|
END3015 | Sayısal Karar Verme | 3+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Gökhan ÖZÇELİK | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Karar problemlerinin doğru bir şekilde yapılandırabilme becerisi kazandırmak, karar probleminin yapısını anlayıp uygun yöntemlerin seçme becerisi kazandırmak, hem sayısal hem sözel faktörlerden etkilenen karar problemlerini çözebilme becerisi kazandırmak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Karar problemlerinin çözümü için veri toplama, işleme, modelleme, deney yapma, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 2 | | ÖK - 2 : | Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi | 4 | | ÖK - 3 : | Karar problemlerinin belirlenmesi, tanımlanması, analiz edilmesi, modellenmesi ve çözme becerisi | 5 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Karar Verme Süreci, Belirsizlik ve Risk Altında Karar Verme, Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri (AHP, ANP, TOPSIS, PROMETHEE), Bilgisayar Uygulamaları (Super Decision) |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş: Karar verme, sayısal karar verme, karar analizinin gerekliliği, karar verme süreci, karar verme ortamları | | Hafta 2 | Karar problemlerinin Modellenmesinde Kullanılan Araçlar; Karar Ağaçları, Etki Diyagramları, Karar Matrisleri
| | Hafta 3 | Belirsizlik altında karar verme: Maksimaks (İyimser) Karar Verme Yöntemi, Maksimin (Kötümser) Karar Verme Yöntemi, Minimaks Pişmanlık Karar Verme Yöntemi, Dengelendirilmiş İyimserlik Kötümserlik Karar Verme Yöntemi, Eş Olasılık Karar Verme Yöntemi | | Hafta 4 | Çok Kriterli Karar Verme: Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) | | Hafta 5 | Çok Kriterli Karar Verme: Analitik Ağ Süreci (ANP) | | Hafta 6 | Super Decision Paket Programı ile Uygulamalar | | Hafta 7 | Çok Kriterli Karar Verme: TOPSIS Metodu | | Hafta 8 | AHP, ANP ve TOPSIS ile ilgili Örnek Uygulamalar | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Çok Kriterli Karar Verme: MOORA Metodu | | Hafta 11 | Çok Kriterli Karar Verme: PROMETHEE Metodu | | Hafta 12 | Çok Kriterli Karar Verme: PROMETHEE Metodu | | Hafta 13 | MOORA ve PROMETHEE ile ilgili Örnek Uygulamalar | | Hafta 14 | Proje Sunumları | | Hafta 15 | Proje Sunumları | | Hafta 16 | Yarıyıl sonu sınavı | | |
1 | Yıldırım, B. F. ve Önder E. 2014; Operasyonel, Yönetsel ve Stratejik Problemlerin Çözümünde Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Dora Yayınları, Bursa | | 2 | Özbek, A. 2017; Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ve Excel İle Problem Çözümü, Seçkin Yayınları | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 2/12/2020 | 2 | 25 | Dönem sonu sınavı | 16 | 27/01/2021 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 5 | 1 | 5 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Proje | 20 | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 109 |
|