Türkçe | English
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / İÇ MİMARLIK ANABİLİM DALI
TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Ders Bilgi Paketi
http://www.icmimarlik.ktu.edu.tr http://www.fbe.ktu.edu.tr/
Tel: +90 0462 3772695
FBE
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / İÇ MİMARLIK ANABİLİM DALI / TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

IMB7663İç Mimarlıkta Restorasyonunun Temel Prensiple3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiYüksek Lisans(Tezli)
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüİÇ MİMARLIK ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze , Grup çalışması
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Tülay ZORLU
Diğer Öğretim ÜyesiYok
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Tarihi çevre ve yapıları koruma bilincini oluşturarak varolan çevreye saygıyı geliştirmek üzere, mimari mirasımızın farlı yapı tiplerinin malzeme ve yapım teknikleri göz önünde bulundurularak restorasyonlarında uygulanacak tekniklerin tartışılması amaçlanmaktadır. Ayrıca işlev değişimi sözkonusu olan yapılarda yeni işlev önerilerinin oluşturulması ve uygulanmasında doğru yaklaşımların geliştirilmesindeki kriterlerin tartışılması hedeflenmektedir.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : koruma felsefesinin tarihsel gelişim süreci ve çağdaş koruma kuramlarını bilecek, koruma ölçütleri ve korunacak değerlerini tanımlar1,3,5,81,3,5
ÖK - 2 : Türkiye'de koruma konusundaki yasal düzenlemeler ve koruma ile ilgili kurum ve kurulların görev ve sorumlulukları tanımlar1,3,5,81,3,5
ÖK - 3 : tarihi yapılarda bozulmalara neden olan etmenler ve bu etmenlerin önlenmesine yönelik müdahaleleri değerlendirir 1,3,5,81,3,5
ÖK - 4 : restorasyon öncesi yapılması gereken araştırmalar ve bu araştırmalardan elde edilen bilgiler restitüsyon-restorasyon önerilerinin geliştirilmesinde kullanılır1,3,5,83,5
ÖK - 5 : değişik özellikteki tarihi yapıların iç mekan, taşıyıcı ve süsleme vb. elemanlarının restorasyon yöntemlerinin ve restorasyon sürecinde yapılacak işlemler değerlendirir 1,3,5,83,5
ÖK - 6 : tarihi yapıların mekansal özellikleri, yapım tekniği ve malzemesi göz önünde bulundurularak farklı yapı tiplerine kazandırılan yeni işlev uyarlamaları değerlendirir1,3,5,83,5
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Korumanın felsefesi gelişimi, çağdaş koruma kuramları Türkiye'de korumanın yasal ve örgütsel yönleri. Koruma ölçütleri ve korunacak değerlerin tanımı. Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler: İç nedenler, Dış Nedenler. Restorasyon öncesinde yapılan araştırmalar. Restitüsyon ve restorasyon önerilerinin geliştirilmesi. Restorasyon teknikleri (sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme, çağdaş ek, yeniden yapım, temizleme) Değişik amaçlı binaların ve genellikle anıtların iç mekan taşıyıcı ve süsleme elemanlarının restorasyon yöntemleri, restorasyon sürecindeki işlemler. Günümüzde gelişen yapım teknolojileri ve yöntemleri ile iç mekanların restorasyonunda kullanılan malzemeler. Daha önce yapılmış restorasyon uygulamaları ile farklı yapı tiplerine kazandırılan yeni işlev uyarlamalarının görsel malzeme ile öğrenciye aktarılarak, bu örneklerin ders kapsamında tartışılması.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Koruma kavramı ve tarihsel süreç içinde gelişimi
 Hafta 2Türkiyede koruma kavramının gelişimi ve korumayla ilgili resmi ve özel kurumlar.
 Hafta 3Genel olarak anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler ve etmenlerin önlenmesine yönelik müdahaleler
 Hafta 4Restorasyon, restitüsyon ve basit onarım kavramları. Rölöve, restorasyon ve restitüsyon projelerinin hazırlanmasında izlenecek yollar
 Hafta 5Restorasyon teknikleri (sağlamlaştırma, yenileme, bütünleme, temizleme ve çağdaş ek)
 Hafta 6Tarihi yapılarda ahşap, taş, mermer ve kalem işi süslemelerde restorasyon teknikleri
 Hafta 7Öğrencilerin ödev sunumları
 Hafta 8Arasınav
 Hafta 9Taşıyıcı sisteme ilişkin müdahaleler. Taşıyıcı sistemin sağlamlaştırılmasında kullanılan teknikler.
 Hafta 10Öğrencilerin ödev sunumları
 Hafta 11Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesinde, işlev seçiminde göz önünde bulundurulması gereken etmenler.
 Hafta 12Yeniden işlendirilmiş tarihi yapıların analizi.
 Hafta 13Öğrencilerin ödev sunumları
 Hafta 14Günümüzde gelişen yapım teknolojileri ve yöntemleri ile iç mekanların restorasyonunda kullanılan malzemeler.
 Hafta 15Ders kapsamında, daha önce yapılmış restorasyon uygulamalarının tartışılması.
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Ahunbay, Z. 1996; Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. YEM
2Kuban; D. 2000; Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. YEM
3Asaç, U. 1992; Türkiye'de Restorasyon , Iletisim Yayinlari, Istanbul
 
İlave Kaynak
1Altınoluk, Ü. 1998; Binaların Yeniden Kullanımı, Yem Publishing House, İstanbul
2Bernard, M. 1997; Falden, Construction of Historic Building, Boston
3Jokilehto, J. 1999; A History of Architectural Conservation , Butterworth Heinemann, Oxford
4Warren, J., Worthington, J. and Taylor, S. 1998; New Buildings in Historic Settings, Architectural Pres, Oxford
5Conservation of Historic Stone Buildings and Monuments, 1982; National Academy Pres, Washington
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 09/04/2013 1 30
Sunum 7
10
13
26/03/2013
16/04/2013
07/05/2013
3
3
3
20
Dönem sonu sınavı 17 28/052013 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 12 36
Sınıf dışı çalışma 5.5 12 66
Arasınav için hazırlık 20 1 20
Arasınav 1 1 1
Ödev 15 3 45
Dönem sonu sınavı için hazırlık 30 1 30
Dönem sonu sınavı 3 1 3
Toplam Çalışma Yükü201