Türkçe | English
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MİMARLIK ANABİLİM DALI
DOKTORA
Ders Bilgi Paketi
http://www.mimarlik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3772605
FBE
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MİMARLIK ANABİLİM DALI / DOKTORA
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

MIML7710Duyu ve Duygu Ekseninde Mekansal Okumalar3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiDoktora
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüMİMARLIK ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze , Uygulama
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Aslıhan ÖZTÜRK
Diğer Öğretim Üyesi-
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Mekansal deneyimleme sürecinde öznenin bedeninde oluşan fiziksel ve zihinsel durumların tartışılmasını hedefleyen ders, bu süreçte duyular ile algılanan çevrenin bireydeki duygusal oluşumları üzerine yoğunlaşır. Mekana ait özellikler bireyin zihninde anlamlandırılırken anlık ve uzun süreli etkiler yaratır. Bu etkilerin fenomenolojik yöntem üzerinden incelenerek duyu, duygu ve mekan üçlüsünün ilişkisini incelemek bu dersin amacını oluşturur.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Duyu, duygu ve mekan ilişkisini çözümleyebileceklerdir.2,4,51,2,3,
ÖK - 2 : Psikoloji, felsefe ve mimarlık disiplinlerinin ilişkileri hakkında bilgi edineceklerdir. 2,4,51,2,3,
ÖK - 3 : Hafıza ve mekan arasındaki ilişkiyi algılayabileceklerdir.2,4,51,2,3,
ÖK - 4 : Fenomenolojik yöntemin kullanım alanlarını ayırt edebileceklerdir. 2,4,51,2,3,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Mekanın duyular aracılığı ile öznede oluşturduğu duyguların var olan mekan ve mekansal anlatım örnekleri üzerinden incelenmesi. Mekansal auranın bellek ile olan ilişkisinin incelenmesi. Mekanın duyumsanması sonucu bellekte yer eden parçaların yakın ve uzak gelecekteki etkilerinin tartışılması. Gelecekte deneyimlenen mekanlara geçmişteki duygusal deneyimlerin etkilerinin yorumlanması. Fenomenolojik yaklaşım yöntemi üzerinden mekanların duyumsanması ve bu duyguların analiz edilme süreçlerinin öğretilmesi. Mimarlık, felsefe ve psikoloji arakesitinde mekanların yorumlanabilmesi. Toplumsal duygular ve hafızanın gelecek nesillere ve toplumun şekillenmesine etkisinin tartışılması.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Giriş ve dersin tanıtılması
 Hafta 2Mekansal algı kavramı ve duyumsama
 Hafta 3Duyu, duygu ve mekan ilişkisinin tartışılması ve okuma ödevleri
 Hafta 4Yer, hafıza ve duygu kavramının ilişkilendirilmesi ve okuma ödevleri
 Hafta 5Felsefe, psikoloji ve mekan okumaları: Marcel Proust, Merleau -Ponty, Juhani Pallasmaa, Alain De Botton
 Hafta 6Felsefe, psikoloji ve mekan okumaları: Byung-Chul Han
 Hafta 7Felsefe, psikoloji ve mekan okumaları: Maurice Halbwachs, Paul Connerton
 Hafta 8Bellek ve toplum kavramı. Toplumu etkileyen acı, zafer, sevinç gibi hissedilen duyguların toplum geleceğine etkisi.
 Hafta 9Arasınav
 Hafta 10Fenomenolojik yöntemin irdelenmesi
 Hafta 11Fenomenoloji ve mimarlık ilişkisine dayalı bir çalışma alanı belirlenmesi
 Hafta 12Belirlenen alanda mekan-duygu ilişkisini içeren metin yazımı ve tartışılması
 Hafta 13Belirlenen alanda mekan-duygu ilişkisini içeren metin yazımı ve tartışılması
 Hafta 14Belirlenen alanda mekan-duygu ilişkisini içeren metin yazımı ve tartışılması
 Hafta 15Metinlerin sunumu
 Hafta 16Dönem Sonu Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Merleau-Ponty M., Algının Fenomenolojisi
2Özgen N., Yer ve Duygu
3Creswell J.W., Nitel Araştırma Yöntemleri
4Halbwachs M., Kolektif Hafıza
5Rampley M., Geçmiş Şeyleri Hatırlamak
6Chul Han B., Palyatif Toplum
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 27.11.2023 2 30
Kısa sınav 12 1 20
Dönem sonu sınavı 16 24.01.2024 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 3 14 42
Arasınav için hazırlık 6 14 84
Arasınav 1 3 3
Ödev 2 14 28
Dönem sonu sınavı için hazırlık 4 8 32
Dönem sonu sınavı 2 4 8
Toplam Çalışma Yükü225