Türkçe | English
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI ANABİLİM DALI
DOKTORA
Ders Bilgi Paketi
https://www.ktu.edu.tr/sbetcc
Tel: +90 0462 0462 377 21 58
SBE
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI ANABİLİM DALI / DOKTORA
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

TCCL6006Postkolonyal Feminizm3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiDoktora
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüTOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Gülmelek DOĞANAY
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Postkolonyal feminizm, postkolonyal teori ve feminizmin kesişiminde ortaya çıkan bir alan olarak, ırk, cinsiyet ve sınıf gibi farklı kimlik kategorilerinin nasıl bir araya geldiğini ve etkileşimde bulunduğunu inceler. Bu dersin amacı öğrencilerin postkolonyal feminist düşüncenin temel kavramlarını, teorik çerçevelerini ve uygulamalarını anlamalarını sağlamaktır.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Postkolonyal feminist düşüncedeki teorik kavramları öğrenirler3,41,5,6,
ÖK - 2 : Postkolonyal feminist düşüncedeki teorik kavramları yorumlarlar3,41,5,6,
ÖK - 3 : Postkolonyal feminist düşüncedeki teorik kavramları araştırmalarında kullanabilirler.3,41,5,6,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Bu derste feminist postkolonyal teorilerin, Doğulu ve kadın toplumsal kategorilerini nesneleştiren oryantalist bilgi eleştirisi üzerinde durulacaktır. Bu kapsamda sömürgecilik, oryantalizm ve postkolonyallik tartışmalarına yer verilecek ve Doğulu kadınların siyasal söylem içerisinde nasıl kültürel öteki olarak kurulduğu ortaya konacaktır. Postkolonyal bir özne olarak kabul edilen kadın toplumsal cinsiyetinin ırk, millet, kültür ve sınıfsal farklılıklarla olan kesişimi de dışarıda bırakılmayacaktır. Bu bağlamda, kesişimsellik, kültürel fark, melezlik, temas alanları, maduniyet, iktidar, özne, söylem gibi kavramlar ön plana çıkarılacaktır.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Dersin Tanıtımı
 Hafta 2Sömürgeci ve Sömürgeleştirilen
 Hafta 3Şarkiyatçılık: Batı?nın Doğu İmajları
 Hafta 4Erotikleştirilmiş Doğu, Cinsellik ve Mekânsallık
 Hafta 5Yapısöküm, Postkolonyalizm ve Madunluk
 Hafta 6Postkolonyalizm ve Kültürel Melezlik
 Hafta 7Postkolonyal Teorinin Eleştirisi
 Hafta 8Postkolonyal Feminizm Nedir?
 Hafta 9Ara sınav
 Hafta 10Postkolonyal Feminist Tartışmalar I: İktidar, Bilgi ve Öznellik
 Hafta 11Postkolonyal Feminist Tartışmalar II: Madun Konuşabilir mi?
 Hafta 12Postkolonyal Feminist Tartışmalar III: Cinsiyet, Irk ve Sınıf
 Hafta 13Postkolonyal Feminist Tartışmalar IV: Ulus, Kültürel Fark ve Kadın
 Hafta 14Postkolonyal Feminist Tartışmalar V: Gezi Yazarlığı ve Sömürgecilik
 Hafta 15Proje Sunumları
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Reina Lewis ve Sara Mills (2003), Feminist Postcolonial Theory: A reader, Routledge.
2Edward Said (2010), Şarkiyatçılık: Batı?nın Şark Anlayışları, Metis.
3Robert J.C. Young (2024), Postkolonyalizm: Çok Kısa Bir Giriş, İletişim.
 
İlave Kaynak
1Ania Loomba (2018), Kolonyalizm Postkolonyalizm, Ayrıntı.
2Gayatri Chakravorty Spivak (2017), Yapısöküm, Postkolonyalizm, Madunluk, Zoom Kitap.
3Chandra Talpade Mohanty (2009), Sınır Tanımayan Feminizm: Teoriyi Sömürgeleştirilmekten Kurtarmak, Dayanışmayı Örmek, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 16.04.2025 2 30
Yıl içi çalışma 15 06.2025 2 20
Dönem sonu sınavı 16 19.06.2025 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Arasınav için hazırlık 11 12 132
Arasınav 4 3 12
Ödev 3 3 9
Dönem sonu sınavı için hazırlık 12 2 24
Dönem sonu sınavı 3 2 6
Toplam Çalışma Yükü225