Türkçe | English
MİMARLIK FAKÜLTESİ / MİMARLIK BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.mimarlik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3772605
MİMF
MİMARLIK FAKÜLTESİ / MİMARLIK BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

MIM4023Restorasyon2+0+0AKTS:6
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüMİMARLIK BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Hamiyet ÖZEN
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Uluslar arası ve ulusal düzeyde korumanın kuramsal ve kavramsal gelişimi, çağdaş koruma kuramları ve bunların günümüz uygulamalarına yansımaları, tarihi çevre bilinci ve restorasyon tekniklerinin anlatılması.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Koruma bilincini, restorasyon projesi hazırlama sürecini ve yorumlamayı öğrenebilecekler5,71,3,6,
ÖK - 2 : Restorasyon sorunları, çözüm üretme konularında bilgi derlemesini, diğer bilim dalları ile olan ilişkilerini kurmayı ve sunmayı öğrenebilecekler.5,71,3,6,
ÖK - 3 : Konu üzerinde tartışmayı ve bilgiyi sorgulamayı öğrenebilecekler.5,71,3,6,
ÖK - 4 : Koruma kavramı, farklı restorasyon teknikleri ve uygulamaya aktarımını öğrenecekler ve diğer alanlarla olan ilişkisini kurabileceklerdir.5,71,3,6,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Tarihi binaların korunmanın kuralsal alt yapısının oluşturulması. Çağdaş koruma kuramının 19. yüzyıldan günümüze kadar koruma ölçütleri ve korunacak değerlerin tanımı, restorasyon teknikleri (sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme vb.) korunacak alanların seçimi, çözümleme yöntemleri, sitler ve sit koruma, sokak, mahalle ve kent ölçeğinde koruma yaklaşım ve sorunları.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Koruma düşüncesinin tarihi(İtalya, Fransa, İngiltere ve diğer Ülkeler), koruma kavramlarının gelişimi ve yasal çerçevesinin oluşturulması(Atina ve Venedik Tüzükleri, 1975 Avrupa Miras Yılı)
 Hafta 2Türkiye'de koruma düşüncesinin başlangıcı ve gelişimi, örgütlenmesi ve yasal çerçevesinin düzenlenmesi.
 Hafta 3Türkiye'de mevcut olan yasalar ve düzenlemeler (1710, 2863 koruma yasa ve ilke kararları, konuya ilişkin ulusal ve uluslararası kurumlar)
 Hafta 4Korunacak değerler: Anıtlar ve sitler
 Hafta 5Anıtlarda Bozulma nedenleri (İç ve dış nedenler)
 Hafta 6Restorasyon öncesi yapılan çalışmalar: araştırmalar ve belgeleme teknikleri (rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerinin tanıtımı).
 Hafta 7Restorasyon, restitüsyon ve diğer raporların hazırlanması.
 Hafta 8Restorasyon projesinin hazırlanma aşamaları (tek yapı sağlamlaştırma)
 Hafta 9Yarıyıl içi değerlendirme
 Hafta 10Tarihi binaların yeniden kullanımı ve sorunları
 Hafta 11Tarihi çevre korumaya giriş (Kavramın gelişimi)
 Hafta 12Koruma İmar Planı Hazırlanması projesinin hazırlanması
 Hafta 13Dünya mirası listesinden örnek anıtlardan ve alanlar
 Hafta 14Ülkemizde ve diğer ülkelerde Tarihi çevre koruma yaklaşımları, planlama, yönetim ve kullanım ve kentsel koruma örnekleri.
 Hafta 15Koruma ve Turizm etkileri
 Hafta 16Dersin genel değerlendirilmesi
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Ahunbay, Z., 1996, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM yayın, İstanbul.
2Erder, C., 1975, Tarihi Çevre Bilinci: Tarihi Yapılar ve Çevrelerinin Değerlendirilmesi Gelişiminde Örnekleme, Orta Doğu Teknik Üniversitesi-Mimarlık Fakültesi, Yayın No.24, Ankara.
 
İlave Kaynak
1Bademli, R.,R., 2006, Doğal, Tarihi ve Kültürel Değerlerin Korunması, ODTÜ, Mimarlık Fakültes, Ankara.Bektaş; C., 2001, Koruma Onarım, 2. baskı,Liretatür yayıncılık, İstanbul.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 28/11/2023 1 50
Dönem sonu sınavı 17 17/01/2024 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 3 13 39
Arasınav için hazırlık 2 8 16
Arasınav 1 12 12
Ödev 2 12 24
Dönem sonu sınavı için hazırlık 6 10 60
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü180