|
TBI6032 | Hücre Sinyal Sistemleri | 2+0+2 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TIBBİ BİYOLOJİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 2 saat laboratuar | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Bayram TORAMAN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilerin, hücre haberleşmesinin genel presipleri, sinyalleşme mekanizmaları ve sinyalleşme-hastalık ilişkisi hakkında genel bir kavrayış kazanmalarını sağlamaktır |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | hücre iletişiminin temel bileşenlerini kavrayabilecek | 5 | 1 | ÖK - 2 : | hücre-hücre sinyal iletim çeşitlerini açıklayabilecek | 5 | 1,3 | ÖK - 3 : | protein-protein, ligand-reseptör etkileşimleri ve ayrışma sabitini tanımlayabilecek | 3,5,20 | 1,3 | ÖK - 4 : | hücre sinyalleşmesinde kullanılan proteinleri ve allosterik kontrol mekanizmalarını kavrayabilecek | | 1,5 | ÖK - 5 : | sinyalleşme kaskadlarını ve bu kaskadların etki mekanizmalarını açıklayabilecek | 20 | 1,5 | ÖK - 6 : | post-translasyonel modifikasyonları ve sinyalleşmedeki rollerini kavrayabilecek | 20 | 1,4 | ÖK - 7 : | sinyal proteinlerinin modüler mimarisini ve evrimini açıklayabilecek | 5 | | ÖK - 8 : | ikincil habercileri ve sinyalleşmede kullanılma mekanizmalarını tartışabilecek | | | ÖK - 9 : | sinyallerin sonlandırılma ve adaptasyon mekanizmalarını açıklayabilecek | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
1. Hücre haberleşmesine giriş
2. Hücreler çok çeşitli sinyalleri almak ve en uygun cevabı vermek zorundadır
3. Hücre iletişiminin temel bileşenleri
4. Hücre-hücre sinyal iletim çeşitleri
5. Hücre yüzey reseptörleri
6. G-protein sinyalleşmesi
7. G-protein sinyalleşmesini düzenleyen enzimler
8. Protein-protein, ligand-reseptör etkileşimleri ve ayrışma sabiti
9. Hücre sinyalleşmesinde kullanılan enzimler (proteinler) ve allosterik kontrol mekanizmaları
10. Sinyalleşme şelaleleri (kaskadları) ve bu şelalelerin etki mekanizmaları
11. Post-translasyonel modifikasyonlar ve sinyalleşmedeki rolü
12. Membran, lipidler ve lipid modifiye eden enzimler
13. Sinyal proteinlerinin modüler mimarisi ve evrimi
14. İkincil haberciler ve sinyalleşmede kullanılma mekanizmaları
15. Sinyallerin sonlandırılma mekanizmaları ve adaptasyon
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Hücre haberleşmesine giriş | | Hafta 2 | Ekstrasellular sinyal molekülleri | | Hafta 3 | Hücreler çok çeşitli sinyalleri almak ve en uygun cevabı vermek zorundadır | | Hafta 4 | Hücre iletişiminin temel bileşenleri
Hücre-hücre sinyal iletim çeşitleri | | Hafta 5 | Hücre yüzey reseptörleri | | Hafta 6 | G-protein sinyalleşmesi
G-protein sinyalleşmesini düzenleyen enzimler
| | Hafta 7 | Protein-protein, ligand-reseptör etkileşimleri ve ayrışma sabiti | | Hafta 8 | Arasınav | | Hafta 9 | Hücre sinyalleşmesinde kullanılan proteinler ve allosterik kontrol mekanizmaları | | Hafta 10 | Sinyalleşme şelaleleri (kaskadları) ve bu şelalelerin etki mekanizmaları | | Hafta 11 | Post-translasyonel modifikasyonlar ve sinyalleşmedeki rolü | | Hafta 12 | Membran, lipidler ve lipid modifiye eden enzimler | | Hafta 13 | Sinyal proteinlerinin modüler mimarisi ve evrimi | | Hafta 14 | İkincil haberciler ve sinyalleşmede kullanılma mekanizmaları | | Hafta 15 | Sinyallerin sonlandırılma mekanizmaları ve adaptasyon | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Wendell Lim, Bruce Mayer, Tony Pawson. 2015;Cell Signaling: principles and mechanisms, Garland Science. | | 2 | Friedrich Marks, Ursula Klingmüller, Karin Müller-Decker. 2009; Cellular Signal Processing. An Introduction to the Molecular Mechanisms of Signal Transduction, Garland Science. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | | 2 | 30 | Ödev | 12 | | 3 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 0 | 0 | 0 | Laboratuar çalışması | 4 | 10 | 40 | Arasınav için hazırlık | 0 | 0 | 0 | Arasınav | 3 | 1 | 3 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 2 | 4 | 8 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 82 |
|