|
PEM2027 | Kurgu Mekan ve Okumaları | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Arzu KALIN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı tasarımda yaratıcı konsept-fikir-senaryo kurgusunun nasıl oluşturulabileceğini, yaratıcı fikrin biçimsel ve kavramsal olarak nasıl geliştirilebileceğini kurgusal mekan okumaları üzerinden örneklemeyi amaçlamaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Mekanın kurgulanması ile ilgili genel kavramları tanımlayabilecekler | 1,2 | 1, | ÖK - 2 : | Kurgu mekanın nasıl kodlandığını ve bu kodların nasıl okunduğunu ilişkilendirebilecekler | 1,2 | 1,3, | ÖK - 3 : | İnsan-etkinlik-mekan ilişkilerini sorgulayarak kurgu mekanın üretilmesine dair senaryo oluşturabilecekler | 1,2 | 1,3, | ÖK - 4 : | Kavramsal ilişkiler olarak tanımladıkları mekanları iki ve üç boyutlu teknikleri kullanarak üretebilecekler | 1,2 | 1,6, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dersin genel kapsamında yaratıcı kurgusal mekanlar olarak kabul edilen film, dizi ve çizgi film/animasyon örneklerindeki kurgusal yaşam çevreleri biçimsel ve anlamsal bileşenlerine ayrılarak insan-etkinlik-mekan ilişkilerinin kurgulanma biçimi çözümlenecektir. Böylece bu ders kapsamında, kurgusal mekan okumalarını/çözümlemelerini yaratıcı mekan kurguları üretmede birer referans olarak kullanabilme yeteneğinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Derse giriş:Amaç, kapsam ve işleyiş | | Hafta 2 | Mekan, mekan üretimi ve kurgu mekanla ilgili genel kavramlar | | Hafta 3 | Mekanın boyutları:Algılanan, tasarlanan ve yaşanan mekan | | Hafta 4 | Kurgu mekan okuma pratiği | | Hafta 5 | Bir anlatı metni olarak kurgu mekanın inşası:anlatıda karakterler, mekanın görselleştirilmesi ve kodlar | | Hafta 6 | Kurgu mekan senaryo üretimi: Kullanıcı-etkinlik- mekana dair yaratıcı düşünme süreci | | Hafta 7 | Kurgu mekan örnek incelemesi 1: Hayal ve ötesi-Alice Harikalar Diyarında | | Hafta 8 | Kurgu mekan örnek incelemesi 2: Yaratıcılık-Charli'nin Çikolata Fabrikası | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Kurgu mekan örnek incelemesi 3: Mimari mekanın sinemada temsili-Gülün Adı | | Hafta 11 | Kurgu mekan örnek incelemesi 4: Mimari mekanın kodlanması ve kodçözümü-Sagra da Familia | | Hafta 12 | Kurgu mekan inceleme önerisi:Seçilen kurgu mekan örnek metin analizlerinin sunumu | | Hafta 13 | Kurgu mekan inceleme önerisi:Seçilen kurgu mekan örnek metin analizlerinin sunumu | | Hafta 14 | Kurgu mekan incelemelerinden elde edilen verilerle kurgusal mekanın iki boyutlu ya da üç boyutlu olarak yeniden üretimi | | Hafta 15 | Kurgu mekan incelemelerinden elde edilen verilerle kurgusal mekanın iki boyutlu ya da üç boyutlu olarak yeniden üretimi | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Chatman, S. (2009). Öykü ve söylem, filmde ve kurmacada anlatı yapısı. (O. Yaren, Çev.) Ankara:De ki Yayınları. | | 2 | Eco, U.(1995). Anlatı ormanlarında altı gezinti. (K. Atakay, Çev.). İstanbul: Can Yayınları. | | 3 | Le Fevbre, H.(1991). The production of space. New Jersey:Wiley Press. | | 4 | Cornea, C. (2007). Science Fiction Cinema: Between Fantasy and Reality. Edinburgh: Edinburgh University Press. | | |
1 | Erol, V. (2013). Bilimkurgu Sinemasında Distopya ve Siberpunk Çerçevesinde Dönüşen Gelecek Tasvirleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. | | 2 | Somer, M. (2006). Mimarlık ve Bilimkurgu Edebiyatında Mekan Okumaları. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi. | | 3 | Topuz, Ö. (2013). Bilimkurgu Filmlerinin Mimari Açıdan Gelecek ile İlgili Fikirlerin Oluşmasına Katkısı. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. | | 4 | Yalım, E. (2002). Bilim-Kurgu Edebiyatında Ütopya ve Mimarlık İlişkisi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. | | 5 | Eco, U., 1984. İşlev ve Göstergebilim Açısından Mimari, Çağdaş Eleştiri Dergisi, Sayı. 12, Süreli Yayınlar, İstanbul. | | 6 | Tükel, G. (2010). Edebi Eserlerde Betimlenmiş Mimari Mekânların Sinemada Temsili (Doctoral dissertation, Fen Bilimleri Enstitüsü). | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 90 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 45 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | | | |
|