|
BIY4042 | Evrim | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | BİYOLOJİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Ali Osman BELDÜZ | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğretim Üyesi Fulya AY ŞAL | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, yeni gelişmelerin ışığında evrimin temel prensiplerini ögretmektir. Bu ders ayrıca, gen yapıları ve DNA?nın evrimi, genetic verilerin evrime, ökaryotik genomun organizasyonu üzerine ve çeşitli organizmalarla ilgili ekolojik çalışmalara uygulanması ve filogenetik ağaç çizimlerini öğretmeyi amaçlar. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Evrim kavramını ve kapsamını anlayabilmeli
| 1,2,4,9 | 1,5,6, | ÖK - 2 : | Yaşamın evrimsel kökenini anlayabilmeli.
| 1,2,4,9 | 1,5,6, | ÖK - 3 : | Evrimin teme mekanizmalarını öğrenip ilişkilendirebilmeli. | 1,2,4,9 | 1,5,6, | ÖK - 4 : | Filogenetiğin ilke ve yöntemlerini anlayabilmeli
| 1,2,4,9 | 1,5,6, | ÖK - 5 : | Evrim kavramının diğer bilimler üzerindeki ve sosyal hayat üzerindeki etkilerini anlayabilmeli. | 1,2,4,9 | 1,5,6, | ÖK - 6 : | filogeni kavramını anlayabilmeli | 1,2,4,9 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Evrim teorisinin orijini ve etkisi, Evrimin ekolojik yönü, Kalıtım: verimlilik ve mutantlaşabilme, Çeşitlilik, Mutasyon, Populasyon yapısı ve Genetik kusurlar, Populasyonların genetic yapısı üzerinde doğal seleksiyonun etkisi, Çok genin kontrolündeki karakterlerin seleksiyonu, Türleşme (Tür oluşumu), adaptasyon, Evrim tarihinin incelenmesi, Biyolojik çeşitliliğin tarihi, Biyocoğrafya, Evrimsel keşiflerin orijini, Moleküler düzeyde evrim, Türler arası etkileşimlerin evrimi, İnsanın evrimi, Evrim teorisinin sosyal etkileri. Filogenetik Ağaçlar. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Evrim tanımı, Evrim Kavramı, Hayatın Başlangıcı | | Hafta 2 | Evrim Kavramının Tarihi ve Evrim Teorileri | | Hafta 3 | Evrimin Delilleri: Analoji ve Homoloji | | Hafta 4 | Evrimin Delilleri: Evrimin Embriyolojik Kanıtları | | Hafta 5 | Evrimin Delilleri: Evrimsel Paleontolojik Kanıtlar | | Hafta 6 | Evrimin Delilleri: Moleküler Filogeni | | Hafta 7 | Varyasyonların Kaynakları: Varyasyon ve Mutasyonlar | | Hafta 8 | Popülasyon Genetiği: Hardy-Weinberg Yasası ve Genetik Sürüklenme | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Popülasyon Genetiği: Doğal Seçilim Türleri | | Hafta 11 | Evrimin Ürünü: Mikro Evrimsel Değişiklikler | | Hafta 12 | Evrimin Ürünü: Tür Kavramı ve Türleşme | | Hafta 13 | Prokaryot ve Ökaryotların Kökeni ve İnsanın Evrimi | | Hafta 14 | Filogenetik Ağaçlar ve Paket programlar ile 16S rDNA filogenetik ağaçlarının çizimi | | Hafta 15 | sunum programları ile öğrenci ödev sunumları | | Hafta 16 | Dönemsonu Sınavı | | |
1 | Evrim, Çeviren: Aykut Kence - A.Nihat Bozcuk 1.Baskı, Isbn: 978-9944-341-84-4, Palme Yayinevi, Ankara | | 2 | Evolutionary Biology, Futuyma, D. J., Crete University Press, 2000. | | |
1 | Molecular Evolution and Phylogenetics, Nei, M., Kumar S., Oxford University Press, 2000 | | 2 | Molecular Evolution and Phylogenetics, Page, R.D.M., Holmes E.C., Blackwell Science Inc., 1998. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 16/4/2024 | 60 | 20 | Sunum | 10-13 | 23/4/2024, 27/4/2024,7/5/2024,14/5/2024, | 30 | 12 | Ödev | 14 | 14/5/2024 | 30 | 18 | Dönem sonu sınavı | 15 | 21/5/2024 | 60 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 14 | 2 | 28 | Arasınav için hazırlık | 3 | 3 | 9 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 7 | 2 | 14 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 7 | 1 | 7 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 60 |
|