|
TDE6340 | Türkiye Türkçesi Ağızları - I | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Bahadır GÜNEŞ | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Muzaffer UZUN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Türkiye Türkçesi ağızlarının genel özellikleri, tarihî arka planı ve yapılan araştırmaların niteliği hakkında bilgi sahibi olmak |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Ağız kavramı ve Türkiye Türkçesi ağızları hakkında bilgi sahibi olabilecekler | 1,2,7,8 | 1,5, | ÖK - 2 : | Türkiye Türkçesi ağızları üzerine yapılan çalışmaları kavrayabilecekler | 1,2,7,8 | 1,5, | ÖK - 3 : | Türkiye Türkçesi ağızlarının genel özelliklerini kavrayabilecekler | 1,2,7,8 | 1,5, | ÖK - 4 : | Türkiye Türkçesi ağızlarının sınıflandırılmasını kavrayabilecekler | 1,2,7,8 | 1,5, | ÖK - 5 : | Türkiye Türkçesi ağızlarının ağız gruplarını ve özelliklerini kavrayabilecekler | 1,2,7,8 | 1,5, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Türkiye Türkçesi ağızlarının sınırları, sınıflandırılması, ağız grupları ve bu grupların ses ve şekil bilgisi ile söz varlığı özellikleri |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Ağız terimi, tanımlar, karşılatırmalı değerlendirmeler | | Hafta 2 | Ölçünlü dil ve ağız; seçilme, kodlanma, işlevlerin geliştirilmesi ve kabul | | Hafta 3 | Ağız araştırmalarının dil çalışmaları açısından önemi | | Hafta 4 | Ağız araştırması nasıl yapılır? Araştırma sahası, bölgenin tarihî, coğrafi ve etnik yapısı | | Hafta 5 | Ağız araştırması nasıl yapılır? Kaynak kişi, derleme yöntemleri | | Hafta 6 | Ağız araştırması nasıl yapılır? Derlemelerin kaydedilmesi, metinlerin niteliği | | Hafta 7 | Ağız araştırması nasıl yapılır? Kayıtların deşifre edilmesi, teknolojiden yararlanma | | Hafta 8 | Türkiye Türkçesi ağızlarının araştırılması; tarihî arka plan | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Türkiye Türkçesi ağızları hakkında yapılan araştırmalar; yabancı ve yerli araştırmacılar | | Hafta 11 | Türkiye Türkçesi ağızlarının tasnifi; ilk tasnifler, tasniflerde kullanılan ölçütler | | Hafta 12 | Sunum / Ödev | | Hafta 13 | Türkiye Türkçesi ağız metinleri üzerinde gramer çalışmaları | | Hafta 14 | Türkiye Türkçesi ağız metinleri üzerinde gramer çalışmaları | | Hafta 15 | Türkiye Türkçesi ağız metinleri üzerinde gramer çalışmaları | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Karahan, L. 1996; Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, TDK Yayınları, Ankara. | | 2 | Karahan, L. vd. 2018; Ağız Atlası Kılavuz Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara. | | |
1 | Korkmaz, Z. 2005; Türk Dili Üzerine Araştırmalar, C. II, TDK Yayınları, Ankara. | | 2 | Demir, N. 2013; Ankara Örneğinde Ağızların Belgelenmesi, TDK Yayınları, Ankara. | | 3 | Gülsevin, G. 2010; Yaşayan ve Tarihi Türkiye Türkçesi Ağızları, Özel Kitaplar, İstanbul. | | 4 | Komisyon. 1999; Ağız Araştırmaları Bilgi Şöleni Bildirileri, TDK Yayınları, Ankara. | | 5 | İlgili lisansüstü tezler ve bilimsel makaleler. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 21/11/2024 | 2 | 30 | Ödev | 12 | 19/12/2024 | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 16/01/2025 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 6 | 14 | 84 | Sınıf dışı çalışma | 6 | 14 | 84 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 9 | 2 | 18 | Arasınav | 3 | 1 | 3 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 8 | 3 | 24 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Dönem sonu sınavı | 4 | 1 | 4 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|