|
TDE5950 | Metin Dil Bilimi İncelemeleri - II | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Muzaffer UZUN | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Muzafer UZUN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Metinsellik ölçütlerinden haberdar olup metin olanı metin olmayandan ayırt edebilmek, metinleri metin dil bilimi inceleme yöntemleri ile değerlendirme kabiliyetine sahip olmak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Metin dil biliminin temel kavramlarını bilir ve uygular. | 1,5,7,8 | | ÖK - 2 : | Metin türlerini tespit edebilir.
| 1,5,7,8 | 1 | ÖK - 3 : | Metinlerin hangi ölçütlere göre yazıldıklarından haberdar olur.
| 1,5,7,8 | 1 | ÖK - 4 : | Metin üretim ve analizine yönelik temel teknikleri kavrar. | | 1 | ÖK - 5 : | Metin üzerinde uygulamalı çalışmalar yapabilir.
| 1,5,7,8 | 1 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dil biliminin tanımı, alanları, yan alanları ve diğer bilim dallarıyla olan ilişkisi. Metin kavramının tanımı, metin ile dil biliminin ilişkisi ve metin dil biliminin çalışma alanları. Metin dil biliminin yöntemleri. Metinsellik ölçütleri. İletişimin temel birimi metin ve metnin temel birimi sözcenin kavranması, tümce ile sözce, sözce ile söylem kavramlarının açıklanması. Bağlam - Metin ve Söylem
Gönderimsel bağdaşıklık yapıları. Bağdaşıklık unsurları. Metinlerde Tutarlılık. Metin analizi.
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dil biliminin tanımı, alanları, yan alanları ve diğer bilim dallarıyla olan ilişkisi. | | Hafta 2 | Metin Kavramı, Metin Bilgisi - Metin Dil Bilimi | | Hafta 3 | Klaus Brinker?e göre metin kavramı. | | Hafta 4 | Beaugrande ve Dressler?e göre metinsellik ölçütleri. Beaugrande ve Dressler in Metin Üretim Evreleri | | Hafta 5 | Beaugrande ve Dressler in Metin Üretim Evreleri. | | Hafta 6 | İletişimin temel birimi metin ve metnin temel birimi sözcenin kavranması, tümce ile sözce, sözce ile söylem kavramlarının açıklanması. | | Hafta 7 | Metin ve Söylem | | Hafta 8 | Bağlamın metin üretiminde yeri. Metin içi bağlam ve metin dışı bağlam. | | Hafta 9 | Ara sınav. | | Hafta 10 | Bir zihinsel Etkinlik Olarak Okuma Toplumsal Bir Etkinlik ve Kültürün Bir Parçası Olarak Okuma. | | Hafta 11 | Gönderimsel bağdaşıklık yapıları | | Hafta 12 | Biçimsel-Sözlüksel bağdaşıklık | | Hafta 13 | Bağlaçlar, değiştirim ögeleri, eksilti | | Hafta 14 | Metinlerde Tutarlılık. | | Hafta 15 | Örnek metin analizi. | | Hafta 16 | son sınav. | | |
1 | Günay, Veli Doğan (2007) Metin Bilgisi. İstanbul. Multilungual. | | |
1 | Metin dilbilimi ve Türkçe, Canan Ayata Şenöz, Multılıngual Yayınları, İstanbul. | | 2 | Rifat, Mehmet (2007) Metnin Sesi, İstanbul: Türkiye İşBankası Kültür Yayınları. | | 3 | De Beaugrande R. / Dressler, W. U. (1981) Introduction to Text Linguistics, London: Longman. | | 4 | Kıran ve Kıran. (2006). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayınları | | 5 | Keçik ve Uzun (2004). Türkçe Sözlü ve Yazılı Anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 17/04/2019 | 2 | 30 | Yıl içi çalışma | 12 | 02/05/2019 | 2 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 29/05/2019 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 8 | 14 | 112 | Arasınav | 10 | 1 | 10 | Uygulama | 2 | 1 | 2 | Ödev | 8 | 2 | 16 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 16 | 1 | 16 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 200 |
|