|
KIML7810 | Homojen Kataliz ve Uygulamaları | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | KİMYA ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Ece Tuğba SAKA | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin amacı; genel hatları ile katalizörün tanımını yapmak, hedefe yönelik katalizör dizaynı için metal etkisini incelemek, merkez metal atomunun özelliklerine göre katalizörün aktivitesini belirlemek, kataliz sistemlerinin tanımını yapmak, avantaj ve dezavantajlarının belirlenmek, katalitik reaksiyon mekanizmalarını, ligand koordinasyonu ve ayrılması, araya katılma ve eliminasyon, koordine ligandlara nükleofilik saldırı, yükseltgenme ve indirgenme, yükseltgen katılma ve indirgen eliminasyon, bazı organometalik ve koordinasyon bileşiklerinin homojen kataliz sistemlerindeki kullanımlarını incelenmek, alkenlerin hidrojenlenmesi, hidroformillenme, Monsanto asetik asit sentezi, alkenlerin Wacker oksidasyonu, alkenlerin polimerizasyonu reaksiyonlarını katalizörler varlığında incelemek ve literatürdeki çalışmalar doğrultusunda sonuçlarını değerlendirmektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Kataliz ve katalizörü tanımlar | 1,2,3 | | ÖK - 2 : | katalizör dizaynında metal atomunun etkisini öğrenir | 1,2,3 | | ÖK - 3 : | kullanılan merkez metal atomları ve özelliklerini öğrenir. | 1,2,3 | | ÖK - 4 : | kataliz sistemlerinin tanımlar, avantaj ve dezavantajlarını belirler. | 1,2,3 | | ÖK - 5 : | katalitik reaksiyon mekanizmaları, ligand koordinasyonu ve ayrılmasını öğrenir | 1,2,3 | | ÖK - 6 : | araya katılma ve eliminasyon, koordine ligandlara nükleofilik saldırı reaksiyonlarını öğrenir | 1,2,3 | | ÖK - 7 : | yükseltgenme ve indirgenme, yükseltgen katılma ve indirgen eliminasyon reaksiyonlarını öğrenir. | 1,2,3 | | ÖK - 8 : | bazı organometalik ve koordinasyon bileşiklerinin homojen kataliz sistemlerindeki kullanımlarının incelenmesini öğrenir. | 1,2,3 | | ÖK - 9 : | alkenlerin hidrojenlenmesi, hidroformillenme, Monsanto asetik asit sentezi reaksyonlarını öğrenir. | 1,2,3 | | ÖK - 10 : | alkenlerin Wacker oksidasyonu, alkenlerin polimerizasyon reaksiyonunu öğrenir. | 1,2,3 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Kataliz ve katalizör tanımları, katalizör dizaynında metal atomunun etkisi, sık kullanılan merkez metal atomları ve özellikleri, kataliz sistemlerinin tanımı, avantaj ve dezavantajlarının belirlenmesi, katalitik reaksiyon mekanizmaları, ligand koordinasyonu ve ayrılması, araya katılma ve eliminasyon, koordine ligandlara nükleofilik saldırı, yükseltgenme ve indirgenme, yükseltgen katılma ve indirgen eliminasyon, bazı organometalik ve koordinasyon bileşiklerinin homojen kataliz sistemlerindeki kullanımlarının incelenmesi, alkenlerin hidrojenlenmesi, hidroformillenme, Monsanto asetik asit sentezi, alkenlerin Wacker oksidasyonu, alkenlerin polimerizasyonu |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Kataliz ve katalizör tanımları | | Hafta 2 | katalizör dizaynında metal atomunun etkisi | | Hafta 3 | sık kullanılan merkez metal atomları ve özellikleri | | Hafta 4 | kataliz sistemlerinin tanımı, avantaj ve dezavantajlarının belirlenmesi | | Hafta 5 | katalitik reaksiyon mekanizmaları, ligand koordinasyonu ve ayrılması reaksiyonlarının incelenmesi | | Hafta 6 | araya katılma ve eliminasyon, koordine ligandlara nükleofilik saldırı reaksiyonlarının incelenmesi | | Hafta 7 | yükseltgenme ve indirgenme, yükseltgen katılma ve indirgen eliminasyon, reaksiyonlarının incelenmesi | | Hafta 8 | bazı organometalik ve koordinasyon bileşiklerinin homojen kataliz sistemlerindeki kullanımlarının incelenmesi | | Hafta 9 | alkenlerin hidrojenlenmesi | | Hafta 10 | hidroformillenme reaksiyonları | | Hafta 11 | Monsanto asetik asit sentezi | | Hafta 12 | alkenlerin Wacker oksidasyonu | | Hafta 13 | alkenlerin polimerizasyonu | | Hafta 14 | Alkenlerin diğer reaksiyonları | | Hafta 15 | Literatürdeki çalışmaların değerlendirilmesi | | Hafta 16 | Örnek bir çalışmanın dizayn edilmesi | | |
1 | Environmental Catalysis, Vicki H. Grassian, Taylor&Francis 2005 | | |
1 | Catalysis without precious metals, R. Morris Bullock, Wiley-VCH Verlag GMBH%Co, KGaA, 2010 | | 2 | Catalysis, Specialist Periodical Reports, J.J. Spivey and K.M. Dooley, Volume 21, 2009. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 20/04/2024 | 2 | 30 | Yıl içi çalışma | 1,2,3,4,5,6,7,8 | | 3 | 5 | Sözlü sınav | 10,11 | | 2 | 5 | Sunum | 12,13,14 | | 3 | 5 | Ödev | 15,16 | | 3 | 5 | Dönem sonu sınavı | 17 | | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 13 | 39 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 3 | 12 | 36 | Ödev | 3 | 4 | 12 | Kısa sınav | 3 | 2 | 6 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 10 | 30 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 127 |
|