|
DIS 549 | Toplum Ağız - Diş Sağlığı | 1+3+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | DİŞ HEKİMLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 1 saat teorik ve 3 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk GÜDÜK | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Esra Baltacıoğlu, Prof. Dr. Seda Nur Turğut,, Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk Güdük, Dr. Öğr. Üyesi. Kıvanç Dülger | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Toplum ağız diş sağlığının önemini belirtmek; Ülkemiz çocuklarında çürük prevalansı, koruyucu diş hekimliğinin önemi ve tedavi yöntemlerinin topluma öğretilmesi, diş çürüğünden korunmada anne ve çocuk beslenmesinin etkisi, hipoplazi yaygınlığı ve korunması, çocukta diş renklenmelerinden korunmanın aktarılması,
Ortodontik tedavilerin gereği ve öneminin topluma anlatılması,
Periodontal hastalıklardan korunmak için bireysel ve toplumsal düzeyde yapılması gereken işlemler, epidemiyolojik bir çalışmayı planlama bilgileri, periodontal hastalıklar ile genel sağlık ilişkisinin öğretilmesi,
Sağlık çalışanlarının klinik ve sosyal becerilerinin entegrasyonunu sağlamak ve çalışanların toplum ve bireyler için önemine onları motive etmektir. Okulumuzda farklı bilim dallarından personel desteği ile multidisiplinler birlikte çalışma içersinde çalışmaktadır.
Sabit protetik restorasyonların ağız ortamında neden olduğu değişimler ve önlemler hakkında bilgilendirmek.
Bölümlü ve total protezlerin ağız ortamında ve dişlerde oluşturduğu kötü sonuçların nedenleri ve protezlerin bakımı, temizliği.
Diş hekimliği öğrencilerini geriatri konusunda bilgilendirmektir.
Diş Hekimliği öğrencilerine oral kanser nedir, erken teşhis yöntemleri ve toplumda oral kanser görülme sıklığı hakkında bilgilendirmek
|
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | ailelerin ve grupların, ağız sağlıklarını daha yüksek seviyeye çıkarabilecek yeterlilikte olmalıdırlar.
| | 1 | ÖK - 2 : | periodontal hastalıklar hakkında bireylerin ve toplumun bilinçlendirilmesinin, epidemiyolojik alan çalışmalarında kullanılması gereken indeksler ve yöntemlerin ve periodontal hastalıkların genel sağılığa etkisinin öğrenmelidirler.
| | 1 | ÖK - 3 : | diş hekiminin tedavi planlamasında bireyin ağız koşullarını dikkate alma gereği ve uygulanacak tedavinin olası etkileri konusunda bilgi kazanmalıdırlar.
| | 1 | ÖK - 4 : | kötü yapılmış total ve bölümlü protezlerin ne gibi sorunlar yarattığı, bunlar için ne gibi önlemler alınması gerektiği ve protezlerin bakımlarının nasıl yapılacağı bilmelidirler.
| | | ÖK - 5 : | yaşlıyı tanımalı, geriatrik hastayı farklı şekilde tedavi etmelidirler
| | 1 | ÖK - 6 : | oral kanser erken teşhis ve tedavi yöntemleri, oral kanser epidemiyolojisini öğrenmelidirler
| | 1 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Ülkemiz Çocuklarında Çürük Prevelansı; Ağız Hijyeni Motivasyonu ağız sağlığı programları,bireysel fluorid uygulamaları ve fluorid reçeteleri;fluorid toksikolojisi;diş çürüğünden ve hipoplaziler ve korunma yolları dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Toplum ağız ve diş sağlığı ile ortodontinin ilişkisi.
Büyük populasyonlarda periodontal değerlendirme için kullanılan indeks sistemleri, toplumda periodontal sağlık için yapılması gereken işlemler, periodontal hastalıklardan korunma yöntemleri, diş hekimliğinde epidemiyoloji, ağız diş sağlığı ile genel sağlık arasındaki ilişki
Sabit protetik restorasyonların taşıması gereken temel nitelikler;ağız mikroflorasına etkileri; protez öncesi, sonrası ve yapım aşamalarında periodontal sağlığa etkileri.
Protezlerin bakım ve temizliği, ağız hijyeni, ağızda kalan dişlerin planlama yönünden önemi.
Protez kullanımı ve geriatri, protezlerin temizliği ve hijyenin korunması, yaşlı hastada beslenmenin önemi.
Oral kanser nedir, teşhis yöntemleri, farklı toplumlarda görülme sıklığı, en çok rastlanılan tipleri.
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Toplum ağız diş bakım alışkanlıklarına ve tedavi hizmet kullanımına ilişkin tutum ve davranışların incelenmesi | | Hafta 2 | Sağlığın yönetilmesi kavramı/ Modern çağın diş hekimliği hizmeti/ Değişen paradigma ve bileşenleri | | Hafta 3 | Sağlığın iyileştirilmesi (health promotion) ilk aşama sağlık eğitim- Sağlık eğitimi teori ve modelleri | | Hafta 4 | Sağlık Eğitimi - İletişim Becerileri | | Hafta 5 | Diş çürüğünün epidemiyolojisi | | Hafta 6 | Ağız-Diş Sağlığı Taramaları-I | | Hafta 7 | Ağız-Diş Sağlığı Taramaları-II | | Hafta 8 | Türkiye ağız-diş sağlığı profil-I
| | Hafta 9 | Türkiye ağız-diş sağlığı profil-II | | Hafta 10 | Engelli Çocuklarda Koruyucu Hekimlik | | Hafta 11 | Hipoplazi oluşumu ve nedenleri
| | Hafta 12 | Hipoplazi Yaygınlığı ve Korunması | | Hafta 13 | Erken çocukluk çağı çürükleri | | Hafta 14 | Diş çürüğünden korunmada anne ve çocuk beslenmesi | | Hafta 15 | Arasınav
| | Hafta 16 | | | Hafta 17 | Periodontolojinin Toplum Sağlığındaki Yeri- Bireysel ve Kitlesel Eğitim Programları | | |
1 | Mathewson RS, Primosch RE, Morrison JT. 1995; Fundamentals of Pediatric Dentistry, Third edition, Quintessence Publishing Co. | | 2 | Welbury R.1997;Paediatric Dentistry, Oxford, Newyork, Tokyo, Oxford University Press. | | 3 | Carranza FA, Takei HH, Newman HG. 2002; Carranza?s clinical periodontology, ninth edition, WB Saunders Company Philadelphia. | | |
1 | Fejerskov O, Kidd E. 2004; Dental caries the disease and its clinical management. Blackwell, Munksgaard | | 2 | Axelsson P. 2000; Diagnosis and risk prediction of dental caries. Quintessence Publishing Co. Ltd.,Chicago | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 15 30 | 20/12/2024 13/05/2025 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 31 | 12/06/2025 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 1 | 28 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 28 | 84 | Arasınav için hazırlık | 1 | 5 | 5 | Arasınav | 1 | 2 | 2 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|