Türkçe | English
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ÇALIŞMA EKONOMİSİ ve ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ ANABİLİM DALI
TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Ders Bilgi Paketi
https://www.ktu.edu.tr/sbecalisma
Tel: +90 0462 +90 462 377 20 22
SBE
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ÇALIŞMA EKONOMİSİ ve ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ ANABİLİM DALI / TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

CEK5337Küreselleşme ve Refah Devleti3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiYüksek Lisans(Tezli)
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüÇALIŞMA EKONOMİSİ ve ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim Üyesi--
Diğer Öğretim ÜyesiYok
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Öğrenci, bu dersle birlikte; Refah devletlerinin ortaya çıkış nedenlerini, refah devletlerinin görevlerini, gelişmiş ülkelerin hangi refah modelleri içerisinde yer aldıklarını ve bu modellerin özelliklerini bilecek, tüm bu konularda derinlemesine analiz yapabilmesini sağlayacak bilgiye sahip olacaktır.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme1,2,3,4,51,5
ÖK - 2 : Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme1,2,3,4,51,5
ÖK - 3 : Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleme ve geliştirme1,2,3,4,51,5
ÖK - 4 : Emek piyasalarının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel dinamikleri kavrayabilme, analiz edebilme ve çözüm üretebilme1,2,3,4,51,5
ÖK - 5 : Çalışma yaşamına yönelik ilke ve normları karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme, analiz edebilme ve çalışma yaşamına yönelik sorunları tespit edebilme1,2,3,4,51,5
ÖK - 6 : Sosyal politikanın temel ilke, kural ve güncel konularını ülkenin koşulları ve uluslar arası genel kabul gören normlar çerçevesinde sorgulayabilme ve yorumlayabilme1,2,3,4,51,5
ÖK - 7 : İktisadi olayları sebep, sonuç ve nitelikleri ile kavrayabilmek; ekonomik gelişmeleri yakından takip edebilme, izleyebilme, yorumlayabilmek ve karar süreçlerinde kullanabilme1,2,3,4,51,5
ÖK - 8 : Disiplinlerarası düşünebilme ve ekip çalışmaları gerçekleştirebilme1,2,3,4,51,5
ÖK - 9 : Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket etme1,2,3,4,51,5
ÖK - 10 : Hayatın tamamının bir öğrenme süreci olduğunu içselleştirme; bilimsel gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme1,2,3,4,51,5
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Temel kavramlar, refah devleti olmaya iten nedenler ve refah devletinin temel sosyal görevleri, refah devleti modelleri, refah devletlerinin tarihsel gelişimi, özellikle küreselleşme sonrasında refah devletlerinin karşıkarşıya kaldığı sorunlar, merkezi yönetimlerin (devletin) yanısıra, yerel yönetimlerin, STK'ların ve özel sektörün sosyal politikada artan rolüne dikkat çekilmektedir.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Temel Kavramlar
 Hafta 2Devleti Müdahaleciliğe ve Sosyal Görevler Üstlenmeye İten Nedenler: Devlet Anlayışının Değişimi, Partiler Arası Rekabet, Piyasa Başarısızlıkları, vb.
 Hafta 3Çeşitli Düşünce Akımları ve Refah Devletinin Evrimi (Liberalizm, Sosyal Liberalizm, Neo-Liberalizm, Sosyalizm, Marksizm, Sosyal Demokrasi, Üçüncü Yol)
 Hafta 4Refah Devleti ve Üstlendiği Temel Sosyal Görevler: Sosyal Güvenlik, Eğitim, Sağlık, Konut, Gelirin Yeniden Dağıtımı, İstihdam, vb.
 Hafta 5Refah Devletinin Sınıflandırılması (Gosta Esping-Andersen'in Üçlü Refah Sınıflandırması): Liberal Refah Rejimleri, Muhafazakar Refah Rejimleri, Sosyal Demokratik Refah Rejimleri
 Hafta 6Refah Devletinin Tarihsel Gelişimi: Sanayi Devrine Kadar Olan Dönem (1880 Öncesi)
 Hafta 7Refah Devletinin Tarihsel Gelişimi: Sanayi Devrimi - II. Dünya Savaşı Arası Dönem (1880-1945)
 Hafta 8Refah Devletinin Tarihsel Gelişimi: Altın Çağ Dönemi (1945-1975)
 Hafta 9Ara Sınav
 Hafta 10Refah Devletinin Tarihsel Gelişimi: 1975 Sonrası Dönem (Küreselleşmenin Doğuşu ve Değişen Koşullar)
 Hafta 11Küreselleşme Sonrası Refah Devletinin Bunalımı: Bunalımı Doğuran Faktörler
 Hafta 12Krizden Çıkma Arayışları ve Refah Devletinin Yeniden Yapılanması: Kamu Harcamalarının Kısılmasına Yönelik Arayışlar, Sosyal Refah Kurumlarının Reformuna Yönelik Arayışlar, Devletin Üzerindeki Sosyal Sorumlulukların Azaltılmasına Yönelik Arayışlar
 Hafta 13Devletin Üzerindeki Sosyal Sorumlulukların Azaltılması: Sorumlulukların Yerel Yönetimlere, Kar Gütmeyen Kuruluşlara (STK'lara) ve Özel Sektöre Devrine İlişkin Arayışlar
 Hafta 14Sosyal Refahın Sağlanmasında "Refah Karması / Refah Çoğulculuğu" ve Sosyal Refah Sağlayıcı Kurumlar: Sivil Sektör (Aile ve Sosyal Çevre), Dini Kurumlar, Gönüllü Sektör (Kar Gütmeyen Kuruluşlar, STK'lar), Kamu Sektörü (Merkezi ve Yerel Yönetimler), Özel Sektör (Piyasa)
 Hafta 15Genel Değerlendirme ve Tartışma
 Hafta 16Dönem Sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Süleyman Özdemir; Uluslararası Sosyal Politika (Ders Notları); 2011.
 
İlave Kaynak
1Zeki Erdut; Küreselleşme Bağlamında Uluslararası Sosyal Politika ve Türkiye; İzmir; Dokuz Eylül Yay.; 2002.
2Aysen Tokol; Uluslararası Sosyal Politika; Bursa; Ezgi Kitabevi; 1995.
3Mesut Gülmez; Uluslararası Sosyal Politika; Ankara; TODAİ Yay.; 2000.
4Gürol Özcüre; Avrupa Birlliği'nin Sosyal Politikası ve Türkiye; İstanbul; Derin Yay.; No: 038; 2010.
5Ömer Zühtü Altan, Yener Şişman vd.; Uluslararası Çalışma Normları; Eskişehir; Anadolu Üniversitesi Yay.; No: 1743; 2010.
6Aziz Çelik; AB Sosyal Politikası: Uyum Sürecinin Uyumsuz Alanı; 2. bs., İstanbul; Kitap Yayınevi; 2008.
7Mesut Gülmez; Avrupa Birliği'nde Sosyal Politika; Türkiye-AB Sendikal Koordinasyon Komisyonu; Mart 2003.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 30
Sunum 12 20
Dönem sonu sınavı 16 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 10 14 140
Arasınav için hazırlık 15 1 15
Arasınav 1 1 1
Dönem sonu sınavı için hazırlık 20 1 20
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü219