|
HCH5007 | Hemşireliğin Kavramsal Çerçevesi - I | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencilerin sağlıklı ya da hasta bireye hemşirelik bakımı verirken; mesleki bilgilerinin yanı sıra hemşirelik ile ilgili kavramları bilmesini, benimsemesini ve uygulamasını sağlamaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Lisans üstü düzeyde hemşirelik teorik bilgi ve uygulamalarına temel oluşturacak hemşirelik kavramlarını bilecek ve ifade edebilecek
a | 4 | 3,5 | ÖK - 2 : | Sağlık, Çevre, İnsan ve Hemşirelik ile ilgili kavramlar arasındaki ilişkileri ifade edebilecek | 7 | 3,5 | ÖK - 3 : | Lisans üstü düzeydeki hemşirelik uygulamalarındbilginin davranışa dönüştürülmesi için önemli olan kavramları benimseyebilecek | 7 | 3,5 | ÖK - 4 : | Eleştirel düşünebilecek, mesleki güncel gelişmeleri izleyebilecek ve uygulamaya aktarabilecek | 3 | 3,5 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Hemşirelik ile ilgili temel kavram ve kuramlar; insan ve çevre kavramları ve birbiri ile ilişkileri;sağlık-hastalık kavramları; hemşirelik; mesleki tanımlar-ölçütler; hemşireliğin gelişimsel süreci, hemşirelik bakım planı ve modelleri; bütüncül bakış. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | İnsanın fiziksel ve duygusal gereksinimleri
İnsanın sosyal, psikolojik, sosyal, kültürel yönü
İnsan tutum, algı, davranış, inançları
İnsan ilişkileri ve önemi
İnsani değerler
Kişiliğin gelişimi
İnsan ve etki alanları
| | Hafta 2 | İnsani yaşama felsefesi
İnsanı insan yapan özellikler
Kendini tanıma ve insanı anlama
İnsan olarak kadın ve erkek
İnsan iradesi ve önemi
İnsanın gelişimi, değişimi ve yenilenmesi | | Hafta 3 | İdeal insan
İnsan doğasını anlama
İnsan ve sosyal ayna | | Hafta 4 | Ödev sunumu | | Hafta 5 | Çevrenin tanımı
Çevrenin boyutları
Biyolojik Çevre (beden içi ve beden dışı çevre)
Fiziksel Çevre (çevre kirliliği, gürültü, barınma vb.)
Sosyal Çevrenin Tanımı | | Hafta 6 | Hemşire kuramcılara göre çevre
Çevre insan ilişkisi
Çevre ile sağlık-hastalık ilişkisi
| | Hafta 7 | Çevre İle İlgili Kanun, Yönetmelik ve Genelgeler
Çevre Hukuku
Dünya Çevre Günü
Çevre İle İlgili Örgütler
| | Hafta 8 | Ödev sunumu | | Hafta 9 | Hemşire teorisyenlere göre sağlık Kavramı
Bütüncül sağlık kavramı
Sağlığın bileşenleri | | Hafta 10 | Hastalık kavramı
Hastalık Nedenleri: Tarihsel teori, Homeostatik Teori, Psikososyal Teori
Tıbbi ve sosyolojik modele göre hastalık | | Hafta 11 | Sağlığın ölçülmesi
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi
Sağlık Bakım uygulamalarını Etkileyen faktörler
Sağlık Bakımında Kalite ve kalite ölçümü
Koruyucu Sağlık Hizmetleri | | Hafta 12 |
Ödev sunumu | | Hafta 13 | Hemşire teorisyenlere göre hemşirelik tanımları
Meslek ölçütleri | | Hafta 14 | Hemşireliğin rol ve sorumlulukları | | Hafta 15 | Holistik yaklaşım ve hemşirelik | | Hafta 16 | Ödev sunumu | | |
1 | Ocakçı, A.F., Alpar, Ş.E. 2014; Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnek, İstanbul Tıp Kitabevi | | |
1 | Öz, F. 2004; Sağlık Alanında Temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Tic. A.Ş., Ankara. | | 2 | Velioğlu, P.1999; Hemşirelikte Kavramlar ve Kuramlar, Alaş Ofset, İstanbul. | | 3 | Öğretim üyesinin önerdiği konuya ilişkin makale ve kitaplar | | 4 | Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaktan ulaştığı makale ve kitaplar | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Sunum | 1 2 3 5 6 7 9 10 11 13 14 15 | | 3 | 50 | Ödev | 4 8 12 16 | | 3 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 10 | 14 | 140 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 0 | 0 | 0 | Arasınav | 0 | 0 | 0 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 4 | 4 | 16 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı | 0 | 0 | 0 | Diğer 1 | 3 | 14 | 42 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 240 |
|