|
BIY3005 | Genetik - I | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | BİYOLOJİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Sabriye ÇANAKÇI | Diğer Öğretim Üyesi | PROF. DR. Ali Osman BELDÜZ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencilere temel genetik kavramların hemen hemen tamamını öğretmek ve klasik Mendel genetiğinin bütün alanlarında öğrencilerde bir temel oluşturmaktır. Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler için bu dersin nihai hedefi ise, Mendel'in temel yasaları ve modern genetiğin bu alana getirdiği katkıları konusunda öğrencileri bilgi sahibi yapmak, genetiğin daha ileri konularını anlayabilecek temel ve yeterli bilgilerle öğrencileri donatmaktır. Bunu başarabilmek için, öğrencilerin problem çözme ve analitik düşünme kabiliyetleri geliştirilecek ve genetikçilerin problemleri nasıl çözdüğü ve yeni keşifleri nasıl yaptığı öğretilecektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Mendelin 1. ve 2. kanunlarını ve bu kanunların sitogenetik ile ilişkisini anlamalı | 3,4,7 | 1, | ÖK - 2 : | Punnet karesini kullanarak çaprazlamaların sonuçları bulabilmeli | 3,4,7 | 1, | ÖK - 3 : | çaprazlama sonuçlarına khi kare testini uygulayabilmeli | 3,4,7 | 1, | ÖK - 4 : | test çaprazlamalarını da kullanarak genotipleri belirleyeceği bir deney dizayn edebilmeli ve deneyi açıklayabilmeli | 3,4,7 | 1, | ÖK - 5 : | eksik baskınlık ile eş baskınlığı karşılaştırabilmeli ve bunların kalıtım modunu tahmin edebilmeli | 3,4,7 | 1, | ÖK - 6 : | multiple aleleri, multiple lokusları ve bir genin birden fazla karakter üzerine etkisini tanımlayıp, açıklayabilmeli | 3,4,7 | 1, | ÖK - 7 : | tek bir genin kalıtımını açıklamak için soyağacı çizebilmeli ve soyağacında ilişkileri gösterebilmeli | 3,4,7 | 1, | ÖK - 8 : | genetik haritalar yapabilmeli | 3,4,7 | 1, | ÖK - 9 : | kantitatif genetik soruları çözebilmeli | 3,4,7 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Tarihçe, temel kavramlar ve kalıtım modelleri, deney organizmaları ve varyasyon, kalıtımın kromozomal temelleri, organizasyonu, gen etkileşimleri, istatistiki analiz, organizmalarda gen aktarımları, gen bağlantısı, rekombinasyon ve kromozom haritalama, doku uyumluluğu ve kendine kısırlık, kantitatif kalıtım ve fenotipik eksprasyon |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Genetiğin Tarihçesi | | Hafta 2 | Genetikte kullanılan deney hayvanları | | Hafta 3 | Monohibrit çaprazlama | | Hafta 4 | Kromozom ve Hücre Bölünmesi | | Hafta 5 | Dihibrit Çaprazlama ve Mendel oranlarından sapmalar | | Hafta 6 | Dihibrit Çaprazlama ve Mendel oranlarından sapmalar | | Hafta 7 | Genetikte İstatistiki Analiz | | Hafta 8 | Gen Bağlantısı | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Gen Bağlantısı | | Hafta 11 | Gen Bağlantısı | | Hafta 12 | Multiple Aleller | | Hafta 13 | Poligenik Kalıtım | | Hafta 14 | Poligenik Kalıtım | | Hafta 15 | Poligenik Kalıtım | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Genetik Ders Notları, Belduz vd, Biyoloji Bölümü, TRABZON, 2000 | | 2 | Schaum?s Genetics. Susan Elrod and William Stanfield, Fourth ed., 2001. | | |
1 | Ahmet Yıldırım, Yaşar Karadağ, Nejdet Kandemir, Mehmet Ali Sakin,Nobel Yayın Dağıtım, 2008, Ankara, ISBN 978-605-395-065-3 | | 2 | Genetik. William S. Klug and Michael R. Cummings. Çev. Ed. Prof. Dr. Cihan Öner. Palme Yayıncılık, Ankara, 2000. | | 3 | Instant Notes in Genetics. P. C. winter, G. I. Hickey and H. L. Fletcher, Bios Scientific Publishers, UK., 1998. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 24/11/2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 06/01/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 1 | 7 | 7 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 3 | 7 | 21 | Dönem sonu sınavı | 2 | 2 | 4 | Diğer 1 | 2 | 1 | 2 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|