|
SOSZ5520 | Nitel Araştırma Yöntemleri | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | SOSYOLOJİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Hüseyin YADİGAROĞLU | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Serdal FİDAN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders, kalitatif yöntemler yaklaşımına odaklanmaktadır. Bu yöntem, sosyal ortamlarda doğal süreçte ortaya çıkan insanların davranışları ve inançları hakkında ayrıntılı bilgi edinmenin çeşitli araçlarını içerir. Bu ders, öğrencilere bu metodolojik yaklaşımın temelini oluşturan kuramsal perspektifleri tanıtmayı ve niteliksel verilerin toplanması, analiz edilmesi, yazılması ve kullanılması konularındaki teknik konuları tartışmayı amaçlamaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Nitel yöntemlerin temelini oluşturan teorik yönelimlere ilişkin bir anlayışa sahip olur. | 1,3 | 1, | ÖK - 2 : | Niteliksel araştırma ile verimli bir şekilde ele alınan ve bunlarla ilgili ele alınabilecek soruların çeşitlerini anlar. | 3,5,14 | 1, | ÖK - 3 : | Niteliksel veri toplama yöntemlerini öğrenir ve uygular. | 5,10,14 | 1,3, | ÖK - 4 : | Niteliksel verileri analiz edebilir. | 2,3,14 | 1,3, | ÖK - 5 : | Bir projenin boyutlarını formüle ederek tasarlayıp uygulayabilecek ve değerlendirebilir. | 3,14 | 1,3, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bu ders nitel araştırma yöntemleri ve tasarımları hakkında bir anlayış geliştirmeye yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Dersin odağında, araştırma problemlerinin tanımlanması ve oluşturulması, tasarımların geliştirilmesi, veri toplanması ve bu problemlerin çözümünde analiz prosedürlerinin uygulanması yer almaktadır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş: Nitel Araştırma Gereği | | Hafta 2 | Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri | | Hafta 3 | Nitel Araştırma Desenleri | | Hafta 4 | Örneklem-örnek çalışmalar üzerinden inceleme | | Hafta 5 | Görüşme- örnek çalışmalar ile ödevler üzerinden inceleme (Anketler, anketler ve mülakatlar; Tasarım, neye dikkat edilmesi gerektiği, tuzaklardan kaçınma ve hatalar). | | Hafta 6 | Gözlem- örnek çalışmalar ile ödevler üzerinden inceleme (Katılım ve gözlem biçimleri; Alan araştırmasında etik; Araştırmacı ve çalışma katılımcılarının yürütülmesi) | | Hafta 7 | Doküman İnceleme- örnek çalışmalar ile ödevler üzerinden inceleme | | Hafta 8 | Nitel Veri Analiz Yolları | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Nitel Araştırma Süreci | | Hafta 11 | Nitel bir projenin boyutlarını formüle etmek - tasarlamak | | Hafta 12 | Nitel Araştırma Yazımı | | Hafta 13 | Saha Araştırma ve Uygulama | | Hafta 14 | Saha Çalışması Sonuçlarını Analiz Etme | | Hafta 15 | Genel değerlendirme | | Hafta 16 | Final | | |
1 | W. Lawrence Neuman (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri; Nitel ve Nicel Yaklaşımlar I-II | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 2025 | 2 | 30 | Yıl içi çalışma | 12 | 2025 | 2 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 2025 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 8 | 14 | 112 | Arasınav için hazırlık | 12 | 2 | 24 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 3 | 2 | 6 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 12 | 3 | 36 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|