|
EEE4005 | Renewable Energy Systems | 2+0+2 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ELEKTRİK ve ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 2 saat laboratuar | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Hatice OKUMUŞ | Diğer Öğretim Üyesi | - | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencilere, yenilenebilir enerji sistemlerinin şebekeye entegrasyonu dahil olmak üzere rüzgar ve fotovoltaik güneş enerji sistemlerini tasarlayabilme, kurulum ve analizlerini yapabilme becerilerini kazandırmanın yanısıra bu sistemlerin matematik ve simülasyon modellerini çıkarıp Matlab/Simulink ortamında simülasyonlarını gerçekleştirebilmelerini sağlamak ve bu sistemlerin optimum yönetim stratejilerini öğretmektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Geleneksel enerji üretim sistemleri hakkında yeterli bilgiye sahip olacaklar. | 1,2 | 1, | ÖK - 2 : | Dünya enerji görünümü hakkında yeterli bilgiye sahip olacaklar. | 1,2 | 1, | ÖK - 3 : | Rüzgar enerji sistemleri bileşenleri hakkında yeterli bilgiye sahip olacaklar. | 1,2 | 1, | ÖK - 4 : | Rüzgar enerji sistemlerini tasarlayıp kullanacaklar. | 3 | 1,4, | ÖK - 5 : | Solar FV sistemlerin analizi ve simülasyonu hakkında yeterli bilgiye sahip olacaklar. | 1,2 | 1, | ÖK - 6 : | Solar FV sistemleri tasarlayıp kullanacaklar. | 3 | 1,4, | ÖK - 7 : | Akıllı şebekeye bağlı rüzgar ve solar FV sistemleri tasarlayıp kullanacaklar. | 3 | 1,4, | ÖK - 8 : | 3-fazlı güç sistemlerinde kapasitörün boyutu ve seçimi ile ilgili bilgiye sahip olacaklar. | 1,2 | 1, | ÖK - 9 : | Güç faktörü iyileştirmesi ve güç kalitesi için kompanzatör tasarlayacaklar. | 3 | 1,4, | ÖK - 10 : | Akıllı şebekeye bağlı yenilenebilir enerji sistemlerinin çalışmasını yönetecekler. | 3 | 1,4, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Geleneksel enerji santrallerinden (hidrolik, termik, nükleer) elektrik enerjisi üretimi, hidrolik, termal ve nükleer enerji santrallerinin temel çalışma ilkeleri, Dünya enerji görünümü ve Türkiye'nin durumu. Fotovoltaik (FV) ve rüzgar enerji sistemleri (RES) gibi yenilenebilir enerji sistemleri (YES) nin özellikleri, tasarımları, kurulumları ve kullanımları. Rüzgar enerji sistemlerinde Asenkron ve Senkron Generatörlerin kullanılması. FV ve RES'nin modellenmesi ve simülasyonu. YES nin şebekeye ve yüklere entegrasyonları, bu amaçla kullanılan dönüştürücüler ve bu dönüştürücülerin kontrolu. FV ve RES'nde MPPT kontrolü ve yenilenebilir enerji sistemlerinin optimum yönetilmesi stratejileri. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Klasik güç üretim istasyonları | | Hafta 2 | Hidrolik, termik ve nükleer santraller | | Hafta 3 | Energy statistics in the world and introduction to renewable energy | | Hafta 4 | Rüzgar enerji sistemleri ve genel bağlantı diyagramları | | Hafta 5 | Asenkron generatör, LAB | | Hafta 6 | Senkron generatör, LAB | | Hafta 7 | Rüzgar enerji sistemlerinin modellenmesi ve simülasyonu, LAB | | Hafta 8 | Fotovoltaik güneş enerji sistemleri, LAB | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | FV Panellerin karakteristik özellikleri, LAB | | Hafta 11 | FV panellerin modellenmesi ve simülasyonu, LAB | | Hafta 12 | Rüzgar ve FV güneş panelleri ile enerji üretim sistemlerinin kurulumu, LAB | | Hafta 13 | Rüzgar enerji sistemi uygulama problemleri ve çözümleri, LAB | | Hafta 14 | FV güneş enerji sistemlerinin kurulumu, LAB | | Hafta 15 | Örnek problemler, LAB | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı. | | |
1 | Altaş, İ.H., Ders sunum notları, Basılmamış, KTÜ. | | |
1 | Bosela, T.R., 1997, Introduction to Electrical Power System Technology, Prentice Hall | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | | | | | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 7 | 14 | Arasınav için hazırlık | 2 | 5 | 10 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Proje | 4 | 5 | 20 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 76 |
|