Türkçe | English
OF TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ / YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/ofyazilim
Tel: +90 0462 3778353
OFTF
OF TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ / YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

YZM3011İnsan-Bilgisayar Etkileşimi2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüYAZILIM MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim Sistemi
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Özcan ÖZYURT
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı, yazılım mühendisliğinin önemli bir bileşeni olan yazılım kalitesini etkileyen ana unsurların kullanılabilirliğini incelemek ve öğrencilerde yazılım kullanılabilirliği konusunda farkındalık yaratmaktır. Bu kapsamda öğrencilere kullanılabilirlik mühendisliği ve bilgisayar-insan etkileşimi alanındaki güncel bilgilerin tanıtılması, kullanıcı arayüzü tasarımı ve değerlendirilmesi konusunda bilgi ve deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır. Bu dersin tamamlanmasıyla öğrenci, insan bilgisayar etkileşimi alanında gerekli teorik bilgilerle donatılacak ve yazılım mühendisliğine farklı bir bakış açısıyla bakma becerisi kazanacaktır. İnsan bilgisayar etkileşimi alanında daha yoğun araştırmalar yapabilecek bilgi ve becerilerle donatılacaktır.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : İnsan bilgisayar etkileşiminin temel bileşenlerini bilir.4,5,131,
ÖK - 2 : Yazılım projelerinde yazılım kullanılabilirliğinin önemini kavrar.4,5,131,
ÖK - 3 : Kullanılabilirliği yüksek kullanıcı arayüzleri tasarlama ilkelerini kavrar. 4,5,131,
ÖK - 4 : Yazılı ve sözlü olarak kullanılabilirlik değerlendirmesi yapabilme yeteneği kazanır. 4,5,131,
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
İnsan bilgisayar etkileşiminin genel kavramları. Kullanıcı arayüzü tasarım ilkeleri ve değerlendirilmesi. Yazılım kullanıcı arayüzü tasarımının kullanılabilirliğini değerlendirmek için kavramlar. Kullanılabilirlik mühendisliği. Kullanılabilir yazılımı geliştirmek için yazılım mühendisliği süreçlerinin uyarlanması.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1İnsan bilgisayar etkileşimine giriş
 Hafta 2İnsan bilgisayar etkileşimi boyutlarının farklı açılardan incelenmesi
 Hafta 3Arayüz tasarımı, genel ilkeler ve üstün arayüz özellikleri
 Hafta 4Tasarım temelleri ve yazılım mühendisliğinde insan bilgisayar etkileşimi
 Hafta 5Navigasyon prensipleri. Menü ve geri besleme ilkeleri.
 Hafta 6İnsan bilgisayar etkileşiminde kavramsal modelleme
 Hafta 7insan bilgisayar etkileşiminde sistem modelleme
 Hafta 8Kullanıcı arayüzü ve kullanıcı deneyimi
 Hafta 9Ara Sınav
 Hafta 10Kullanılabilirlik mühendisliği
 Hafta 11Kullanılabilirlik için tasarım ilkeleri ve uygulanması
 Hafta 12Kullanılabilirliğin değerlendirilmesi: teknik ve yöntemler
 Hafta 13Kullanılabilirlik testleri
 Hafta 14Kullanıcı deneyleri
 Hafta 15Modern ve gelecekteki uygulamalar
 Hafta 16Dönem Sonu Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Shneiderman, B. 2016.Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, Pearson, 6th Edition.
 
İlave Kaynak
1Preece J. 2015. Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, Jonh Wiley, 4th Editon.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 1 50
Dönem sonu sınavı 15 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 2 14 28
Arasınav için hazırlık 5 4 20
Arasınav 2 1 2
Dönem sonu sınavı için hazırlık 4 5 20
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü100