|
BIY3033 | Sağlık Ve Toplum | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | BİYOLOJİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Birsel Canan DEMİRBAĞ | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencinin, sağlık ve toplum ilgili temel kavramları öğrenmesi. Bu kavramların birbiri ile olan ilişkileri ile birey ve toplum sağlığı açısından öneminin değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, toplum yapısının belirlenmesi, sağlığı etkileyen faktörler, bir toplumun sağlık düzeyini gösteren ölçütler ve sağlık sistemlerinin yapısı konularında öğrencilerin bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Sağlık Yönetimi alanıyla ilgili, bilimsel bilgi, beceri, tutum ve anlayışlara sahip olması | 2,5,7,9 | 1,5, | ÖK - 2 : | Problem çözme, eleştirel ve yaratıcı düşünme, liderlik, karar verme, değişim ve çatışma yönetimi gibi becerileri geliştirmesi | 2,5,7,9 | 1,5, | ÖK - 3 : | Bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alma yetkinliği kazanması | 2,5,7,9 | 1,5, | ÖK - 4 : | Kendi öğrenme gereksinimlerini tanıması, yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişim anlayışlarını benimsemesi | 2,5,7,9 | 1,5, | ÖK - 5 : | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilmesi | 2,5,7,9 | 1,5, | ÖK - 6 : | Kendini tanıması, sözel ve yazılı iletişim becerileri ve sunum becerilerinin üst düzeyde gelişmiş olması | 2,5,7,9 | 1,5, | ÖK - 7 : | Günümüz koşullarının gerektirdiği düzeye uygun bilgisayar, yabancı dil, araştırma ve istatistik bilgisine sahip olması | 2,5,7,9 | 1,5, | ÖK - 8 : | Toplumu tanıması, çalışmalarını bilimsel etik ilkeler doğrultusunda yönlendirmesi | 2,5,7,9 | 1,5, | ÖK - 9 : | Alanıyla ilgili yasal mevzuata (sağlık, idare, vergi hukuku vb.), hakim olması ve güncel gelişmeleri takip etmesi | 2,5,7,9 | 1,5, | ÖK - 10 : | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışma becerisi | 2,5,7,9 | 1,5, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Ders kapsamında, toplum sağlığının temeli olan bireysel sağlık kavramı ve toplum yapısı gibi temel konular anlatılacaktır. Sağlıklı bir toplum yaratmak ve sürdürebilmek için öğrencilerin bilmesi gereken temel kavramların anlatılacağı derste; toplum ve sağlık konusunda yapılan çalışmalar ve temel faktörler üzerinde durulacaktır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Tanışma, Sağlık yönetimi lisans programının genel tanıtımı
| | Hafta 2 | Sağlık ve Toplum dersinin içeriğinin tanıtımı
Sağlık kavramı
| | Hafta 3 | Sağlığın boyutları
Fiziksel, ruhsal, sosyal, spiritüel sağlık
| | Hafta 4 | Sağlık düzeyini belirleyen faktörler
a. Çevre (biyolojik, fizik, sosyal ç.)
b. Davranışlar (değerler, tutumlar, alışkanlıklar) | | Hafta 5 | Sağlığı etkileyen koşullar ve risk faktörleri
Toplumdaki risk grupları | | Hafta 6 | Sağlığı koruma düzeyleri
Sağlığı geliştirme kavramı
Dünyada sağlığı geliştirmeye yönelik yapılan çalışmalar
(Alma-Ata, Ottowa bildirgeleri, Sağlığı geliştirme Konferansları, Sağlık 21 hedefleri) | | Hafta 7 | Sağlığın Sosyal Belirleyicileri | | Hafta 8 | Türkiye ve diğer bazı ülkelerdeki temel sağlık göstergelerinin DSÖ web sayfasından (Core Health Indicators) karşılaştırılması | | Hafta 9 | ara sınav | | Hafta 10 | Sağlıklı Yaşam Biçimi davranışları ve yararları
(Sağlığı koruyan ve geliştiren uygulamalar) | | Hafta 11 | Sağlığı ilgilendiren çalışma/ politikalar
a. Nüfusbilim çalışmaları,
b. Yerel yönetimlerin çalışmaları,
c. İnsangücü politikaları,
d. Risk gruplarına yönelik politikalar,
e. Gayri-sıhhi müesseseler ve çevre üzerine çalışmaları
f. Etik ve insan hakları alanındaki çalışmalar
g. İlaç politikaları,
h. Sağlık ekonomisi ve finansmanı
i. Kriz ve afet yönetimi
| | Hafta 12 | Ülkemizde Sağlık Hizmetlerinin örgütlenmesi
Koruyucu (Kişiye yönelik; çevreye yönelik)
Tedavi edici
Rehabilitasyon hizmetleri
| | Hafta 13 | Çağdaş Sağlık Hizmetleri Anlayışı | | Hafta 14 | Sağlıkla ilgili Örgütlerin Sağlık İçerisindeki Yeri (DSÖ, TTB, THD, hasta dernekleri vb) | | Hafta 15 | öğrenci sunumları | | Hafta 16 | öğrenci sunumları | | |
1 | Sağlık ve Toplum DergisiSürekli Tıp Eğitimi Dergisi http://www.ttb.org.tr/STEDTıp Dünyası Dergisi | | |
1 | http://www.ttb.org.trFişek, N.H.: Halk Sağlığına Girişhttp://www.who.int/en/ ve http://www.who.int/countries/tur/en/Kent ve Sağlık Sempozyumu Bildiri Kitabı 2006 | | 2 | L F. Novick et al. Public Health Administration: Principles for Population-Based Management 2007 | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 7 | 12.11..2023 | 1 | 30 | Sunum | 10 | 7.12.2023 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 15 | 16.01.2024 | 1 | 60 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 5 | 5 | 25 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 5 | 5 | 25 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 6 | 36 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 1 | 4 | 4 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|