|
YZM3017 | Yazılım Tasarımı ve Mimarisi | 3+1+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik ve 1 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Hamdi Tolga KAHRAMAN | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Hamdi Tolga KAHRAMAN, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, yazılım projelerinin yazılım mühendisliği disipliniyle modellenmesini, tasarlanmasını ve geliştirilmesini sağlamaktır. Bu amaçla yazılım mühendisliğinin temel prensiplerini, yazılım sürecinin adımlarını, yazılım tasarımının standartlarını ve standart haline gelmiş tasarım kalıplarını öğretmektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Bir yazılım projesini yazılım yaşam döngüsü adımları ile tanımlayabilirler. | 2,3 | 1 | ÖK - 2 : | Bir yazılım projesinin 4+1 bakış açısıyla UML diyagramlarını oluşturabilirler ve bu diyagramları açıklayabilirler. | 2,3 | 1 | ÖK - 3 : | Yazılım tasarım prensiplerini açıklayabilirler ve yazılım projelerine tatbik edebilirler. | 3,4 | 4 | ÖK - 4 : | Yazılım tasarım desenlerini açıklayabilirler ve yazılım projelerinde kodlayabilirler. | 2,3 | 4 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Yazılım Tasarımı ve Mimarisine giriş. Yazılım Süreçleri, Yazılım Yaşam Döngüsü, Süreç Modelleri. Nesne Yönelimli Tasarım Prensipleri (SOLID). Tümleştirilmiş Modelleme Dili (UML) ile modelleme. Tasarım Modelinin Oluşturulması ve Tasarım Kalıpları. Senaryoların Gerçeklenmesi, Tasarımdan Kodlamaya Geçiş. Yapısal Tasarım Desenleri, Oluşturucu Tasarım Desenleri, Davranışsal tasarım Desenleri.
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Yazılım Tasarımı ve Mimarisine Giriş, Dersin amacı,Yazılım Dünyasındaki sorunlar, Tasarım Yöntemlerinin Tarihçesi
| | Hafta 2 | Yazılım Süreç Modelleri
| | Hafta 3 | Nesne Yönelimli Programlamanın Temel İlkeleri
| | Hafta 4 | Tümleştirilmiş Yazılım Geliştirme
| | Hafta 5 | SOLID tasarım prensipleri | | Hafta 6 | Tasarım Desenleri | | Hafta 7 | Oluşturucu kalıplar | | Hafta 8 | Yapısal Kalıplar | | Hafta 9 | Davranişsal Kalıplar | | Hafta 10 | Fabrika, Soyut Fabrika ve Oluşturucu tasarım desenleri | | Hafta 11 | Adapter
Bridge
Composite
Decorator
Facade
Flyweight
Front Controller
Module
Proxy
| | Hafta 12 | Chain of Responsibility
Command
Mediator
Memento
Observer
Strategy
Template
Visitor
| | Hafta 13 | Proje Sunumu | | Hafta 14 | Proje Sunumu | | Hafta 15 | Proje Sunumu | | Hafta 16 | Proje Sunumu | | |
1 | Head First Design Patterns, O?Reilly, Eric Freeman, Elisabeth Freeman, Kathy Sierra, Bert Bates, First Edition October 2004. | | 2 | Yazılım Mimarının El Kitabı, C , Java ve Csharp ile Uml ve Dizayn Paternleri, Pusula Yayıncılık, Eylül 2014, Aykut Taşdelen | | 3 | Design Patterns: Elements of Reusable Object Oriented Software, E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, and J. Vlissides, Addison ?Wesley Professional, 1995. | | |
1 | Analysis Patterns: Reusable Object Models, Martin Fowler, (1996-11-27). Addison-Wesley. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1,5 | 30 | Uygulama | 12 | | 2 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1,5 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 14 | 14 | Arasınav için hazırlık | 2 | 4 | 8 | Arasınav | 1 | 2 | 2 | Uygulama | 3 | 13 | 39 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 4 | 12 | Dönem sonu sınavı | 1 | 3 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|