|
|
| TRH3041 | Yakınçağ Sömürgecilik Tarihi | 2+0+0 | AKTS:4 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Seçmeli | | Bölümü | TARİH BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Ahmet KARAÇAVUŞ | | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Melek Öksüz | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Tarihin her devrinde var olan sömürgeciliğin teorik ve pratik çerçevesini ortaya koymak. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | Sömürgeciliğin ortaya çıkışını ve tarihsel gelişimini kavrayabilme | 2 - 4 - 7 | 1, | | ÖK - 2 : | Sömürgeciliğin entelektüel ve bilimsel arka planı hakkında fikir sahibi olmak | 4 - 8 | 1, | | ÖK - 3 : | XIX. yüzyıl sömürgeci pratiklerini ve buna karşı gelişen dirençleri kavrayabilmek | 12 - 14 | 1, | | ÖK - 4 : | Osmanlı Devleti?nin yarı sömürge konumuna gelme sürecini anlamak | 1 - 5 | 1, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Sömürgeciliğin tarihsel kökenleri, sömüren sömürülen ilişkisi, sömürgeci araç ve yöntemleri, Yakınçağ?da sömürülen bölgeleri, sömürgecilik karşıtı hareketler ve liderler. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Derse Giriş: Kaynaklar, Kavramlar (Sömürgecilik, Yarı Sömürgecilik ve Kolonicilik) ve Sömürgeciliğin Antik ve Orta Çağlardaki Kökenleri | | | Hafta 2 | Coğrafi Keşifler ve Deniz İmparatorlukları: Katliam, Sürgün, İskân, Soygun ve Köle Ticareti | | | Hafta 3 | Merkantilizm ve Hollanda?dan İngiltere?ye Kalan Miras: Şirketler İmparatorluğu | | | Hafta 4 | Sanayi İnkılabı: Demir, Kömür, Pamuk ve Hububat | | | Hafta 5 | Yakınçağ Sömürgeciliğinin Araç ve Yöntemleri | | | Hafta 6 | Napolyon: Civilization ve Batı?nın Söylem Üstünlüğü | | | Hafta 7 | Oryantalizm: Bir İmge Olarak Doğuyu Yeniden Kurmak ve Batı Doğu Ayrımı Yapmak | | | Hafta 8 | Edward Said ve Sömürgeciliğin Keşif Kolları: Tarih, Arkeoloji, Filoloji, Antropoloji | | | Hafta 9 | Ara Sınav | | | Hafta 10 | Sömürgecilik ve Misyonerler | | | Hafta 11 | XIX. Yüzyılın İkinci Yarısı: Sanayileşmenin Hızlanması ve Uluslararası Bağımlıklık Ağlarının Kurulması | | | Hafta 12 | Almanya, İtalya ve Japonya?nın Sömürgecilik Yarışına Dahil Olması | | | Hafta 13 | Osmanlı Devleti?nin Yarı Sömürge Olma Sürecinde Kapitülasyonlar | | | Hafta 14 | Yarı Sömürge Ülkeler: Şablon Ticaret Antlaşmaları, Yatırım Sözleşmeleri ve Borçlar | | | Hafta 15 | Büyük Savaş ve Karasal İmparatorlukların Çöküşü | | | Hafta 16 | Dönem Sonu sınavı | | | |
| 1 | Ferro, Marc.2002; Sömürgecilik Tarihi, Ankara. | | | 2 | Luraghi, Raimond. 2000; Sömürgecilik Tarihi, İstanbul. | | | |
| 1 | Harrison, Paul. 1990, 3. Dünyanın Batılılaştırılması, İstanbul. | | | 2 | Said, Edward. 2020; Şarkiyatçılık, İstanbul. | | | 3 | Said, Edward. 2021; Kültür ve Emperyalizm, İstanbul. | | | 4 | Hentsch, Thiery. 2016; Hayali Doğu, İstanbul. | | | 5 | Goody, Jack.2002; Batıdaki Doğu, İstanbul. | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 17.11.2025 | 2 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 05.01.2026 | 2 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | | Arasınav için hazırlık | 6 | 2 | 12 | | Arasınav | 2 | 1 | 2 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 2 | 20 | | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|