bir bakış. Matris ve vektörel cebir işlemleri. Matris ve vektörlerin normları, özdeğerler ve özvektörler. Tekil değer ayrışımı yöntemi. Model ve veri uzayı kavramları ve ilişkileri. MATLAB komutlarının tanıtımı, kullanma ve çizme kolaylıkları. Jeofizik problemler için çeşitli ters çözüm yöntemlerinin araştırılması. Doğrusal ve doğrusal olmayan problemler. En küçük kareler yöntemi, sönümlü en küçük kareler yöntemi, genelleştirilmiş ters çözüm yöntemi. Tekildeğer ayrışımı (SVD). Genelleştirlmiş ters çözümün SVD karşılığı.Marquardt- Levenberg ters Çözümü. Parametre kestirimlerinin kalitesinin incelenmesi. Jeofizikte bazı problemler için ters çözüm işlemlerinın bilgisayar simülasyonlarının yapılması. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Ters Çözüm Teorisinin Tanıtılması | | Hafta 2 | Düz Problem Çözümleri ve Modelleme İlkelerinin Gözden Geçilmesi | | Hafta 3 | Düz Problem ve Ters Çözüm İlişkisi | | Hafta 4 | Linear Cebir Temel Özelliklerinin Gözden Geçirilmesi | | Hafta 5 | Matris ve Vektörel Cebir Temel Özelliklerinin Gözden Geçirilmesi | | Hafta 6 | Konuyla İlgili MATLAB Komutlarının Tanıtımı ve Kullanılması | | Hafta 7 | Jeofizik Problemleri İçin Çeşitli Ters Çözüm Yöntemlerinin İncelenmesi | | Hafta 8 | 1. Arasınav | | Hafta 9 | Az tanımlı, Tam Tanımlı, Aşırı Tanımlı Sistemler ve Ters Çözüm Özellikleri | | Hafta 10 | Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Problemler | | Hafta 11 | Doğrusal Olmayan Problemlerin Çözümü | | Hafta 12 | Kısa sınav | | Hafta 13 | Enküçük Kareler ve Sönümlü Enküçük Kareler Yöntemi, Marquard- Levenberg Yöntemi | | Hafta 14 | Tekil Değer Sorunu, Tekil Değer Ayrışımı (SVD), Marquard- Levenberg Yöntemi'nin SVD Çözümü.Ters Çözüm Kalitesinin İncelenmesi: Ayrımlılık ve Kovaryans Matrislerinin İrdelenmesi | | Hafta 15 | Verideki gürültünün çözüm üzerine etkisi.Basit bir sismik tomografi örneği için bilgisayar uygulaması ile çeşitli ters çözüm problemlerinin irdelenmesi. | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Gokalp, H. Jeofizikte Ters Çözüm, Basılmamış Ders Notlar, KTÜ, Trabzon. | | |
1 | Başokur, A. T., Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Problemlerin Ters-Çözümü, TMMOB Jeofizik Müh. Odası Eğitim Yayınları, No:4. | | 2 | Menke. W. 1989, Geophysical Data Analaysis: Discrete Inverse Theory, Academic Pres. | | 3 | Tarantola, A., 1987, Inverse Problem Theory, Elsevier | | 4 | J.A., and M.L. Smith, 1997, Introductory Geophysical Inverse Theory, SAMIZDAT Pres, | | 5 | Matlab, 1995. The Student Edition, Prentice-Hall.,Scales, J.A., 1997, Theory of Seismic Imaging, SAMIZDAT Pres, Golden, Co. | | 6 | Aster, R. 2000, Geohysical Inverse Theory, Class Notes | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 26/03/11 | 1,40 | 30 | Kısa sınav | 14 | 05/05/11 | 1,30 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 02/06/11 | 2,00 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | .5 | 6 | 3 | Laboratuar çalışması | 1 | 2 | 2 | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Arasınav | 1.45 | 1 | 1.45 | Uygulama | 3 | 2 | 6 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 12 | 1 | 12 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 75.45 |
|