|
JDZL7351 | Korunan Alanların Yönetimi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | HARİTA MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Yakup Emre ÇORUHLU | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Arazi yönetimi uygulamalarının yürütülmesinde özel mülkiyeti konu olan ve olmayan alanların çok çeşitli ve farklı mevzuat hükümlerine tabi olduğu bilinmektedir. Her alanın yönetimi farklı mevzuat hükümlerine tabi olmaktayken ve idaresi de farklı kurumlar tarafından yürütülmektedir. Bu ders kapsamında bu alanların varlığı, bu alanlarda rol alan aktörler, bu alanların tespiti ve tescili süreçleri, planlama ile olan ilişkisel durumları ele alınacaktır. Bu tip alanlardaki arsa ve arazi düzenlemesi, kentsel dönüşüm (yayla dönüşümü), mülkiyet ve imar haklarının aktarımı süreçleri irdelenecektir. Uygulama aşamasındaki mevcut sorunların; teknik, yasal ve kurumsal açıdan analizi yapılarak çözüm önerilerinin araştırılması ile ders tamamlanacaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Arazi yönetimi uygulamalarının yürütülmesinde özel mülkiyeti konu olan ve olmayan alanların çok çeşitli ve farklı mevzuatlar olduğunu kavrar | 11 | | ÖK - 2 : | Her alanın yönetiminde farklı kurumların rol aldığından ve bu kurumların neler olduğundan haberdar olur | 11 | | ÖK - 3 : | Bu alanların tespiti ve tescili süreçleri, planlama ile olan ilişkisel durumlarının arazi yönetimi uygulamalarının hızlı ve sorunsuz olarak yürütülmesine olan katısını kavrar. | 11 | | ÖK - 4 : | Uygulama aşamasındaki mevcut sorunların; teknik, yasal ve kurumsal açıdan analizini yaparak, sonuçlarını rapor haline getirir. | 9 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Korunan Alanların tespiti ve tescili ile başlayan süreçte, bu alanların farklı arazi yönetimi uygulamalarındaki durumu ve öneminin ortaya konulması ile kurumlar arası işbirliğinin sağlanması, mevcut uygulamalarının incelenmesi |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Kültür varlığı ve ilişkili korunan alanların tanımı | | Hafta 2 | Koruma Uygulama ve Denetim Büroları (KUDEB) yetki ve sorumluluğu | | Hafta 3 | Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü yetki ve sorumluluğu | | Hafta 4 | Kültür Varlıkları Koruma (Yüksek) Kurulu teşekkül, yetki ve sorumluluğu | | Hafta 5 | Özel Çevre Koruma Bölgesi, Doğal Sit Alanı, Tabiat Varlığı | | Hafta 6 | Tabiat Varlıkları Koruma Genel Müdürlüğü | | Hafta 7 | Tabiat Varlıkları Koruma (Bölge/Merkez) Komisyonu yetki ve sorumluluğu | | Hafta 8 |
sınav | | Hafta 9 | Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü
| | Hafta 10 | Milli park, Tabiat koruma alanı, Tabiat anıtı,
| | Hafta 11 | Yaban hayatını geliştirme sahası, Tabiat parkı, Ramsar ve sulak alan
| | Hafta 12 | Ormanlar, Mezarlıklar, Tarım alanları, Vakıf taşınmazlar
| | Hafta 13 | Denizel alanlar ve kıyılar
| | Hafta 14 | Arsa ve arazi düzenlemesi, kentsel dönüşüm, imar haklarının aktarımı
| | Hafta 15 | Uluslararası alanda korunan alanlar | | Hafta 16 | sınav | | |
1 | edited by Graeme L. Worboys, Michael Lockwood, Ashish Kothari, Sue Feary, Ian Pulsford, Protected Area Governance and Management, the Australian National University-Canberra: ANU Press, , ISBN: 9781925021684(paperback) 97881925021691(ebook), 933 pages, 2015 | | 2 | Taşınmaz Kültür Varlığı Korunma Alanları Coğrafi Veri Modeli Geliştirilmesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi BAP Projesi (Tamamlandı), FBB-2016-5528, 2016 | | 3 | 2863 sayılı yasa (1983) ve 644 sayılı KHK (2011) | | |
1 | Çoruhlu Y.E., Yildiz O., "Geographıcal Data Model for Cultural Immovable Propertıes", Survey Review, 2017 (https://doi.org/10.1080/00396265.2017.1325568) | | 2 | Çoruhlu Y.E., Yildiz O., "Geographical database for object-oriented land division modelling in Turkey", Land Use Policy, vol.68, pp.212-221, 2017 | | 3 | Çoruhlu Y.E., Inan H.I., Yilmaz H., Demir O., "Geographıc Data Model Of Foundatıon Immovable", Sıgma Journal of Engıneerıng and Natural Scıences-Sigma Muhendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, vol.33, pp.539-559, 2015 | | 4 | Saralioğlu M.Ö., Demir O., Çoruhlu Y.E., Saralioğlu E., "Data model design for qualified natural-protected area in Turkey", Survey Review, 2017 (https://doi.org/10.1080/00396265.2017.1388960 | | 5 | Demir O., Makul O., Çoruhlu Y.E., Yildiz O., "Development of a Geographıcal Database Based on Rıver Basın Management in the Land Management Terms", Fresenius Environmental Bulletin, vol.26, pp.2914-2924, 2017 | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | | 2 | 30 | Yıl içi çalışma | 14 | | | | Proje | 4 | | 14 | | Uygulama | 4 | | 21 | 15 | Ödev | 6 | | 20 | 5 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 3 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 13 | 39 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 12 | 48 | Laboratuar çalışması | 2 | 5 | 10 | Arasınav için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Arasınav | 3 | 7 | 21 | Uygulama | 2 | 10 | 20 | Ödev | 2 | 7 | 14 | Proje | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 20 | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 192 |
|