|
TDE6070 | Dil Bilimi Kavram ve İlke. - I | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Muzaffer UZUN | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Ana hatları ile dil bilimi alanını tanıtmak ve çalışma yöntemlerini öğretmek; dilin yazılı ve sözlü olarak kullanımına yönelik genel kuralları, eğilimleri ortaya koymak.
|
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | dil bilimi ve dil felsefesini kavrar; dil bilimi tarihçesini ve disiplin olarak felsefesini öğrenir.
| 1,3,6,7,8,9 | 1,3 | ÖK - 2 : | dil bilimi ile diğer bilim alanları arasındaki ilişkileri öğrenir, disiplinler arası çalışma yöntemlerini tanır.
| 1,3,6,7,8,9 | 1,3 | ÖK - 3 : | dil bilimi ekollerini, teorilerini öğrenir ve temsilcilerini tanır. | 1,3,6,7,8,9 | 1,3 | ÖK - 4 : | dil bilimi araştırma yöntemlerini kullanarak çalışma yapabilir. | 1,2,3,6,7,8,9 | 1,3,6 | ÖK - 5 : | dilin yazılı ve sözlü kullanımına ait genel kuralları, eğilimleri ortaya koyabilir. | 1,3,6,7,8,9 | 1,3,5,6 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dil felsefesi; dil biliminin tanımı, kapsamı, tarihçesi, başka bilimlerle ilgisi, dil bilimi ile geleneksel dil bilgisi arasındaki ilişki; dil bilimsel inceleme ve temel nitelikteki ayrımlar; belli başlı dil bilimi akımları ve temsilcileri. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dil olgusuna genel bir bakış; dilin niteliği, sesli göstergeler dizgesi olarak dil, dilin çeşitliliği
| | Hafta 2 | Dil biliminin tanımı ve yöntemsel ilkeleri; bir bilim dalı oluşu ve dil bilgisi,filoloji ve edebiyat bilimleri ile ilişkisi | | Hafta 3 | Dil bilimi tarihi; karşılaştırmalı dil bilimi,tarihsel dil bilimi | | Hafta 4 | Dil ve iletişim; dilsel iletişimin temel öğeleri, yazılı iletişimin işlevleri | | Hafta 5 | Gösterge ve gösterge dizgeleri; gösterge ve simge, dil göstergesi, dil göstergesinin özellikleri; gösterilen, gösteren, gönderge | | Hafta 6 | Genel dil bilimi; dizge kavramı, ikili karşıtlıklar; dil- söz, artzamanlılık - eş zamanlılık, dizgisel ve dizimsel ilişkiler, anlam ve değer | | Hafta 7 | Dilin çift eklemliliği ve dilsel birimler; dilin bağıntı eksenleri | | Hafta 8 | Doğal diller; doğal dillerin sınıflandırılması, doğal ve yapay diller; sözlü dilin öncelikli olması | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Dilin art zamanlı ve eş zamanlı gerçekliği. | | Hafta 11 | Ferdinand De Saussure sonrası dil bilimi; Prag, Kopenhag dil bilimi çevreleri; Martinet, Tesniére, Guillaume. | | Hafta 12 | ÖDEV TESLİMİ VE SUNUMU | | Hafta 13 | Amerikan Yapısalcılığı; Sapir, Haris; Chomsky, Üretici Dönüşümsel Dil Bilgisi | | Hafta 14 | Üretici- Dönüşümsel Dil Bilgisi'nde tanımlar ve temel kavramlar; Türkçeye uygulanması | | Hafta 15 | Günümüz dil bilimi çalışmaları | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Vardar, Berke. 1998; Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Multilingual Yayınları, İstanbul. | | 2 | Kıran, Z.-Kıran, A. 2006; Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları, Ankara. | | |
1 | Kıran, Zeynel. 1986; Saussure'den Günümüze Dilbilim Akımları, Onur Yayınları, Ankara . | | 2 | Harris R. - Taylor, T. J. 2002; Dil Bilimi Düşününde Dönüm Noktaları I,(Çev. E.E.Taylan- Cem Taylan), TDK Yayınları, Ankara. | | 3 | Lyons, Jhon. 1983; Kuramsal Dilbilime Giriş, (Çev. Ahmet Kocaman),TDK Yayınları, Ankara. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 14/11/2016 | 1 | 30 | Sunum | 12 | 13/12/2016 | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 16/01/2017 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 8 | 14 | 112 | Arasınav için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 6 | 4 | 24 | Toplam Çalışma Yükü | | | 188 |
|