|
MVET2021 | Arı Yetiştiriciliği | 2+0+0 | AKTS:2 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Ön Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | VETERİNERLİK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Onur TOSUN | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Onur TOSUN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Eğitimi alan öğrencilerin arı yetiştiriciliği ve arı ürünleri hakkında temel kavram ve bilgileri kavrayabilmesi |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Bal arılarını morfolojik ve fizyolojik olarak tanımlayabilme | 5 | 1, | ÖK - 2 : | Koloni bireyleri arasındaki iş bölümü ve organizasyonun kavraya bilme | 5 | 1 | ÖK - 3 : | Ülkemizde kullanılan bal arısı ırk ve türlerini tanıyabilme | 5 | 1 | ÖK - 4 : | Modern arı yetiştirme tekniklerini kavrama | 5 | 1, | ÖK - 5 : | Geleneksel ve gezici arıcılık yöntemlerini kavrama | 5 | 1 | ÖK - 6 : | Arı ürünleri ve apiterapi ürünlerini kavrama | 5 | 1 | ÖK - 7 : | Arı hastalıkları ve zararlıları öğrenip mücadele yöntemlerini kavrama | 5 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Koloniyi oluşturan bireyler ve genel özellikleri, koloni bireylerinin görevleri ve iş bölümü, kovan içi ve kovan dışı görevleri, Arı ırklarının morfolojik ve fizyolojik özellikleri, Türkiyede ve dünyadaki arı ırkları ve genel özellikleri, arıcılık teknikleri ve arı hastalıkları, Bal arılarının bitkisel üretime katkısı, İnsan yaşamında bal arılarını yeri ve önemi |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Arıcılığın yeri ve önemi, bal arılarının yapısı ve görevleri, yaygın bal arısı alt türleri | | Hafta 2 | Bal arılarının yaşam evreleri, koloni bireylerinin genel özellikleri, bal arılarında iletişim, polinasyon ve bal arılarının rolü | | Hafta 3 | Arıcılığa başlarken, arılıkta dikkat edilecekler, arı kovanlarının yapısı, arıcılıkta kullanılan malzemeler | | Hafta 4 | Arıcılık tipleri, sabit arıcılık, gezginci arıcılık, gezginci arıcılık yapılan yerler | | Hafta 5 | İLKBAHAR DÖNEMİ ÇALIŞMALARI; ana arı kontrolü ana arı kabullendirme, zayıf kolonileri birleştirme, hastalık ve zararlıların kontrolü, besin kontrolü, besleme koloni mevcudunu geliştirme oğul çalışmaları, ana arı yenileme | | Hafta 6 | BAL MEVSİMİ ÇALIŞMALARI; çerçeve hazırlama ve kovana verme, ballık katı verme, takviye verme, ana arı ızgarası konulması, koloni destek sistemi, bal hasadı | | Hafta 7 | SONBAHAR DÖNEMİ ÇALIŞMALARI; arı kışlatma, kışlatma esnasında dikkat edilecekler, kışlatma kayıplarının nedenleri, kışlatmada başarı ölçüsü | | Hafta 8 | ARI ÜRÜNLERİ; bal, çiçek balları, salgı balları, balın yapımı, balın kimyasal özellikleri, apiterapide balın kullanımı, bal çeşitleri, bal dolum işlemleri, gerçek bal ile sahte balın ayrımı, bal tebliğinde ürün özellikleri | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | ARI ÜRÜNLERİ; polen, polenin kimyasal yapısı, polenin toplanması, polenin hasadı, polenin saklanması, apiterapide polenin kullanımı, polenin tüketimi, arı sütü, arı sütünün kimyasal yapısı, arı sütü üretimi, arı sütünün hasadı, arı sütünün saklanması, apiterapide arı sütünün kullanımı | | Hafta 11 | ARI ÜRÜNLERİ; propolis, propolis kimyasal yapısı, propolis toplanması, propolis hasadı, propolis saklanması, apiterapide propolis kullanımı, propolis tüketimi, arı zehri, arı zehrinin kimyasal yapısı, arı zehri üretimi, arı zehrinin hasadı, arı zehrinin saklanması, apiterapide arı zehrinin kullanımı | | Hafta 12 | ARI ÜRÜNLERİ; balmumu, balmumu kimyasal yapısı, balmumu toplanması, balmumunun eritilmesi, balmumu ve peteklerin saklanması, balmumunun kullanım alanları, temel petek üretimi, paket arı, paket arı üretimi, paket arıların hazırlanması, paket arılarının kovana yerleştirilmesi | | Hafta 13 | ANA ARI YETİŞTİRİCİLİĞİ; ana arının koloni için önemi, ana arı kalitesini etkileyen faktörler, ana arı yetiştirme mevsimi, ana arı yetiştirme yöntemleri | | Hafta 14 | ARI HASTALIKLARI VE ZARARLILARI; amerikan yavru çürüklüğü, avrupa yavru çürüklüğü, kireç hastalığı, nosema hastalığı, varroa destructor, trake akarı, arı biti, tropilaelaps akarı, virüsler, koloni çökme bozukluğu, küçük kovan böceği, büyük mum güvesi, arı kuşu, eşek arıları, sarıca arılar | | Hafta 15 | Nektar ve polenli bitkiler, nektar, polen ve balçiği kaynakları, zirai mücadeleden arıları koruma arı sakalı yapımı arıcılıkla ilgili formlar | | Hafta 16 | final sınavı | | |
1 | Diana S. ve Avitabile A, 2004. Arı yettiştiriciliği ve hastalıkları, ankara özkan matbaacılık | | |
1 | Doğaroğlu,M.,2009."Modern Arıcılık Teknikleri".Doğa Arıcılık Tic.,Tekirdağ | | 2 | Kayral G. 2010. Arı hastalıkları ve zararlıları, istanbul zafer matbaa | | 3 | Genç, F., Dodoloğlu, A., 1993., Arıcılığın Temel Esasları, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları no: 341 Erzurum | | 4 | Silici,S.,2009."Bal Arısı Biyolojisi ve Yetiştiriciliği".Eflatun Yayınevi,Ankara | | 5 | Öder,E.,2006."Uygulamalı Arıcılık".Meta Basım Matbaacılık Hizmetleri,İzmir | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 14 | 14 | Arasınav için hazırlık | 1 | 8 | 8 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 1 | 6 | 6 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 58 |
|