|
TCCL6006 | Postkolonyal Feminizm | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Gülmelek DOĞANAY | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Postkolonyal feminizm, postkolonyal teori ve feminizmin kesişiminde ortaya çıkan bir alan olarak, ırk, cinsiyet ve sınıf gibi farklı kimlik kategorilerinin nasıl bir araya geldiğini ve etkileşimde bulunduğunu inceler. Bu dersin amacı öğrencilerin postkolonyal feminist düşüncenin temel kavramlarını, teorik çerçevelerini ve uygulamalarını anlamalarını sağlamaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Postkolonyal feminist düşüncedeki teorik kavramları öğrenirler | 3,4 | 1,5,6, | ÖK - 2 : | Postkolonyal feminist düşüncedeki teorik kavramları yorumlarlar | 3,4 | 1,5,6, | ÖK - 3 : | Postkolonyal feminist düşüncedeki teorik kavramları araştırmalarında kullanabilirler. | 3,4 | 1,5,6, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bu derste feminist postkolonyal teorilerin, Doğulu ve kadın toplumsal kategorilerini nesneleştiren oryantalist bilgi eleştirisi üzerinde durulacaktır. Bu kapsamda sömürgecilik, oryantalizm ve postkolonyallik tartışmalarına yer verilecek ve Doğulu kadınların siyasal söylem içerisinde nasıl kültürel öteki olarak kurulduğu ortaya konacaktır. Postkolonyal bir özne olarak kabul edilen kadın toplumsal cinsiyetinin ırk, millet, kültür ve sınıfsal farklılıklarla olan kesişimi de dışarıda bırakılmayacaktır. Bu bağlamda, kesişimsellik, kültürel fark, melezlik, temas alanları, maduniyet, iktidar, özne, söylem gibi kavramlar ön plana çıkarılacaktır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin Tanıtımı | | Hafta 2 | Sömürgeci ve Sömürgeleştirilen | | Hafta 3 | Şarkiyatçılık: Batı?nın Doğu İmajları | | Hafta 4 | Erotikleştirilmiş Doğu, Cinsellik ve Mekânsallık | | Hafta 5 | Yapısöküm, Postkolonyalizm ve Madunluk | | Hafta 6 | Postkolonyalizm ve Kültürel Melezlik | | Hafta 7 | Postkolonyal Teorinin Eleştirisi | | Hafta 8 | Postkolonyal Feminizm Nedir? | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Postkolonyal Feminist Tartışmalar I: İktidar, Bilgi ve Öznellik | | Hafta 11 | Postkolonyal Feminist Tartışmalar II: Madun Konuşabilir mi? | | Hafta 12 | Postkolonyal Feminist Tartışmalar III: Cinsiyet, Irk ve Sınıf | | Hafta 13 | Postkolonyal Feminist Tartışmalar IV: Ulus, Kültürel Fark ve Kadın | | Hafta 14 | Postkolonyal Feminist Tartışmalar V: Gezi Yazarlığı ve Sömürgecilik | | Hafta 15 | Proje Sunumları | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Reina Lewis ve Sara Mills (2003), Feminist Postcolonial Theory: A reader, Routledge. | | 2 | Edward Said (2010), Şarkiyatçılık: Batı?nın Şark Anlayışları, Metis. | | 3 | Robert J.C. Young (2024), Postkolonyalizm: Çok Kısa Bir Giriş, İletişim. | | |
1 | Ania Loomba (2018), Kolonyalizm Postkolonyalizm, Ayrıntı. | | 2 | Gayatri Chakravorty Spivak (2017), Yapısöküm, Postkolonyalizm, Madunluk, Zoom Kitap. | | 3 | Chandra Talpade Mohanty (2009), Sınır Tanımayan Feminizm: Teoriyi Sömürgeleştirilmekten Kurtarmak, Dayanışmayı Örmek, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 16.04.2025 | 2 | 30 | Yıl içi çalışma | 15 | 06.2025 | 2 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 19.06.2025 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 11 | 12 | 132 | Arasınav | 4 | 3 | 12 | Ödev | 3 | 3 | 9 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 12 | 2 | 24 | Dönem sonu sınavı | 3 | 2 | 6 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|