|
TRKO1012 | Türkçe - II: Sözlü Anlatım | 2+0+0 | AKTS:2 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | ÖĞR. GÖR. Sebahattin CİVELEK, | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Güzel ve etkili konuşma beceri ve alışkanlığını kazandırmak, ana dili bilincini vermektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Türkçenin ses yapısını kavrar, buna uygun telaffuz ve diksiyon becerilerini kazanacaklardır. | 1 | 1 | ÖK - 2 : | dinleme ve konuşma becerilerinin temel özelliklerini kavrayacaktır. | 1 | 1 | ÖK - 3 : | sözlü anlatım türlerini öğrenecek ve bunları uygulayacaktır. | 1 | 1 | ÖK - 4 : | topluluk karşısında konuşma becerisi kazanacaktır. | 1 | 1 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma) ; iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.) . Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları (konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu) . Konuşma türleri: (karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v. b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v. b. ) . Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Konuşma ve dinleme becerilerinin önemi; konuşma becerisiyle ilgili sorunlar ve çözüm yolları | | Hafta 2 | Farklı dinleme tekniklerinin örneklerle anlatılması (dikkatli dinleme, doğru dinleme, eleştirel dinleme); dinleme becerisinde not almanın önemi | | Hafta 3 | Etkili dinlemeyi engelleyen fiziki ve psikolojik etkenler; dinleme becerisinin verimliliğini artırmak için yapılması gerekenler | | Hafta 4 | Konuşma becerisinin önemi; konuşma becerisinin geliştirilmesi için kullanılan yöntem ve teknikler | | Hafta 5 | Diksiyonun önemi; Türkçe sözcüklerin söylenişinde önemli bazı hususların örneklerle gösterilmesi | | Hafta 6 | Konuşma yanlışlarının örneklerle gösterilmesi ve bunları düzeltme yolları | | Hafta 7 | Konuşma becerisinin öğretim programlarındaki yeri, metin okuma çalışmaları, şiir okuma teknikleri | | Hafta 8 | Önemli günler için konuşma hazırlama aşamalarının öğretilmesi (hazırlık, heyecanın kontrolü, konuşmanın planlanması, konuşmayı etkili kılan unsurlar) | | Hafta 9 | Arasınav
| | Hafta 10 | Karşılıklı konuşma çeşitlerinin örneklerle tanıtılması (diyalog ve mülakat); sınıf içi örneklerinin yapılması | | Hafta 11 | Topluluk karşısında konuşma türlerinin örneklerle tanıtılması (nutuk ve konferans); sınıf içi örneklerinin yapılması | | Hafta 12 | Tartışmalı konuşma türlerinin örneklerle tanıtılması (tartışma, münazara, açıkoturum); sınıf içi örneklerinin yapılması; kısa sınav | | Hafta 13 | Tartışmalı konuşma türlerinin örneklerle tanıtılması (panel, forum, sempozyum); sınıf içi örneklerinin yapılması | | Hafta 14 | Görsel ve işitsel medyadaki dil yanlışlarının örneklerle değerlendirilmesi, bu yanlışların düzeltilmesi için çözüm yollarının bulunması | | Hafta 15 | Sözlü anlatım türlerinin genel değerlendirilmesi ve tekrarı | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. 2009; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara. | | |
1 | Kantemir, E. 1997; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınevi, Ankara. | | 2 | Kavcar, C. ve Oğuzkan, F. 1999; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayıncılık, Ankara. | | 3 | Beyreli, L. 2008; Yazılı ve Sözlü Anlatım, PegemA Yayıncılık, Ankara. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 10/04/2018 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 07/06/2018 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 0 | 0 | 0 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 1 | 8 | 8 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 15 | 30 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 1 | 14 | 14 | Diğer 2 | 1 | 6 | 6 | Toplam Çalışma Yükü | | | 90 |
|