|
MIM4023 | Restorasyon | 2+0+0 | AKTS:6 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Hamiyet ÖZEN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Uluslar arası ve ulusal düzeyde korumanın kuramsal ve kavramsal gelişimi, çağdaş koruma kuramları ve bunların günümüz uygulamalarına yansımaları, tarihi çevre bilinci ve restorasyon tekniklerinin anlatılması. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Koruma bilincini, restorasyon projesi hazırlama sürecini ve yorumlamayı öğrenebilecekler | 5,7 | 1,3,6, | ÖK - 2 : | Restorasyon sorunları, çözüm üretme konularında bilgi derlemesini, diğer bilim dalları ile olan ilişkilerini kurmayı ve sunmayı öğrenebilecekler. | 5,7 | 1,3,6, | ÖK - 3 : | Konu üzerinde tartışmayı ve bilgiyi sorgulamayı öğrenebilecekler. | 5,7 | 1,3,6, | ÖK - 4 : | Koruma kavramı, farklı restorasyon teknikleri ve uygulamaya aktarımını öğrenecekler ve diğer alanlarla olan ilişkisini kurabileceklerdir. | 5,7 | 1,3,6, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Tarihi binaların korunmanın kuralsal alt yapısının oluşturulması. Çağdaş koruma kuramının 19. yüzyıldan günümüze kadar koruma ölçütleri ve korunacak değerlerin tanımı, restorasyon teknikleri (sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme vb.) korunacak alanların seçimi, çözümleme yöntemleri, sitler ve sit koruma, sokak, mahalle ve kent ölçeğinde koruma yaklaşım ve sorunları. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Koruma düşüncesinin tarihi(İtalya, Fransa, İngiltere ve diğer Ülkeler), koruma kavramlarının gelişimi ve yasal çerçevesinin oluşturulması(Atina ve Venedik Tüzükleri, 1975 Avrupa Miras Yılı) | | Hafta 2 | Türkiye'de koruma düşüncesinin başlangıcı ve gelişimi, örgütlenmesi ve yasal çerçevesinin düzenlenmesi.
| | Hafta 3 | Türkiye'de mevcut olan yasalar ve düzenlemeler (1710, 2863 koruma yasa ve ilke kararları, konuya ilişkin ulusal ve uluslararası kurumlar) | | Hafta 4 | Korunacak değerler: Anıtlar ve sitler | | Hafta 5 | Anıtlarda Bozulma nedenleri (İç ve dış nedenler) | | Hafta 6 | Restorasyon öncesi yapılan çalışmalar: araştırmalar ve belgeleme teknikleri (rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerinin tanıtımı). | | Hafta 7 | Restorasyon, restitüsyon ve diğer raporların hazırlanması. | | Hafta 8 | Restorasyon projesinin hazırlanma aşamaları (tek yapı sağlamlaştırma) | | Hafta 9 | Yarıyıl içi değerlendirme | | Hafta 10 | Tarihi binaların yeniden kullanımı ve sorunları | | Hafta 11 | Tarihi çevre korumaya giriş (Kavramın gelişimi) | | Hafta 12 | Koruma İmar Planı Hazırlanması projesinin hazırlanması | | Hafta 13 | Dünya mirası listesinden örnek anıtlardan ve alanlar | | Hafta 14 | Ülkemizde ve diğer ülkelerde Tarihi çevre koruma yaklaşımları, planlama, yönetim ve kullanım ve kentsel koruma örnekleri.
| | Hafta 15 | Koruma ve Turizm etkileri | | Hafta 16 | Dersin genel değerlendirilmesi | | |
1 | Ahunbay, Z., 1996, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM yayın, İstanbul. | | 2 | Erder, C., 1975, Tarihi Çevre Bilinci: Tarihi Yapılar ve Çevrelerinin Değerlendirilmesi Gelişiminde Örnekleme, Orta Doğu Teknik Üniversitesi-Mimarlık Fakültesi, Yayın No.24, Ankara. | | |
1 | Bademli, R.,R., 2006, Doğal, Tarihi ve Kültürel Değerlerin Korunması, ODTÜ, Mimarlık Fakültes, Ankara.Bektaş; C., 2001, Koruma Onarım, 2. baskı,Liretatür yayıncılık, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 28/11/2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 17 | 17/01/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 13 | 39 | Arasınav için hazırlık | 2 | 8 | 16 | Arasınav | 1 | 12 | 12 | Ödev | 2 | 12 | 24 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 10 | 60 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 180 |
|