|
JLJ4005 | Mühendislik Jeolojisi | 3+1+0 | AKTS:6 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik ve 1 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Hakan ERSOY | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Aykut AKGÜN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Jeolojik bilgilerin ve verilerin sayısallaştırılarak mühendislik işlerinde kullanılmasını sağlamak, kütle hareketlerini önleme yollarını belirlemek ve baraj yeri çalışmaları nasıl yapıldığını öğretmek. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | mühendislik jeolojisinin temel konuları hakkında bilgi sahibi olurlar | 2,4,5 | 1, | ÖK - 2 : | jeoloji ile ilgili mühendislik projelerini yorumlama becerisini kazanırlar | 2,4,5 | 1,4, | ÖK - 3 : | farklı disiplinlerle çalışma becerisini kazanırlar | 2,4,5 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Giriş (tanımlar, mühendislik jeolojisinin gelişimi)
Kayaçların mühendislik amaçları için sınıflandırılması
Kütle hareketleri (sınıflamaları, sebepleri, önleme yöntemleri)
Baraj jeolojisi (sınıflandırma, baraj tipi ve yeri seçimi, baraj yeri araştırmalarında yapılan mühendislik çalışmaları)
Tünel jeolojisi (tanımlar, tünel açarken karşılaşılan problemler, tünel açma yöntemler |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Tanımlar, Mühendislik jeolojisinin tanımı ve gelişimi
| | Hafta 2 | Mühendislik jeolojisinde uygulanan araştırma yöntemleri
| | Hafta 3 | Kayaçlarda Ayrışma (Fiziksel ayrışma , kimyasal ayrışma),
Kayaçların mühendislik amaçları için sınıflaması (Yapısal özelliklere göre) | | Hafta 4 | Kayaçların mühendislik amaçları için sınıflaması (Ayrışmaya, jeomekanik özelliklere göre)
| | Hafta 5 | Kayaçların mühendislik amaçları için sınıflaması (Fiziksel, mekanik ve elastik özelliklere göre)
| | Hafta 6 | Kütle hareketleri
Kütle Hareketlerinin sınıflaması
başlıca kütle hareketleri (Düşme, Akma, Kayma)
| | Hafta 7 | Başlıca kütle hareketleri (Devrilme, çökme ve oturmalar),
Heyelanlarda kayma dairesinin belirlenmesi
| | Hafta 8 | Yamaç ve şevlerin duraylılığı (zemin şevleri ve kaya şevleri)
| | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Kütle hareketlerinin nedenleri ve önlenmesi
| | Hafta 11 | Baraj jeolojisi, sınıflandırma, kullanılan terimler, baraj çeşitleri, baraj yeri ve tipi seçimini etkileyen faktörler
| | Hafta 12 | Dolu savaklar, siltlenme,
Kayaçların baraj yeri olma durumları
| | Hafta 13 | Tünel Jeolojisi (Kullanım amaçları, açılırken karşılaşılan olaylar, jeolojik yapının tünel açılmasına etkisi)
| | Hafta 14 | Tünel açma yöntemleri, tünellerde ilerleme yöntemleri
| | Hafta 15 | Zemin ve kayaların iyileştirilmesi (ankraj, enjeksiyon, jeosentetikler) | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Tarhan, F, 1989, Mühendislik Jeolojisi Prensipleri, KTÜ Yayınları, No: 145, Trabzon, | | |
1 | Erguvanlı, K , 1982, Mühendislik Jeolojisi, İTÜ Yayını, İstanbul | | 2 | Ulusay, R, 1994, UygulamalıJeoteknik Bilgiler, JMO yayınları, 38, Ankara | | 3 | Gültekin, F, 2003, Jeofizik Mühendisleri İçin Mühendislik Jeolojisi (Hazırlanmış Ders Notu) | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 30/03/2013 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 03/06/2013 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 2 | 8 | 16 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 1 | 14 | 14 | Kısa sınav | .5 | 2 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 14 | 28 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 132 |
|