|
MIML7710 | Duyu ve Duygu Ekseninde Mekansal Okumalar | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Aslıhan ÖZTÜRK | Diğer Öğretim Üyesi | - | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Mekansal deneyimleme sürecinde öznenin bedeninde oluşan fiziksel ve zihinsel durumların tartışılmasını hedefleyen ders, bu süreçte duyular ile algılanan çevrenin bireydeki duygusal oluşumları üzerine yoğunlaşır. Mekana ait özellikler bireyin zihninde anlamlandırılırken anlık ve uzun süreli etkiler yaratır. Bu etkilerin fenomenolojik yöntem üzerinden incelenerek duyu, duygu ve mekan üçlüsünün ilişkisini incelemek bu dersin amacını oluşturur. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Duyu, duygu ve mekan ilişkisini çözümleyebileceklerdir. | 2,4,5 | 1,2,3, | ÖK - 2 : | Psikoloji, felsefe ve mimarlık disiplinlerinin ilişkileri hakkında bilgi edineceklerdir. | 2,4,5 | 1,2,3, | ÖK - 3 : | Hafıza ve mekan arasındaki ilişkiyi algılayabileceklerdir. | 2,4,5 | 1,2,3, | ÖK - 4 : | Fenomenolojik yöntemin kullanım alanlarını ayırt edebileceklerdir. | 2,4,5 | 1,2,3, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Mekanın duyular aracılığı ile öznede oluşturduğu duyguların var olan mekan ve mekansal anlatım örnekleri üzerinden incelenmesi.
Mekansal auranın bellek ile olan ilişkisinin incelenmesi. Mekanın duyumsanması sonucu bellekte yer eden parçaların yakın ve uzak gelecekteki etkilerinin tartışılması. Gelecekte deneyimlenen mekanlara geçmişteki duygusal deneyimlerin etkilerinin yorumlanması.
Fenomenolojik yaklaşım yöntemi üzerinden mekanların duyumsanması ve bu duyguların analiz edilme süreçlerinin öğretilmesi. Mimarlık, felsefe ve psikoloji arakesitinde mekanların yorumlanabilmesi. Toplumsal duygular ve hafızanın gelecek nesillere ve toplumun şekillenmesine etkisinin tartışılması. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş ve dersin tanıtılması | | Hafta 2 | Mekansal algı kavramı ve duyumsama | | Hafta 3 | Duyu, duygu ve mekan ilişkisinin tartışılması ve okuma ödevleri | | Hafta 4 | Yer, hafıza ve duygu kavramının ilişkilendirilmesi ve okuma ödevleri | | Hafta 5 | Felsefe, psikoloji ve mekan okumaları: Marcel Proust, Merleau -Ponty, Juhani Pallasmaa, Alain De Botton | | Hafta 6 | Felsefe, psikoloji ve mekan okumaları: Byung-Chul Han | | Hafta 7 | Felsefe, psikoloji ve mekan okumaları: Maurice Halbwachs, Paul Connerton | | Hafta 8 | Bellek ve toplum kavramı. Toplumu etkileyen acı, zafer, sevinç gibi hissedilen duyguların toplum geleceğine etkisi. | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Fenomenolojik yöntemin irdelenmesi | | Hafta 11 | Fenomenoloji ve mimarlık ilişkisine dayalı bir çalışma alanı belirlenmesi | | Hafta 12 | Belirlenen alanda mekan-duygu ilişkisini içeren metin yazımı ve tartışılması | | Hafta 13 | Belirlenen alanda mekan-duygu ilişkisini içeren metin yazımı ve tartışılması | | Hafta 14 | Belirlenen alanda mekan-duygu ilişkisini içeren metin yazımı ve tartışılması | | Hafta 15 | Metinlerin sunumu | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Merleau-Ponty M., Algının Fenomenolojisi | | 2 | Özgen N., Yer ve Duygu | | 3 | Creswell J.W., Nitel Araştırma Yöntemleri | | 4 | Halbwachs M., Kolektif Hafıza | | 5 | Rampley M., Geçmiş Şeyleri Hatırlamak | | 6 | Chul Han B., Palyatif Toplum | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 27.11.2023 | 2 | 30 | Kısa sınav | 12 | | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 24.01.2024 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 6 | 14 | 84 | Arasınav | 1 | 3 | 3 | Ödev | 2 | 14 | 28 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 8 | 32 | Dönem sonu sınavı | 2 | 4 | 8 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|