|
YZM3011 | İnsan-Bilgisayar Etkileşimi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Özcan ÖZYURT | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, yazılım mühendisliğinin önemli bir bileşeni olan yazılım kalitesini etkileyen ana unsurların kullanılabilirliğini incelemek ve öğrencilerde yazılım kullanılabilirliği konusunda farkındalık yaratmaktır. Bu kapsamda öğrencilere kullanılabilirlik mühendisliği ve bilgisayar-insan etkileşimi alanındaki güncel bilgilerin tanıtılması, kullanıcı arayüzü tasarımı ve değerlendirilmesi konusunda bilgi ve deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır. Bu dersin tamamlanmasıyla öğrenci, insan bilgisayar etkileşimi alanında gerekli teorik bilgilerle donatılacak ve yazılım mühendisliğine farklı bir bakış açısıyla bakma becerisi kazanacaktır. İnsan bilgisayar etkileşimi alanında daha yoğun araştırmalar yapabilecek bilgi ve becerilerle donatılacaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | İnsan bilgisayar etkileşiminin temel bileşenlerini bilir. | 3,8 | 1, | ÖK - 2 : | Yazılım projelerinde yazılım kullanılabilirliğinin önemini kavrar. | 3,8 | 1, | ÖK - 3 : | Kullanılabilirliği yüksek kullanıcı arayüzleri tasarlama ilkelerini kavrar.
| 3,8 | 1, | ÖK - 4 : | Yazılı ve sözlü olarak kullanılabilirlik değerlendirmesi yapabilme yeteneği kazanır.
| 3,8 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
İnsan bilgisayar etkileşiminin genel kavramları. Kullanıcı arayüzü tasarım ilkeleri ve değerlendirilmesi. Yazılım kullanıcı arayüzü tasarımının kullanılabilirliğini değerlendirmek için kavramlar. Kullanılabilirlik mühendisliği. Kullanılabilir yazılımı geliştirmek için yazılım mühendisliği süreçlerinin uyarlanması. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | İnsan bilgisayar etkileşimine giriş | | Hafta 2 | İnsan bilgisayar etkileşimi boyutlarının farklı açılardan incelenmesi | | Hafta 3 | Arayüz tasarımı, genel ilkeler ve üstün arayüz özellikleri | | Hafta 4 | Tasarım temelleri ve yazılım mühendisliğinde insan bilgisayar etkileşimi | | Hafta 5 | Navigasyon prensipleri. Menü ve geri besleme ilkeleri.
| | Hafta 6 | İnsan bilgisayar etkileşiminde kavramsal modelleme | | Hafta 7 | insan bilgisayar etkileşiminde sistem modelleme | | Hafta 8 | Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Kullanılabilirlik mühendisliği | | Hafta 11 | Kullanılabilirlik için tasarım ilkeleri ve uygulanması | | Hafta 12 | Kullanılabilirliğin değerlendirilmesi: teknik ve yöntemler | | Hafta 13 | Kullanılabilirlik testleri | | Hafta 14 | Kullanıcı deneyleri | | Hafta 15 | Modern ve gelecekteki uygulamalar
| | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Shneiderman, B. 2016.Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, Pearson, 6th Edition. | | |
1 | Preece J. 2015. Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, Jonh Wiley, 4th Editon. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 30/11/2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 10/01/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 5 | 4 | 20 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 5 | 20 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 100 |
|