|
CEK5337 | Küreselleşme ve Refah Devleti | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ÇALIŞMA EKONOMİSİ ve ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrenci, bu dersle birlikte;
Refah devletlerinin ortaya çıkış nedenlerini, refah devletlerinin görevlerini, gelişmiş ülkelerin hangi refah modelleri içerisinde yer aldıklarını ve bu modellerin özelliklerini bilecek, tüm bu konularda derinlemesine analiz yapabilmesini sağlayacak bilgiye sahip olacaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | 1,2,3,4,5 | 1,5 | ÖK - 2 : | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | 1,2,3,4,5 | 1,5 | ÖK - 3 : | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleme ve geliştirme | 1,2,3,4,5 | 1,5 | ÖK - 4 : | Emek piyasalarının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel dinamikleri kavrayabilme, analiz edebilme ve çözüm üretebilme | 1,2,3,4,5 | 1,5 | ÖK - 5 : | Çalışma yaşamına yönelik ilke ve normları karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme, analiz edebilme ve çalışma yaşamına yönelik sorunları tespit edebilme | 1,2,3,4,5 | 1,5 | ÖK - 6 : | Sosyal politikanın temel ilke, kural ve güncel konularını ülkenin koşulları ve uluslar arası genel kabul gören normlar çerçevesinde sorgulayabilme ve yorumlayabilme | 1,2,3,4,5 | 1,5 | ÖK - 7 : | İktisadi olayları sebep, sonuç ve nitelikleri ile kavrayabilmek; ekonomik gelişmeleri yakından takip edebilme, izleyebilme, yorumlayabilmek ve karar süreçlerinde kullanabilme | 1,2,3,4,5 | 1,5 | ÖK - 8 : | Disiplinlerarası düşünebilme ve ekip çalışmaları gerçekleştirebilme | 1,2,3,4,5 | 1,5 | ÖK - 9 : | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket etme | 1,2,3,4,5 | 1,5 | ÖK - 10 : | Hayatın tamamının bir öğrenme süreci olduğunu içselleştirme; bilimsel gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 1,2,3,4,5 | 1,5 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Temel kavramlar, refah devleti olmaya iten nedenler ve refah devletinin temel sosyal görevleri, refah devleti modelleri, refah devletlerinin tarihsel gelişimi, özellikle küreselleşme sonrasında refah devletlerinin karşıkarşıya kaldığı sorunlar, merkezi yönetimlerin (devletin) yanısıra, yerel yönetimlerin, STK'ların ve özel sektörün sosyal politikada artan rolüne dikkat çekilmektedir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Temel Kavramlar | | Hafta 2 | Devleti Müdahaleciliğe ve Sosyal Görevler Üstlenmeye İten Nedenler: Devlet Anlayışının Değişimi, Partiler Arası Rekabet, Piyasa Başarısızlıkları, vb. | | Hafta 3 | Çeşitli Düşünce Akımları ve Refah Devletinin Evrimi (Liberalizm, Sosyal Liberalizm, Neo-Liberalizm, Sosyalizm, Marksizm, Sosyal Demokrasi, Üçüncü Yol) | | Hafta 4 | Refah Devleti ve Üstlendiği Temel Sosyal Görevler: Sosyal Güvenlik, Eğitim, Sağlık, Konut, Gelirin Yeniden Dağıtımı, İstihdam, vb. | | Hafta 5 | Refah Devletinin Sınıflandırılması (Gosta Esping-Andersen'in Üçlü Refah Sınıflandırması): Liberal Refah Rejimleri, Muhafazakar Refah Rejimleri, Sosyal Demokratik Refah Rejimleri | | Hafta 6 | Refah Devletinin Tarihsel Gelişimi: Sanayi Devrine Kadar Olan Dönem (1880 Öncesi) | | Hafta 7 | Refah Devletinin Tarihsel Gelişimi: Sanayi Devrimi - II. Dünya Savaşı Arası Dönem (1880-1945) | | Hafta 8 | Refah Devletinin Tarihsel Gelişimi: Altın Çağ Dönemi (1945-1975) | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Refah Devletinin Tarihsel Gelişimi: 1975 Sonrası Dönem (Küreselleşmenin Doğuşu ve Değişen Koşullar) | | Hafta 11 | Küreselleşme Sonrası Refah Devletinin Bunalımı: Bunalımı Doğuran Faktörler | | Hafta 12 | Krizden Çıkma Arayışları ve Refah Devletinin Yeniden Yapılanması: Kamu Harcamalarının Kısılmasına Yönelik Arayışlar, Sosyal Refah Kurumlarının Reformuna Yönelik Arayışlar, Devletin Üzerindeki Sosyal Sorumlulukların Azaltılmasına Yönelik Arayışlar | | Hafta 13 | Devletin Üzerindeki Sosyal Sorumlulukların Azaltılması: Sorumlulukların Yerel Yönetimlere, Kar Gütmeyen Kuruluşlara (STK'lara) ve Özel Sektöre Devrine İlişkin Arayışlar | | Hafta 14 | Sosyal Refahın Sağlanmasında "Refah Karması / Refah Çoğulculuğu" ve Sosyal Refah Sağlayıcı Kurumlar: Sivil Sektör (Aile ve Sosyal Çevre), Dini Kurumlar, Gönüllü Sektör (Kar Gütmeyen Kuruluşlar, STK'lar), Kamu Sektörü (Merkezi ve Yerel Yönetimler), Özel Sektör (Piyasa) | | Hafta 15 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | | Hafta 16 | Dönem Sonu sınavı | | |
1 | Süleyman Özdemir; Uluslararası Sosyal Politika (Ders Notları); 2011. | | |
1 | Zeki Erdut; Küreselleşme Bağlamında Uluslararası Sosyal Politika ve Türkiye; İzmir; Dokuz Eylül Yay.; 2002. | | 2 | Aysen Tokol; Uluslararası Sosyal Politika; Bursa; Ezgi Kitabevi; 1995. | | 3 | Mesut Gülmez; Uluslararası Sosyal Politika; Ankara; TODAİ Yay.; 2000. | | 4 | Gürol Özcüre; Avrupa Birlliği'nin Sosyal Politikası ve Türkiye; İstanbul; Derin Yay.; No: 038; 2010. | | 5 | Ömer Zühtü Altan, Yener Şişman vd.; Uluslararası Çalışma Normları; Eskişehir; Anadolu Üniversitesi Yay.; No: 1743; 2010. | | 6 | Aziz Çelik; AB Sosyal Politikası: Uyum Sürecinin Uyumsuz Alanı; 2. bs., İstanbul; Kitap Yayınevi; 2008. | | 7 | Mesut Gülmez; Avrupa Birliği'nde Sosyal Politika; Türkiye-AB Sendikal Koordinasyon Komisyonu; Mart 2003. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | | 30 | Sunum | 12 | | | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 10 | 14 | 140 | Arasınav için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 20 | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 219 |
|