|
|
| TRH1014 | Tarihte Araştırma Yöntemleri - II | 2+0+0 | AKTS:4 | | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Mehmet Alaaddin YALÇINKAYA | | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Ahmet Karaçavuş | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Tarihin konusu ve faydası, tarihsel metodolojinin zaman içindeki gelişimi, tarihin yardımcı bilimleri, tarihin kaynaklarının incelenmesi, bir çalışmanın oluşturulma aşamaları, neden-sonuç ilişkisine dayalı metin yazma öğretimi ilişki vb. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Tarihçi olabilmenin gerekliliklerini özetler. | 1 - 4 | 1, | | ÖK - 2 : | Tarih araştırmalarında yöntemin önemini ifade eder. | 4 - 5 | 1, | | ÖK - 3 : | Derste aldıkları teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanır. | 1 - 4 | 1, | | ÖK - 4 : | Eser yazımı için gerekli başlıca aşamaları öğrenir. | 1 - 3 - 5 | 1, | | ÖK - 5 : | Tarih araştırmalarında ana yöntemleri kullanır. | 1 | 1, | | ÖK - 6 : | Derste aldıkları teorik bilgileri ödevleri yoluyla kullanır. | 1 - 3 - 4 - 5 | 1, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Kaynak bilgisini ve kaynağı kullanabilme becerisini geliştirmek. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Tarih nedir? Tarih ne iş yarar? Tarihi olayların değerlendirilmesi ve yorumu, tarihin ilgi alanı. | | | Hafta 2 | Tarih Felsefesi; Tarihin diğer sosyal ilimlerle ilişkileri ve tarihe yardımcı ilimler | | | Hafta 3 | Tarih Araştırmalarında kullanılan kaynaklar: Sözlü ve yazılı kaynaklar | | | Hafta 4 | Tarih araştırmalarında eser tenkidi: Dış ve İç Tenkit | | | Hafta 5 | Tarihte araştırma yöntemi ve Geçmişten günümüze tarih yazım tarz ve anlayışları: Rivayetçi tarih yazıcılığı ve anlayışı | | | Hafta 6 | Öğretici tarih yazıcılığı ve anlayışı | | | Hafta 7 | Sosyal veya toplumsal tarih yazıcılığı | | | Hafta 8 | Bilimsel Araştırma nedir? Sosyal Bilimlerde Araştırma teknikleri; Araştırma ve problemin konusu | | | Hafta 9 | Ara sınav | | | Hafta 10 | Araştırmada kullanılacak metod, Araştırma ve uygun konu seçimi | | | Hafta 11 | Arşiv malzemesinin toplanması ve kullanılması, bibliyografya hazırlama, | | | Hafta 12 | Metin için plan hazırlama, yazılı anlatım ve dil | | | Hafta 13 | Dipnotlar ve çalışmaya son şeklinin verilmesi | | | Hafta 14 | Hazırlanan metinlerin değerlendirilmesi, hataların tespiti ve genel değerlendirme | | | Hafta 15 | Tarihçiliğe Modern Yaklaşımlar | | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | | |
| 1 | Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, Türk Tarih Kurumu, Ankara 2014. | | | |
| 1 | İsmail Özçelik, Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara 1993. | | | 2 | Tarih Bilimi ve Metodolojisi, Ed. M. Yaşar Ertaş, İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul 2019. | | | 3 | Ernst Breisach, Tarihyazımı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2018. | | | 4 | Edward Hallett Carr, Tarih Nedir, İletişim Yayınları, İstanbul 2018. | | | 5 | Peter Burke, Annales Okulu: Fransız Tarih Devrimi, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul 2014. | | | 6 | Peter Burke, Sosyoloji ve Tarih, Islık Yayınları, İstanbul 2019. | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 15.04.2025 | 1 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 11..06.2025 | 1 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | | Arasınav için hazırlık | 1 | 8 | 8 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 1 | 10 | 10 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Diğer 1 | 2 | 4 | 8 | | Diğer 2 | 2 | 4 | 8 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|