|
ORM5470 | Biyolojik Savaş | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Biyolojik mücadele alanını ve tümleşik mücadele programlarındaki rolünü değerlendirmek. Parazitoidler, predatörler ve patojenlerle zararlı böceklerle biyolojik mücadelenin kavramsal ve uygulamalı temellerini göstermek. Zararlı böcek sorunlarının en az çevresel etkili tümleşik yönetim önlemleri ile nasıl başarılabileceği anlayışını geliştirmek. Dünyadaki önemli zararlıların ve çevre idaresi sorunlarının kavranıp anlaşılmasını sağlamak. Zararlı ve çevre yönetimi ile bağıntılı araştırma ve çözümsel beceriler geliştirmek. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | yaygın yararlı organizmaları tanıyacak, avcı ve asalak böcekleri zararlı türlerinden ayırt edebilecekler.
| 1,6 | 1 | ÖK - 2 : | bir karar verme yolu olarak, zararlılarla tümleşik mücadele anlayışını tanımlayabilecekler.
| 2,4 | 2, 4 | ÖK - 3 : | orman zararlısı böceklerin mücadelesinde ticari olarak sağlanabilen avcı ve asalak türler ile mikrobiyal preparatların manipülasyonunu öğrenecekler
| 6 | 3 | ÖK - 4 : | farklı zararlı gruplarının idaresinde kullanılan strateji ve biyolojik tekniklerin kavranmasını gösterebilecekler. | 2,4 | 1, 3 | ÖK - 5 : | biyolojik pestisitlerin yaygın ticari uygulamalarının ve zararlıların baskılanmasında biyolojik mücadele etkenlerinin kullanıldığı başarı senaryolarının bilincinde olacaklar. | 4,6 | 2, 4 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Zararlı böceklerin biyolojik yoldan baskılanmasının tarihsel, kuramsal ve felsefi esasları; zararlı böceklerin biyolojik yoldan baskılanmasında bir dayanak olarak doğal populasyon dinamikleri; Biyolojik mücadelede etken gruplar: parazitoidler ve predatörler; taksonomik ve biyolojik ilişkiler; belirli parazitoid ve böcek predatörlerinin yaşam döngüleri; belirli parazitoid ve böcek predatörleri için kitlesel üretim programları; diğer omurgasız ve omurgali predatörler; namatodlar; mikrobiyal insektisitler, feromonlar ve diğer semiokimyasallar, bitkisel insektisitler, sabunlar, yağlar; çevresel manupulasyonlar ve diğer kültürel önlemler; Fizyolojik yaklaşımlar: zararlı böceklerin kalıtsal kontrolü, böceklere karşı bitki direnci, Biyoteknoloji: böcek direnci için bitkilerde kalıtsal değişiklikler, biyoteknolojinin çevresel etkisi; Düzenleme: gelişimin doğal sınırlaması, başkalaşım ve davranış, biyoteknolojiden gelen biyolojik kontrol amilleri ve ürünlerinin düzenleyici yönleri, tümleşik zararlı yönetimi. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Zararlı böceklerin biyolojik yoldan baskılanmasının tarihsel, kuramsal ve felsefi esasları
| | Hafta 2 | Zararlı böceklerin biyolojik yoldan baskılanmasında bir dayanak olarak doğal populasyon dinamikleri
| | Hafta 3 | Biyolojik kontrol amilleri: parazitoidler ve predatörler | | Hafta 4 | Taksonomik ve biyolojik ilişkiler
| | Hafta 5 | Belirli parasitoid ve böcek predatörlerinin yaşam döngüleri
| | Hafta 6 | Belirli parasitoid ve böcek predatörleri için kitlesel üretim programları
| | Hafta 7 | Diğer omurgasız ve omurgali predatörler
| | Hafta 8 | Arasınav | | Hafta 9 | Namatodlar, mikrobiyal insektisitler, feromonlar ve diğer semiokimyasallar
| | Hafta 10 | Bitkisel insektisitler, sabunlar, yağlar; çevresel manupulasyonlar ve diğer kültürel önlemler | | Hafta 11 | Fizyolojik yaklaşımlar: zararlı böceklerin kalıtsal kontrolü, böceklere karşı bitki direnci | | Hafta 12 | Biyoteknoloji: böcek direnci için bitkilerde kalıtsal değişiklikler, biyolojik kontrol etkenlerinde kalıtsal değişiklikler, biyoteknolojinin çevresel etkisi
| | Hafta 13 | Düzenleme: gelişimin doğal sınırlaması, başkalaşım ve davranış
Yarıyıliçi çalışma | | Hafta 14 | Biyoteknolojiden gelen biyolojik kontrol amilleri ve ürünlerinin düzenleyici yönleri
Yarıyıliçi çalışma | | Hafta 15 | Tümleşik zararlı yönetimi
Yarıyıliçi çalışma
| | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Rechcigl, J.E. and N.A., Rechcigl, 2000. Biological and Biotechnical Control of Insect Pests. Lewis Publishers, New York, 374p. | | |
1 | Coppel, H.C. and Mertins, J.J., 1977. Biological insect pest suppression, Springer-Verlag, New York, 314p. | | 2 | Berryman, A.A., 1986. Population dynamics of forest insects In Forest Insects: principles and practice of population management. Plenum Press, NY. Pp. 51-77. | | 3 | Pedigo, L.P., 2002. Economic decision levels for pest populations in Entomology and Pest Management. Fourth Edition. Prentice Hall, NJ. Pp. 255-287 (Chapter 7). | | 4 | Pedigo, L.P., 2002. Pest Management Theory in Entomology and Pest Management. Fourth Edition. Prentice Hall, NJ. Pp 289-311 (Chapter 8). | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 40 | Yıl içi çalışma | 13 | | 1 | 10 | Uygulama | 14 | | 1 | 5 | Sunum | 15 | | 1 | 5 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 40 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 10 | 30 | Arasınav için hazırlık | 3 | 7 | 21 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 6 | 8 | 48 | Proje | 4 | 8 | 32 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 8 | 24 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 200 |
|