|
YBS3002 | Yöneylem Araştırması | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Pelin ŞENTÜRK | Diğer Öğretim Üyesi | PROF. DR. Birdoğan BAKİ, PROF. DR. SELÇUK PERÇİN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Yöneylem araştırması modellerini geliştirip, işletmelerin üretim, pazarlama, finans gibi alanlarında uygulanması konusunda teorik ve uygulamalı örnekler vermektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Doğrusal Programlama (DP)'da model kurmaya ilişkin çeşitli kavramları tanımlayabilirler. | 3,4 | | ÖK - 2 : | Kullanılan çeşitli DP modellerini birbirinden ayırt edebilirler. | 3,4 | | ÖK - 3 : | Belirlenen bir sektör (problem) için uygun DP modelini hazırlayabilirler. | 3,4 | | ÖK - 4 : | Kurulan DP modelinin gerçek duruma uygunluğunu irdeleyebilirler | 3,4 | | ÖK - 5 : | Kullanılan DP modelinin eksikliklerini giderecek yeni bir model oluşturabilirler. | 3,4 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Doğrusal programlama problemlerinin modellenmesi, grafik çözüm, simpleks metodu, DP uygulamaları, dualite, primal-dual ilişkileri, dualitenin ekonomik yorumu, duyarlılık analizi, tam sayılı programlama, hedef programlama, Lindo paketiyle uygulamalar. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Ders tanıtımı ve içerik, Yöneylem araştırması metodolojisi, Doğrusal programlamanın temel kavramları | | Hafta 2 | Doğrusal programlama modelinin tanımı, varsayımları ve yapısı, Doğrusal programlama problemlerinin formülasyonu | | Hafta 3 | Doğrusal Programlamada Model Kurma, Doğrusal Programlama modellerinin özellikleri, Maliyet, gelir ve kar modelleri | | Hafta 4 | Doğrusal programlama problemlerinin çözüm yöntemleri, Grafik Çözüm, Maksimizasyon ve minimizasyon problemleri için grafik çözüm | | Hafta 5 | Grafik Çözümde Özel Durumlar, Uygun çözüm olmaması, Sınırsız çözüm, Alternatif optimal çözümler | | Hafta 6 | Simpleks Çözüm, Başlangıç çözüm tablosunun kurulması, Optimal çözüm tablosunun düzenlenmesi | | Hafta 7 | Simpleks çözüm yönteminin gözden geçirilmesi, Optimal çözüm tablosundan elde edilen sonuçların yorumlanması | | Hafta 8 | Simpleks Çözüm Yönteminde Özel Durumlar, Simplex yöntemde bozulma, Uygun çözüm olmaması, Sınırsız çözüm, Alternatif optimal çözümler | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Dualite, Dual değişkenlerin ekonomik yorumu | | Hafta 11 | Duyarlılık Analizi, Amaç fonksiyonu katsayılarındaki değişiklikler, Sağ taraf sabitlerinin değerlerindeki değişiklikler | | Hafta 12 | DP Modellerinde Kullanılan Yazılımların Tanıtılması(Lindo, Lingo, WinQSB, QM, ve Tora) | | Hafta 13 | Tamsayılı Programlama, Tamsayılı programlama problemlerinin formülasyonu, Tamsayılı programlama problemlerinin Gomory kesim algoritması ile çözümü | | Hafta 14 | Amaç/Hedef Programlama, Model kurma, Hedef programlama ile grafik çözüm yorumu | | Hafta 15 | Tekrar | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Öztürk, A. 2005, Yöneylem Araştırması, Ekin Kitabevi, Bursa. | | 2 | Ulucan, A. 2004, Yöneylem Araştırması, Siyasal Kitabevi, Ankara. | | |
1 | Tütek, H., Gümüşoğlu, Ş. 2000, Sayısal Yöntemler, Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ, İstanbul. | | 2 | Taha, H. A. 2003, Yöneylem Araştırması, Çeviren ve Uyarlayanlar: Baray, Ş.A., Esnaf, Ş. , Literatür Yayıncılık, İstanbul | | 3 | Esin, A. 2003, Yöneylem Araştırmasında Kullanılan Karar Yöntemleri, Gazi Kitabevi, Ankara. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 50 | Yıl içi çalışma | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 10 | 2 | 20 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 28 | 1 | 28 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|