|
KAC5022 | Dil ve Cinsiyet | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | KADIN VE AİLE ÇALIŞMALARI ANABİLİM DALI (DİSİPLİNLERARASI) ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Asiye Mevhibe COŞAR | Diğer Öğretim Üyesi | - | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dil ve cinsiyet bağlamında iletişimin belirleyicisi olarak dilin doğası ve kullanımı arasındaki ilişkinin anlaşılmasını sağlamak; bilinçli bir dil kullanıcısı olma yolunda ayrıntılara dikkat çekmek. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | dil ve cinsiyet kavramlarının işaretleyicilerini karşılaştırmalı olarak tanır. | 1,5 | 3,5, | ÖK - 2 : | dil kullanımında cinsiyetten kaynaklanan farklılıkları ayırt eder. | 5,8 | | ÖK - 3 : | dil kullanımındaki cinsiyetçi tutumları izleyebilir. | 1,8 | | ÖK - 4 : | cinsiyet ayrımcılığını giderecek olumlayıcı ve bilinçli bir dil kullanıcısı olmayı benimser. | 7,9 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dil ve cinsiyet ilişkisinin ikiliği çerçevesinde dillerde cinsiyet işaretleyicileri; dil kullanımının cinsiyete dayalı görünümleri; edebi eserlerde, yazılı ve görsel basında ve söz varlığında cinsiyetçi dil kullanımı. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | bir toplumdilbilim bileşeni olarak toplumsal dil ve cinsiyet | | Hafta 2 | birer kültür kodu olarak dil ve cinsiyet | | Hafta 3 | dil ve dil türleri | | Hafta 4 | cinsiyet kavramı | | Hafta 5 | dil ve cinsiyet ilişkisi; farklı dillerde cinsiyet kavramına dair karşılaştırma
| | Hafta 6 | kadın ve erkek ad ve unvanları ve tanımlamalarında kullanılan dil
| | Hafta 7 | dil kullanımında cinsiyetçi tutumlar | | Hafta 8 | ARA SINAV | | Hafta 9 | söz varlığında; atasözler ve deyimler ile kalıp sözlerde cinsiyet kavramı
| | Hafta 10 | basında dil kullanımı örnekleri ve cinsiyet işaretleyicileri | | Hafta 11 | ARA SINAV | | Hafta 12 | reklam dili ve cinsiyet kavramı | | Hafta 13 | görsel medyada cinsiyetçi dil kullanımı | | Hafta 14 | edebi metinlerde cinsiyetçi dil kullanımı | | Hafta 15 | DÖNEM SONU SINAVI | | Hafta 16 | | | |
1 | Çolak, Gülcan. 2019; Toplumdilbilimi, Bilge Kültür Sanat, No: 918, İstanbul. | | 2 | Özbay, Cenk- Terzioğlu, Ayşecan (Derleyen). Haziran 2019; Dicle Koğacıoğlu Kitabı: Türkiye'de Cinsiyet Kültürleri, İletişim Yayınları, İstanbul.
| | |
1 | Khajeh hatami, Merve. 2018; Toplumsal Cinsiyetin Sosyolinguistik Göstergeleri: Tebriz Örneği, Hacettepe Üniversitesi (Yayınlanmamış Yl Tezi), Ankara.
| | 2 | İlgili makaleler | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 16/04/2025 | 2 | 25 | Kısa sınav | 11 | 28/25/2025 | 2 | 25 | Laboratuar sınavı | - | | | | Proje | - | | | | Dönem sonu sınavı | 15 | 18/06/2025 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | Arasınav için hazırlık | 6 | 6 | 36 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 6 | 4 | 24 | Ödev | 6 | 4 | 24 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 12 | 1 | 12 | Dönem sonu sınavı | 2 | 2 | 4 | Toplam Çalışma Yükü | | | 200 |
|