|
IMB7663 | İç Mimarlıkta Restorasyonunun Temel Prensiple | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | İÇ MİMARLIK ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Tülay ZORLU | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Tarihi çevre ve yapıları koruma bilincini oluşturarak varolan çevreye saygıyı geliştirmek üzere, mimari mirasımızın farlı yapı tiplerinin malzeme ve yapım teknikleri göz önünde bulundurularak restorasyonlarında uygulanacak tekniklerin tartışılması amaçlanmaktadır. Ayrıca işlev değişimi sözkonusu olan yapılarda yeni işlev önerilerinin oluşturulması ve uygulanmasında doğru yaklaşımların geliştirilmesindeki kriterlerin tartışılması hedeflenmektedir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | koruma felsefesinin tarihsel gelişim süreci ve çağdaş koruma kuramlarını bilecek, koruma ölçütleri ve korunacak değerlerini tanımlar | 1,3,5,8 | 1,3,5 | ÖK - 2 : | Türkiye'de koruma konusundaki yasal düzenlemeler ve koruma ile ilgili kurum ve kurulların görev ve sorumlulukları tanımlar | 1,3,5,8 | 1,3,5 | ÖK - 3 : | tarihi yapılarda bozulmalara neden olan etmenler ve bu etmenlerin önlenmesine yönelik müdahaleleri değerlendirir
| 1,3,5,8 | 1,3,5 | ÖK - 4 : | restorasyon öncesi yapılması gereken araştırmalar ve bu araştırmalardan elde edilen bilgiler restitüsyon-restorasyon önerilerinin geliştirilmesinde kullanılır | 1,3,5,8 | 3,5 | ÖK - 5 : | değişik özellikteki tarihi yapıların iç mekan, taşıyıcı ve süsleme vb. elemanlarının restorasyon yöntemlerinin ve restorasyon sürecinde yapılacak işlemler değerlendirir
| 1,3,5,8 | 3,5 | ÖK - 6 : | tarihi yapıların mekansal özellikleri, yapım tekniği ve malzemesi göz önünde bulundurularak farklı yapı tiplerine kazandırılan yeni işlev uyarlamaları değerlendirir | 1,3,5,8 | 3,5 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Korumanın felsefesi gelişimi, çağdaş koruma kuramları Türkiye'de korumanın yasal ve örgütsel yönleri. Koruma ölçütleri ve korunacak değerlerin tanımı. Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler: İç nedenler, Dış Nedenler. Restorasyon öncesinde yapılan araştırmalar. Restitüsyon ve restorasyon önerilerinin geliştirilmesi. Restorasyon teknikleri (sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme, çağdaş ek, yeniden yapım, temizleme) Değişik amaçlı binaların ve genellikle anıtların iç mekan taşıyıcı ve süsleme elemanlarının restorasyon yöntemleri, restorasyon sürecindeki işlemler. Günümüzde gelişen yapım teknolojileri ve yöntemleri ile iç mekanların restorasyonunda kullanılan malzemeler. Daha önce yapılmış restorasyon uygulamaları ile farklı yapı tiplerine kazandırılan yeni işlev uyarlamalarının görsel malzeme ile öğrenciye aktarılarak, bu örneklerin ders kapsamında tartışılması. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Koruma kavramı ve tarihsel süreç içinde gelişimi | | Hafta 2 | Türkiyede koruma kavramının gelişimi ve korumayla ilgili resmi ve özel kurumlar.
| | Hafta 3 | Genel olarak anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler ve etmenlerin önlenmesine yönelik müdahaleler | | Hafta 4 | Restorasyon, restitüsyon ve basit onarım kavramları. Rölöve, restorasyon ve restitüsyon projelerinin hazırlanmasında izlenecek yollar | | Hafta 5 | Restorasyon teknikleri (sağlamlaştırma, yenileme, bütünleme, temizleme ve çağdaş ek) | | Hafta 6 | Tarihi yapılarda ahşap, taş, mermer ve kalem işi süslemelerde restorasyon teknikleri | | Hafta 7 | Öğrencilerin ödev sunumları
| | Hafta 8 | Arasınav | | Hafta 9 | Taşıyıcı sisteme ilişkin müdahaleler. Taşıyıcı sistemin sağlamlaştırılmasında kullanılan teknikler. | | Hafta 10 | Öğrencilerin ödev sunumları
| | Hafta 11 | Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesinde, işlev seçiminde göz önünde bulundurulması gereken etmenler.
| | Hafta 12 | Yeniden işlendirilmiş tarihi yapıların analizi.
| | Hafta 13 | Öğrencilerin ödev sunumları
| | Hafta 14 | Günümüzde gelişen yapım teknolojileri ve yöntemleri ile iç mekanların restorasyonunda kullanılan malzemeler. | | Hafta 15 | Ders kapsamında, daha önce yapılmış restorasyon uygulamalarının tartışılması.
| | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Ahunbay, Z. 1996; Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. YEM | | 2 | Kuban; D. 2000; Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. YEM | | 3 | Asaç, U. 1992; Türkiye'de Restorasyon , Iletisim Yayinlari, Istanbul | | |
1 | Altınoluk, Ü. 1998; Binaların Yeniden Kullanımı, Yem Publishing House, İstanbul | | 2 | Bernard, M. 1997; Falden, Construction of Historic Building, Boston | | 3 | Jokilehto, J. 1999; A History of Architectural Conservation , Butterworth Heinemann, Oxford | | 4 | Warren, J., Worthington, J. and Taylor, S. 1998; New Buildings in Historic Settings, Architectural Pres, Oxford | | 5 | Conservation of Historic Stone Buildings and Monuments, 1982; National Academy Pres, Washington | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 09/04/2013 | 1 | 30 | Sunum | 7 10 13 | 26/03/2013 16/04/2013 07/05/2013 | 3 3 3 | 20 | Dönem sonu sınavı | 17 | 28/052013 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 12 | 36 | Sınıf dışı çalışma | 5.5 | 12 | 66 | Arasınav için hazırlık | 20 | 1 | 20 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 15 | 3 | 45 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 30 | 1 | 30 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 201 |
|