|
BIYL5230 | Gen Regülasyonu | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | BİYOLOJİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Ali Osman BELDÜZ | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, klasik ve yeni gen transfer metotlarını, özellikle ökaryotik gen ekspresyonunun regulasyonunu, mevcut ve yeni araştırmaların ışığında öğrencilere öğreterek, öğrencileri ileri araştırmalara hazırlamaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Doğanın, gen ifadesini düzenlemek için kullandığı çeşitli mekanizmaları bütünleştirebilmeli | 2,3,5,8 | 1,3,6, | ÖK - 2 : | Özel ve geçici gen ifadesini anlamalı ve ayırt edebilmeli | 2,3,5,8 | 1,2, | ÖK - 3 : | Transkripsiyon faktörleri, promotor ve enhancerlerin gen düzenlemesini nasıl sağlayabildiklerini anlamalı | 2,3,5,8 | 1,2, | ÖK - 4 : | Bir organın gelişmesini açıklayabilmeli | 2,3,5,8 | 1, | ÖK - 5 : | Ökaryotlarda gen ifadesini belirleyen ve kontrol eden çeşitli olayları açıklayabilmeli | 2,3,5,8 | 1,5, | ÖK - 6 : | Ökaryotlarda gen ifadesinin karmaşıklığını anlayabilmeli | 2,3,5,8 | 1,3,5, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Ökaryotik kontrol elementleri. Vektörler. Transfer edilen genler tarafından kodlanan proteinlerin proseslenmesi. Gen transfer metodları. Gen transfer ekspresyonunun test edilmesi. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Protein ve RNA'ların doku spesifik ifadeleri | | Hafta 2 | Farklı hücre tiplerinin DNA'sı, miktar ve tip bakımından benzerdir | | Hafta 3 | Gen ekspresyonu: Ekspresyonun seviyeleri, transkripsiyon | | Hafta 4 | Gen ekspresyonu: Ekspresyonun seviyeleri, transkripsiyon sonrası olaylar | | Hafta 5 | Transkripsiyon seviyesinde düzenleme | | Hafta 6 | Transkripsiyon sonrası düzenleme: RNA splaysing, RNA editing, RNA kararlılığı | | Hafta 7 | Transkripsiyon sonrası düzenleme:translasyon, küçük RNAlar ile gen ekspresyonunun düzenlenmesi | | Hafta 8 | transkripsiyon seviyesinde düzenleme: kromatin yapısı | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | transkripsiyon seviyesinde düzenleme: DNA dizi elementleri | | Hafta 11 | transkripsiyon seviyesinde düzenleme: transkripsiyon faktörlerinin DNA'ya bağlanması | | Hafta 12 | transkripsiyon seviyesinde düzenleme: Regülatörleri ne regüle eder? | | Hafta 13 | gen regülasyonu ve insan hastalıkları | | Hafta 14 | transkripsiyon faktörü olarak onkogenler, ödev ve proje sunumları | | Hafta 15 | transkripsiyon faktörü olarak anti onkogenler, ödev ve proje sunumları | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Gene Regulation: A Eukaryotic Perspective, 2008, D.S. Latchman, 288, Springer; 2nd edition,Paperback, ISBN-13: 978-0412602009 | | |
1 | Regulation of Gene Expression, 2006,Gary H. Perdew, Jack P. Vanden Heuvel, Jeffrey M. Peters, Hardcover: 344 pp, Humana Press; 1 ed. SBN-13: 978-1588292650 | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 12/4/2024 | 1,5 | 30 | Sunum | 15 | 07/05/2024 | 1 | 10 | Ödev | 15 | 07/125/2024 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 16 | 06/06/2024 | 1,5 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Arasınav için hazırlık | 6 | 7 | 42 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 18 | 1 | 18 | Kısa sınav | 1 | 7 | 7 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 7 | 42 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|