|
TRH1012 | İslam Medeniyeti Tarihi | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Banu ÇETİN ÜNAL | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr Üyesi Sabahattin Usta | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Müslüman devletlerin siyasi, askeri, iktisadi, sosyal, kültürel ve ilmi gelişmelerinin incelenmesi, insanlık âlemine katkıları ve tesirlerinin tahlil edilmesi. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | İslam medeniyetinin ortaya çıkışını, diğer medeniyetler ile olan ilişkisini ve genel özelliklerini özetleyebileceklerdir | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 | 1, | ÖK - 2 : | İslam medeniyetini diğer medeniyetlerden ayrılan noktalarını, kurumlarını ve etkilediği alanları karşılaştırmalı olarak örnekleriyle beraber ifade edebileceklerdir. | 1,2,3,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 | 1, | ÖK - 3 : | Deste aldıkları teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanabilecek ve konu hakkında kendi yorumlarını yapacaklardır.
| 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 | 1, | ÖK - 4 : | Bu kuralları yapacakları araştırmalarda uygulayabilir seviyeye geleceklerdir. | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Ders kapsamında Asr-ı Saadet Yarıyılından Selçuklu Devletine kadar (Peygamber ve 4 Halife dönemi, Emeviler ve Abbasiler Dönemi) İslam medeniyetinin kaynakları; İslam medeniyetinin ortaya çıkışı, gelişimi ve gerileyişi; İslam dünyasında siyasi, askeri, mali, dini ve sosyal kurumlar; İslam şehri; İslam dünyasında düşünce, bilim ve sanat; önemli İslam âlimleri ele alınacaktır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin ve Kaynakların Tanıtımı | | Hafta 2 | Kültür & Medeniyetin Tanımı ve İslam Medeniyetinin Doğduğu Ortam | | Hafta 3 | İslam Medeniyetinin Gelişim Aşamaları ve Temel Özellikleri | | Hafta 4 | İslam Medeniyetinin Manevi Dinamikleri | | Hafta 5 | İslam Devletlerinde Sosyal ve İdari Yapı | | Hafta 6 | İslam Devletlerinde Ekonomi ve Mali Yapı | | Hafta 7 | İslam Devletlerinde Eğitim ve Öğretim Faaliyetleri | | Hafta 8 | İslam Devletlerinde Askeri Yapı ve Sosyal Güvenlik Sistemi | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | İslam Devletlerinde Sanat ve Mimari | | Hafta 11 | İslam Medeniyetinde İlmi Hayat | | Hafta 12 | İslam Devletlerine Müesseseler | | Hafta 13 | İslam Devletlerinde Şehir ve Şehircilik | | Hafta 14 | İslam Medeniyeti ve Türkler | | Hafta 15 | İslam Medeniyetinin Batı Medeniyetine Tesirleri | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Barthold, W. 2012. İslam Medeniyeti Tarihi, çev. F. Köprülü, Ankara. | | 2 | Sarıçam, İbrahim -Seyfettin Erşahin. 2022. İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. | | 3 | Hunke, Sigrid. 1975. Avrupa'nın Üzerine Doğan İslam, Çev. S. Sezgin, İstanbul. | | 4 | Baltacı, Cahid. 2021. İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul. | | 5 | Bedevi, Abdurrahman. 2012. Batı Düşüncesinin Oluşumunda İslam'ın Rolü, Çev. M. Tan, İstanbul. | | |
1 | Mez, Adam. 2014. Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti: İslam'ın Rönesansı, Çev. Salih Şaban, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 16.04.2025 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 06.06.2025 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 3 | 6 | 18 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 5 | 15 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|