|
TBI6050 | Gelişim Biyolojisi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | TIBBİ BİYOLOJİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Bayram TORAMAN | Diğer Öğretim Üyesi | Prof.Dr. Ersan KALAY
Yrd.Doç.Dr. Tuba DİNÇER
| Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; çok hücreli organizmalarda embriyonik gelişim süreçlerini ve bu süreçleri kontrol eden genetik mekanizmaları öğrencilere kavratmaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Embriyonik gelişim süreçlerinde gen ekspresyonu ve hücre-hücre haberleşmeleri mekanizmalarını genel olarak açıklayabilecektir. | 3 | 1 | ÖK - 2 : | Çok hücreli organizmalarda embriyonik gelişim basamaklarını genel olarak açıklayabilecektir. | | 1 | ÖK - 3 : | Model organizmalarda (sirke sineği, deniz kestanesi, balıklar ve amfibiler) embriyonik gelişimin ortak yönlerini ve farklılıklarını kavrayabilecektir. | | | ÖK - 4 : | Memeli organizmalarda (fare, insan) embriyolojik gelişim basamaklarını genel olarak kavrayabilecektir. | | | ÖK - 5 : | Memelilerde organogenezisi, seksüel gelişimi ve morfogenezisi kavrayabilecektir. | | | ÖK - 6 : | İnsanlarda doğumsal anomalilerin genetik sebeplerini kavrayabilecektir. | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
1.Gelişim Biyolojisine Giriş
2. Morfogeneziste Önemli Olan Hücresel Davranışlar, Evrimsel Embriyoloji, Medikal Embriyoloji Ve Teratoloji
3. Gelişim Sürecinde Farklı Genlerin Ekspresyonları
4. Embriyonik Gelişimde Hücreler Arası Haberleşme
5. Model Organizmalarda Embriyonik Gelişim, Simetri Oluşumu, Erken Gelişim Süreçleri
6. Organogenezis Ve Kök Hücre Kavramı
7. Ektodermden Merkezi Sinir Sistemi Ve Epidermisin Oluşumu
8. Nöral Krest Hücreleri Ve Dönüştüğü Yapı Ve Organlar (Ağız, Çene, Yüz Oluşumu)
9. Mezoderm Ve Endodermden Köken Alan Organ Ve Yapılar
10. Sindirim Ve Solunum Organlarının Epitelyal Dokularının Oluşumu
11. Mezodermden Kas-Kemik Dokusu, Kardiyovasküler Dokuların Oluşumu
12. Mezodermden Ürogenital Dokuların Oluşumu
13. Tetrapodlarda Dört Uzvun (Ekstremitelerin) Ve Patern Oluşumu
14. Hox Genleri Ve Uzuvların Oluşumunun Kontrolü, Sonic Hedgehog Yolağı
15. Cinsiyetin Belirlenmesinin Embriyonik Mekanizmaları
16. İnsan Embriyonik Gelişiminde Genetik Kusurlar |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Gelişim Biyolojisine Giriş | | Hafta 2 | Morfogeneziste Önemli Olan Hücresel Davranışlar, Evrimsel Embriyoloji, Medikal Embriyoloji Ve Teratoloji | | Hafta 3 | Gelişim Sürecinde Farklı Genlerin Ekspresyonları | | Hafta 4 | Embriyonik Gelişimde Hücreler Arası Haberleşme | | Hafta 5 | Model Organizmalarda Embriyonik Gelişim, Simetri Oluşumu, Erken Gelişim Süreçleri | | Hafta 6 | Organogenezis ve Kök Hücre Kavramı | | Hafta 7 | Ektodermden Merkezi Sinir Sistemi Ve Epidermisin Oluşumu | | Hafta 8 | Ara sınav | | Hafta 9 | Nöral Krest Hücreleri Ve Dönüştüğü Yapı Ve Organlar (Ağız, Çene, Yüz Oluşumu)
Mezoderm Ve Endodermden Köken Alan Organ Ve Yapılar | | Hafta 10 | Sindirim Ve Solunum Organlarının Epitelyal Dokularının Oluşumu
Mezodermden Kas-Kemik Dokusu, Kardiyovasküler Dokuların Oluşumu | | Hafta 11 | Mezodermden Ürogenital Dokuların Oluşumu | | Hafta 12 | Öğrenci sunumu | | Hafta 13 | Tetrapodlarda Dört Uzvun (Ekstremitelerin) Ve Patern Oluşumu | | Hafta 14 | Hox Genleri Ve Uzuvların Oluşumunun Kontrolü, Sonic Hedgehog Yolağı | | Hafta 15 | Cinsiyetin Belirlenmesinin Embriyonik Mekanizmaları
İnsan Embriyonik Gelişiminde Genetik Kusurlar | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | Scott F Gilbert. 2014; Developmental Biology, Sunderland (MA): Sinauer Associates | | 2 | Lewis Wolpert, Cheryll Tickle. 2010; Principles of Development, Oxford University Press. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | | 2 | 30 | Sunum | 12 | | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 10 | 30 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 2 | 2 | Laboratuar çalışması | 2 | 9 | 18 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 2 | 5 | 10 | Toplam Çalışma Yükü | | | 62 |
|