|
ESML5120 | Bor Teknolojileri | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Burcu SAVAŞKAN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin öncelikli amacı ülkemiz için stratejik öneme sahip bor mineralinin fiziksel ve kimyasal özelliklerinin araştırılmasıdır.
İkinci amacı ise Borlu bir süperiletken malzeme olan MgB2 süperiletkeninin yapısal ve manyetik özelliklerini inceleyerek. süperiletkenlerin teknolojik kullanımına dikkat çekmektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Bor elementinin yapısal, elektriksel, ve mekaniksel özelliklerini öğrenir.
| 1,2 | 1,3,5, | ÖK - 2 : | Bor elementinin tarihçesini öğrenir.
| 1,2 | 1,3,5, | ÖK - 3 : | Bor ve Borlu bileşiklerin kullanım alanlarını öğrenir. | 1,2 | 1,3,5, | ÖK - 4 : | Borlu intermetalik bir bileşik olan MgB2 süperiletkeninin özelliklerini öğrenir. | 1,2 | 1,3,5, | ÖK - 5 : | Süperiletken malzemelerin diğer malzemelerden üstün özelliklerini öğrenir. | 1,2 | 1,3,5, | ÖK - 6 : | Süperiletken malzemelerin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur. | 1,2 | 1,3,5, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bor'un tarihçesi. Türkiye'de Bor üretiminin tarihçesi. Bor'un yapısal özellikleri. Bor'un fiziksel ve kimyasal özellikleri. Bor mineralinin ticari önemi. Bor'un kullanım alanları. Borlu süperiletken bir malzeme olan MgB2 bileşiğinin üretimi.
Süperiletken malzemelerin genel özellikleri. MgB2 süperiletkeninin süperiletken özellikleri. MgB2 süperiletkeninin kullanım alanları. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Bor'un Tarihçesi
Türkiye'de Bor Üretiminin Tarihçesi
| | Hafta 2 | Bor Elementinin Kristal Yapısı, Fiziksel ve Mekaniksel Özellikleri
| | Hafta 3 | Ticari Önemi Olan Bor Mineralleri
Türkiyede Bor Madenciliği ve Bor Endüstrisi
| | Hafta 4 | Bor Bileşikleri ve Kullanım Alanları | | Hafta 5 | Bor'un Motor Yakıtı Olarak Kullanımı | | Hafta 6 | Bor'un Tarım Alanında Kullanımı | | Hafta 7 | Süperiletkenliğin tarihçesi
Süperiletken malzemelerin diğer malzemelerden üstün özellikleri
| | Hafta 8 | Süperiletken malzemelerin kullanım alanları | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | MgB2 Süperiletkeninin keşfi, yapısal ve elektriksel özellikleri | | Hafta 11 | MgB2 süperiletkeninin Yüksek Sıcaklık (HTS) ve Düşük Sıcaklık süperiletkenlerine (LTS) kıyasla zayıf ve üstün yönleri | | Hafta 12 | MgB2 Süperiletkeni için üretim yöntemleri | | Hafta 13 | Süperiletken malzemelerin elektriksel özellikleri | | Hafta 14 | Süperiletken malzemelrin manyetik özellikleri | | Hafta 15 | MgB2 süperiletkeninin tuzaklanan alan mıknatısı olarak kullanımı. | | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | Bor ve silisyum Kimyası kitabı, Sülün Taşçıoğlu, 1998 | | 2 | Boron Science, Narayan S. Hosmane, CRC Press | | |
1 | Dry Processing of Boron Minerals for The Abatement of Environmental Pollution, 6th Balkan Conference, 1995, Ohri-Macedonia.
| | 2 | Processing of Tincal and Colemanite Ores by Decrepitation Method and Comparison with Wet Method in terms of Production Cost, 6th Mineral Processing Semp., 1996, Kuşadası, Turkey. | | 3 | Yerli ve yabancı makaleler | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 30 | Sunum | 12 | | 1 | 10 | Ödev | 5 | | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 16 | 48 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 16 | 48 | Arasınav için hazırlık | 1 | 1 | 1 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 100 |
|